Gå til innhold

Hvorfor blir TV2-reporteren beskyttet?

Goliath

Anbefalte innlegg

Hjem til Pakistan? Han er norsk, født og oppvokst i Norge. Pakistan er ikke hans hjem, Norge er det.

For ordens skyld har jeg selv mye forakt for det norske styresettet. Langt fra det samme som denne karen her har, men jeg har forakt for eksempelvis den diskrimineringen som finner sted, spesielt mot homofile. Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal flytte hen da :hmm::p

Og påstanden om at hun har falt for ham er udokumentert og så langt kun en påstand. La oss vente med å fastslå noe til bevisene er blitt lagt på bordet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er ikke om det er riktig eller galt å utlevere identiteten til et vitne, tror de fleste er enig i at vi bør verne om personvernet. Spørsmålet er heller hvordan media ville forholdt seg dersom denne kjæresten ikke var en profilert journalist, men en annen offentlig person som f.eks Ceilina Middelfart eller Kronprinsesse Mette Marit.

Jeg tviler ikke et sekund på at navnet da ville havnet på forsiden i en større avis, derfor stinker dobbeltmoralen til TV2 i denne saken. Media har gjort seg selv til en selvoppnevnt dommer og lynsjemobb. Loven bør være lik for alle, uansett om du er TV2 reporter eller ikke.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er ikke om det er riktig eller galt å utlevere identiteten til et vitne, tror de fleste er enig i at vi bør verne om personvernet. Spørsmålet er heller hvordan media ville forholdt seg dersom denne kjæresten ikke var en profilert journalist, men en annen offentlig person som f.eks Ceilina Middelfart eller Kronprinsesse Mette Marit.

Jeg tviler ikke et sekund på at navnet da ville havnet på forsiden i en større avis, derfor stinker dobbeltmoralen til TV2 i denne saken. Media har gjort seg selv til en selvoppnevnt dommer og lynsjemobb. Loven bør være lik for alle, uansett om du er TV2 reporter eller ikke.

6942114[/snapback]

Det er intet dobbeltmoral hos TV2. De er arbeidsgiver og ingen arbeidsgiver skal gå ut offentlig om en intern personalsak som er under behandling. Det samme går for ordens skyld for den som er under "behandling". Men når det kommer til andre medier som VG, Dagbladet osv. kan man godt spekulere. Hvor riktig det er blir vanskelig å måle.

Men for TV2 sin del så er dette en personalsak om en av sine ansatte. Grunnen til at TV2 ikke navngir vedkommende er av en helt annen art enn at VG ikke navngir vedkommende. Det er en vesentlig forskjell som er viktig å huske på :)

Lenke til kommentar
Hjem til Pakistan? Han er norsk, født og oppvokst i Norge. Pakistan er ikke hans hjem, Norge er det.

For ordens skyld har jeg selv mye forakt for det norske styresettet. Langt fra det samme som denne karen her har, men jeg har forakt for eksempelvis den diskrimineringen som finner sted, spesielt mot homofile. Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal flytte hen da  :hmm::p

Og påstanden om at hun har falt for ham er udokumentert og så langt kun en påstand. La oss vente med å fastslå noe til bevisene er blitt lagt på bordet.

6942087[/snapback]

Ja, man har jo en nærmest grotesk diskriminering mot homofile her i landet... :nei:

Lenke til kommentar

Å unnlate å informere om planlagte terrorangrep er selvfølgelig svært alvorlig

Ville du rapportert dama di, eller faren din, eller en annen nær bekjent til politiet, dersom de sa at f.eks "Faen, jeg skal drepe ham!" om en de var forbanna på? Kanskje av legitime grunner? Det er *ikke* nærliggende å tro at slikt snakk har noe basis i virkeligheten. Det forelå heller ingen konkrete planer. Skal det være slik i norge at vi pålegger alle å rapportere om muslimer som uttaler seg negativt om jøder eller amerikanere, eller kommer med trusler? Litt Orwelliansk for min del... hadde hun derimot kommet over planer, skjematikk, sprengstoff eller andre ting ville ting vært annerledes.

I dette enkeltstående tilfelle var det muligens hold i truslene, men vi kan ikke på prinsippiellt grunnlag straffe kjæresten hans fordi hun *burde* rapportert ham for å komme med løse og tilsynelatende uholdbare trusler. Har kjent mange muslimer som har gjort slikt jeg, uten at jeg synes jeg fortjener å gå i fengsel eller bli hengt ut i media for ikke å ha rapportert dem.

