Gå til innhold

For varm CPU?

Seebastian

Anbefalte innlegg

Hei. I gpr skjedde det noe merkelig. jeg satt å spilte Guildwars, hadde spilt i kansje 2 timer, og så begynner en merkelig, litt nasal, høyfrekvent lyd, jeg åpna kabinettet og det hørtes ut som det kom i fra CPUvifta. Så jeg åpna PCprobe, og den viste at CPUen lå på nesten 50 grader. Jeg antok at det er en grei temperatur, men jeg reboota maskinen, og da ble pipelyden borte.

Så i dag igjen, så merket jeg at datamaskinen går nogenlunde tregt, lagger litt i MSN og slikt. Så jeg åpna PCprobe, og da lå CPUen på 54 grader. Syns det virker litt varmt siden jeg bare kjører Winamp, Firefox og MSN, er dette for varmt?

Jeg har ikke prøvd å avslutte programmene jeg kjører akkurat nå, men jeg gjorde det i går, og da var CPUen på mellom 40 og 43 grader varm.

Jeg har en AMD athlon X2 4600+.

Takker for svar :)

Edit: CPUen lå opp mot 60 grader når jeg brukte MSN, ligger på 50 grdaer når jeg bare kjører firefox.

Endret av Seebastian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dataen er relativt ny, under en måned gammel, så noe støv fant jeg ikke. Litt støv i vifta, men det har jeg fjerna. Men CPUen er like varm.

Speedfan påstår at cpuen er på 44 grader nå, noe som PCprobe og biosen min påstår, så eg antar at det da er sant.

Edit: Temperaturene svinger veldig mye mellom ca. 44 grader og opp mot 50 grader når jeg kjører firefox og ikke noe mere.

Endret av Seebastian
Lenke til kommentar

Du kan sjekke om det er mye støv og dritt i vifta og kjøleren til prosessoren.

For noen år tilbake hadde jeg en AthlonXP-maskin som til stadighet skrudde seg av. Det viste seg at prosessoren nådde 90 grader Celcius (!) og skrudde seg av for å berge seg selv.

En kjapp runde med støvsugeren så lå temperaturen rundt 37-45 grader. Men mange mener støvsuger er en uting for PC. Jeg har brukt støvsuger helt siden 1989 på en 286-maskin, og siden den gang har jeg aldri opplevet noe problemer med det.

For øvrig er det vel ikke kritisk før 70-80 grader, så du kan også stille i BIOS at alarm-temperaturen skal være 70 grader istedet.

Lenke til kommentar

Greit :)

Skal prøve det, siden jeg lå opp mot 54 grader når jeg brukte firefox, msn og µtorrent.

Noen forslag til hva som burde brukes når jeg tar av kjølepastaen? Hvis det er noe såpass fænsi som isopropanol eller lingende, kan dere da informere meg om hvor jeg får tak i det? :p

Og bruker kjøleribber å sitte godt fast i CPUen? Vil helst ikke bli livredd hvis den sitter godt fast.

EDIT: De første timene når jeg sitter ved maskinen, så blir CPUen for varm, men etter kanskje 1-2 timer, så roer den seg og ligger på ca. 40 grader. Meget merkelig.

Endret av Seebastian
Lenke til kommentar
Greit :)

Skal prøve det, siden jeg lå opp mot 54 grader når jeg brukte firefox, msn og µtorrent.

Noen forslag til hva som burde brukes når jeg tar av kjølepastaen? Hvis det er noe såpass fænsi som isopropanol eller lingende, kan dere da informere meg om hvor jeg får tak i det? :p

Og bruker kjøleribber å sitte godt fast i CPUen? Vil helst ikke bli livredd hvis den sitter godt fast.

EDIT: De første timene når jeg sitter ved maskinen, så blir CPUen for varm, men etter kanskje 1-2 timer, så roer den seg og ligger på ca. 40 grader. Meget merkelig.

6943213[/snapback]

Sjekk task manager med gjevne mellomrom for å sjekke "Ytelse" fanen for å se om prosessoren kjører på full load av en eller annen grunn. Om den gjør det så sjekker du hvilket program som gjør at prosessor belastes mye. En kan aldri vite når det er så mye spyware som farer rundt omkring og belaster prosessoren.

For å gjøre det så enkelt som mulig å få CPU og kjøleribben adskilt kan du sørge for at temperaturen er høy i det du skrur av maskinen og være kjapp med å få løs ribbe og CPU. Da vil pastaen være mykere og ikke lime prosessor og ribbe så godt sammen. Isopropanol kan skaffes på de fleste bensinstasjoner.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Kanskje boxedkjøleren rett og slett ikke er god nok på 4600 og muliggens oppover, hvis flere har det problemet burde det jo varsles om.

Jeg har også vurdert å kjøpe en kjøler fra Zalman hvis å påføre ny pasta ikke fungerer.

Endret av Seebastian
Lenke til kommentar

Heisann

Jeg har et liknende problem, har nettopp kjøpt en X2 4600+ EE. Satte sammen computeren i går, og utpå kvelden begyndte den å gi fra seg en merkelig "sirenelyd". Jeg sjekka så CoreCenter og så til store forbauselse at temperaturen viste MINUS 42 grader Celsius. Jeg ble selvsagt urolig, og slo av hele maskinen og gikk til køys, tenkte at jeg skulle la den kjøle seg ned (om varme var problemet). I dag kjører den ok, men temperaturen i Core Center, og også Dual Core Center viser nå konstant MINUS 38 grader Celsius. Skifter jeg visning til Farenheit viser den MINUS 36 grader, og der burde det selvsagt være større forskjell på Celsius og Farenheit.

Jeg har hverken overklokket eller kjørt noe stresstest på maskinen, og prosessorn kjører med stock kjøler.

I bios viser CPU temp ca 44 grader celsius, så hva kan skyldes at CoreCenter/DualCoreCenter viser MINUSgrader?

Lenke til kommentar
Heisann

Jeg har et liknende problem, har nettopp kjøpt en