Om en journalist i TV2 har omgang med en kjent kriminell så setter det integriteten på spill, det er tross alt snakk om en av de aller mest kjente kriminelle i Norge.

TV2's integritet får være deres problem. Det er i så fall de som burde ta åtak mot henne, om det er grunn til det og hun har brutt sin plikt ovenfor sin arbeidsgiver... hvilket jeg forøvrig ikke kan se at hun har gjort.

Og når ble denne karen en av norges mest kjente kriminelle? Jeg har aldri hørt om ham før og jeg er ganske godt informert. Eller skal dama straffes *fordi* saken kom opp i media?

Her er det storm i vannglass og full lynsjemobb... og ingen konkrete lovbrudd så vidt jeg kan se. Tviler på at hun blir tiltalt heller. La dama være. Hun har bare dårlig smak i menn.

Lenke til kommentar
Å unnlate å informere om planlagte terrorangrep er selvfølgelig svært alvorlig

Ville du rapportert dama di, eller faren din, eller en annen nær bekjent til politiet, dersom de sa at f.eks "Faen, jeg skal drepe ham!" om en de var forbanna på? Kanskje av legitime grunner? Det er *ikke* nærliggende å tro at slikt snakk har noe basis i virkeligheten. Det forelå heller ingen konkrete planer. Skal det være slik i norge at vi pålegger alle å rapportere om muslimer som uttaler seg negativt om jøder eller amerikanere, eller kommer med trusler? Litt Orwelliansk for min del... hadde hun derimot kommet over planer, skjematikk, sprengstoff eller andre ting ville ting vært annerledes.

I dette enkeltstående tilfelle var det muligens hold i truslene, men vi kan ikke på prinsippiellt grunnlag straffe kjæresten hans fordi hun *burde* rapportert ham for å komme med løse og tilsynelatende uholdbare trusler. Har kjent mange muslimer som har gjort slikt jeg, uten at jeg synes jeg fortjener å gå i fengsel eller bli hengt ut i media for ikke å ha rapportert dem.

Om en journalist i TV2 har omgang med en kjent kriminell så setter det integriteten på spill, det er tross alt snakk om en av de aller mest kjente kriminelle i Norge.

TV2's integritet får være deres problem. Det er i så fall de som burde ta åtak mot henne, om det er grunn til det og hun har brutt sin plikt ovenfor sin arbeidsgiver... hvilket jeg forøvrig ikke kan se at hun har gjort.

Og når ble denne karen en av norges mest kjente kriminelle? Jeg har aldri hørt om ham før og jeg er ganske godt informert. Eller skal dama straffes *fordi* saken kom opp i media?

Her er det storm i vannglass og full lynsjemobb... og ingen konkrete lovbrudd så vidt jeg kan se. Tviler på at hun blir tiltalt heller. La dama være. Hun har bare dårlig smak i menn.

6942252[/snapback]

De aller fleste som setter seg inn i kjente rettssaker er kjent med denne mannen, han har versert i flere profilerte rettssaker, inkludert en høyesterettssak der forvaring var på "spissen". Det at du tydeligvis har levd uten tv, radio og internett i mange år bør ikke legges til grunn for en almenn vurdering av mannens publisitet de siste årene.

Videre ER det et problem generelt med norsk media at man tar sider på horrible måter. Ekspertkommentatorer som Lars Gule, som blir tatt med sprengstoff på grensen til Israel f.eks.. et grelt eksempel på det samme...

Lenke til kommentar

Litt (svart)humor på saken:

XXX har i et intervju med Dagbladet uttalt at den terrorsiktede 29-åringen er den smarteste mann hun har truffet og dette kan muligens forklare den noe merkelige ansettelsespolitikk som har gjort seg gjeldende i TV2. 29-åringen ble under fotball-VM arrestert i Tyskland med manualer som omhandlet bl.a. antipanservåpenet M-72. At den mest intelligente mann XXX har møtt trenger manualer for å avfyre rakettvåpenet M-72 (som har brukeranvisning trykket på siden) sier mer om TV2s menn enn om XXX.

:wee:

Quote-Googling hjelper ikke her, derfor poster jeg teksten som den er

Lenke til kommentar

Han har frekventert i media og både hos politi og andre kriminelle er han regnet som en av de store.

Intervju med Dagbladet i 2002

Arfan Qadeer Bhatti (25) har vært kriminell siden han var 13 år gammel. En virkelig versting. Fryktet av politiet og nærmest idol for andre hardbarkede kriminelle.

Han var også fengselsrømling.

Bhatti pågrepet for drapsforsøk

De fleste kriminelle og de som kjenner til det kriminelle miljø vet hvem Bhatti er. Det samme går for de som følger med i media. Bortsett fra Nokastiltalte har jeg vanskelig for å komme på noen mer kjente kriminelle/eks-kriminelle i Norge og som er blitt mer omtalt de siste årene enn Bhatti.

Lenke til kommentar

For ordens skyld har jeg selv mye forakt for det norske styresettet. Langt fra det samme som denne karen her har, men jeg har forakt for eksempelvis den diskrimineringen som finner sted, spesielt mot homofile. Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal flytte hen da  :hmm::p

6942087[/snapback]

Tja er han så norsk tro? Han reiser frem og tilbake til pakistan, gifter seg der og ser på det norske samfunnet som noe vondt. Han er kanskje norsk statsborger men virker mer som en fundamentalistisk muslim fra pakistan enn en nordmann. Så lenge han trives så mye bedre med det pakistanske samfunn så syns jeg like godt han kan reise hjem. Ja jeg sier hjem.

Lenke til kommentar

Det kan jo være han er en smule sur på myndighetene som setter han 263 dager i fengsel uten siktelse, tiltale og dom (som Dagbladet påstår i artikkelen linket til litt tidligere).

Personlig ville jeg nok fått mye forakt om jeg ble fengslet i nær et år uten å bli tiltalt eller siktet. Regner med det samme går for deg. Ble han fundamentalist av den grunn? Kanskje det. Kanskje han var det før den hendelsen. Kanskje han bare er misforstått. Er mange kanskje her.

Men det er merkverdig at når en med annen etnisk opprinnelse, i dette tilfellet en norsk-pakistaner, fremmer kritikk av det norske styresettet så kommer kommentaren om å "flytte hjem" (litt merkelig da vedkommende i dette tilfellet er født og oppvokst i Norge), mens når etniske nordmenn fremmer kritikk så skjer ikke det samme. Jeg får vel prise meg lykkelig for å være etnisk norsk med et skaninavisk utseende slik at jeg lettere kan fremme kritikk enn det en nordmann, født i Norge, men med muslimsk utseende kan. Det er ikke så lett å be meg flytte "hjem".

Kanskje man skal be Carl I. holde seg i Spania neste gang han høylytt kritiserer regjeringen?

Bare en tanke :)

Lenke til kommentar

Kanskje man skal be Carl I. holde seg i Spania neste gang han høylytt kritiserer regjeringen?

6942610[/snapback]

Hmm.. :) Min far kom her på 70 tallet. Han er indisk og opplevde nok endel diskriminering. Jeg har selv opplevd en god del av dette og direkte mobbing. Jeg har ingenting i mot hverken etnisk norske eller folk av annen etnisk opprinnelse. Jeg syns bare at dersom han er så misfornøyd så får han stikke et annet sted. Det er ikke akspetabelt å banke opp folk, skyte etter folk og basically være en pest og en plage fordi han mener seg urettferdig behandlet. For meg virker han som en asosial drittsekk som ikke bidrar til samfunnet på noe som helst vis. ;)

På den andre side kan det jo være at han innerst inne er en skikkelig godgutt som bare er misforstått osv.. :whistle:

Jeg tror at når noen er så i mot de genrelt aksepterte og grunnleggende prinsippene i et samfunn så er det ikke samfunnet som må endres. Da må man enten endres selv eller reise et annet sted.

Lenke til kommentar

Norske journalister, Norges største hyklere

Denne yrkesgruppen som har hevet seg selv over enhver kritikk (kritikere får selvsagt null spalteplass), og som daglig bevist mobber og hetser enkeltpersoner som har null mulighet til å forsvare seg, de skal selv fredes. Hadde TV-2 journalisten vært f.eks en politikvinne, så hadde media kastet seg over henne, som de tok for seg Tore Tønne, Subø, Marit Christensen, Jan P Syse, Jan P Simonsen, samt enhver norsk fotballtrener som trener et skuffende lag etc etc.

Regelen er at alle kan mobbes (untatt journalister).

Norske journalister går stadig ut og kritiserer politi og strenge straffer, men når noen truer eller angriper en journalist, da forlanger de at politet gir topp prioritet og lovens strengeste straffer anvendes.

Jeg har NULL respekt eller sympati for denne yrkesgruppen. TV-2 driver systematisk mobbing av mennesker, og jeg synes derfor sjefsmobberene (journalistene) fortjener den hetsen som måtte komme (innenfor lovlige grenser selvsagt).

Lenke til kommentar

Vil følge opp forrige innlegg med eksempelet Jan Simonsen. Dokument2 (tv2) brukte en time sending for å synliggjøre at han omgikk homofile og kriminelle. En hadde sågar hatt med seg våpen inn i på stortinget. Han var ikke siktet for noe, eller mistenkt for noe ulovlig. Men mobbe han, det skulle tv2!

Det blir for hyklerisk når hele media Norge skal dysse ned denne saken. Når tilogmed moderatorene på disse sidene er "nyttige idioter" er det fullkomment. Har moderatorene noen gang sensurert innlegg mot Jan Simonsen?

*Avsnitt fjernet av moderator pga. identifisering av vedkommende journalist.*

Lenke til kommentar

Ganske spennede å se hvordan man sammenligner med helt usammenlignbare saker, for så å omtale dette som hyklersk.

Det som er saken her er at man har ingen bevis for at damen har gjort noe ulovlig, eller moralsk forkastelig.

Siterer fra Nettavisen ( http://www.nettavisen.no/innenriks/article750890.ece ) i dag:

- Jeg har ingen kommentar til hans forhold til kvinner. Det er noe utenfor relevans for straffesaken. Jeg kan imidlertid bekrefte at han har sendt tilsvarende meldinger, som media har valgt å henge ut en TV 2-reporter for, til en rekke andre reportere og andre personer, sier Elden til Nettavisen.

Lenke til kommentar
Ganske spennede å se hvordan man sammenligner med helt usammenlignbare saker, for så å omtale dette som hyklersk.

Det som er saken her er at man har ingen bevis for at damen har gjort noe ulovlig, eller moralsk forkastelig.

Dersom du tenker på mitt innlegg, så har jeg problemer med å se at den er usammenlignbar. Derfor spør jeg retorisk:

Har man noen bevis for at Jan Simonsen har gjort noe ulovlig?

Har man noen bevis for at Jan Simonsen har gjort noe moralsk forkastelig?

En profilert tv2 journalist har muligens hatt et kjærlighetsforhold til en mann som er mistenkt for terrorhandlinger. Disse har hun muligens kjent til, og unnlatt å informere politiet om.

Lenke til kommentar
Det kan jo være han er en smule sur på myndighetene som setter han 263 dager i fengsel uten siktelse, tiltale og dom (som Dagbladet påstår i artikkelen linket til litt tidligere).

Personlig ville jeg nok fått mye forakt om jeg ble fengslet i nær et år uten å bli tiltalt eller siktet. Regner med det samme går for deg. Ble han fundamentalist av den grunn? Kanskje det. Kanskje han var det før den hendelsen. Kanskje han bare er misforstått. Er mange kanskje her.

Men det er merkverdig at når en med annen etnisk opprinnelse, i dette tilfellet en norsk-pakistaner, fremmer kritikk av det norske styresettet så kommer kommentaren om å "flytte hjem" (litt merkelig da vedkommende i dette tilfellet er født og oppvokst i Norge), mens når etniske nordmenn fremmer kritikk så skjer ikke det samme. Jeg får vel prise meg lykkelig for å være etnisk norsk med et skaninavisk utseende slik at jeg lettere kan fremme kritikk enn det en nordmann, født i Norge, men med muslimsk utseende kan. Det er ikke så lett å be meg flytte "hjem".

6942610[/snapback]

Igjen skaper du et storm i vannglasset som skal prøve å dekke over den faktiske stormen.. Det ER ikke slik at en person som har levd et beviselig voldelig liv, som har stått i fare for å bli idømt forvaring OG ikke minst nå står i stor fare for å bli idømt forvaring er "misforstått", denne relativismen du her fremviser er et onde, punktum.

Lenke til kommentar
Igjen skaper du et storm i vannglasset som skal prøve å dekke over den faktiske stormen.. Det ER ikke slik at en person som har levd et beviselig voldelig liv, som har stått i fare for å bli idømt forvaring OG ikke minst nå står i stor fare for å bli idømt forvaring er "misforstått", denne relativismen du her fremviser er et onde, punktum.

6943984[/snapback]

Det eneste som blir fremmet her er dine stråmenn. Vås fra ende til annet, men du er flink til å dikte opp påstander jeg ikke har kommet med.

Kanskje du bør lese innlegget en gang til før du fremstiller det som om jeg mener denne karen er misforstått.

Og så kan du jo forsøke å komme med noen argumenter relatert til det jeg skriver, fremfor hva du dikter opp. Det gjør diskusjonen så mye mer interessant og lettere å forholde seg til. Jeg har ingen interesse av å svare på meninger jeg ikke har, men som du dikter opp i hodet ditt. :)

Lenke til kommentar

Saksøker Dagbladet for omtale

Saksøkt for dekning av samme sak i to medier

Sjekk disse to artiklene opp mot denne

Marit Christensen om advokaten som medmenneske

Her har vi altså en reporter som holdt på å kjøre Marit Christensen rett i grøften. Var det noen som var opptatt av å skjerme henne?

Her er noen sitater fra Marit Christensen:

- Politiet og påtalemyndigheten ser ofte ut til å ha glemt at de har taushetsplikt om det de erfarer i tjenesten! Vel har de en viss informasjonsplikt overfor samfunnet, men den plikten kan umulig omfatte "lekkasjer" rundt etterforskningsteorier. Det vil jeg faktisk karakterisere som "maktmisbruk". Og hvis det viser seg at disse teoriene er gale, er slike plantede lekkasjer svært ødeleggende for dem det går ut over. Saker må fortsatt foregå i rettssalene etter grundig etterforskning og ikke heseblesende, halsbrekkende og ubalansert i pressen. Pressen fungerer dessverre altfor ofte som gapestokk. Og det kan vi i pressen ikke være bekjent av, synes jeg. Gapestokken ble avskaffet i 1848 her i landet fordi den allerede da ble oppfattet som umenneskelig!

I dag har jeg fått oppreisning, men dette kunne ha vært unngått dersom påtalemyndigheten hadde gjort jobben sin samvittighetsfullt og ikke latt noen i deres egne rekker ture kritikkløst frem. Noen i politiet plantet til stadighet gale og inkriminerende opplysninger om meg i pressen istedet for å gå til retten, hvis de mente saken burde vært reist der.

#Innlegget redigert av moderator ihht. tidligere påpekinger gitt i tråden#

Lenke til kommentar
Diskusjon.no er ikke et lynsjested og vi har derfor aldri tillatt at navn som har 0 med en sak å gjøre legges ut på vårt forum, dette er og påpekt flere ganger i denne tråden. SKulle noen enda velge å gjøre det her i denne tråden vil det bli utlevert ferie herfra.

Retningslinjene våre er til for å følges her inne.

6940249[/snapback]

Administrator har her sagt sitt. Nå har en bruker ved to anledninger ignorert dette og har fått sin ferie.

Dette er unødvendig, hold dere unna å navngi eller gi innformasjon som helt klart leder til hvem vedkommende er. Å ignorere admins og moderator er å be etter ferie, så enkelt er det.

Jeg hadde virkelig håpet at man skulle slippe slikt. Historien som fortelles om over er et prakteksempel på hvorfor man skal unngå slik identifisering (selv om enkelte visnok mener at et onde forsvarer et annet).

Reaksjon på moderering gjøres på pm og ikke i tråden som blir moderert, da det er å regne som off topic og vil bli slettet uten varsel.

Lenke til kommentar

6943984[/snapback]

Det eneste som blir fremmet her er dine stråmenn. Vås fra ende til annet, men du er flink til å dikte opp påstander jeg ikke har kommet med.

Kanskje du bør lese innlegget en gang til før du fremstiller det som om jeg mener denne karen er misforstått.

Og så kan du jo forsøke å komme med noen argumenter relatert til det jeg skriver, fremfor hva du dikter opp. Det gjør diskusjonen så mye mer interessant og lettere å forholde seg til. Jeg har ingen interesse av å svare på meninger jeg ikke har, men som du dikter opp i hodet ditt. :)

6944323[/snapback]

Les dine egne innlegg er du snill... Så ser du relativt enkelt at det er du som farer med stråmenn, ikke jeg.. og at det er du som er den flinkeste til å dikte opp meninger hos motparten av oss to.. Det er trist at en moderator skal synke så lavt som det du her gjør, stusslig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...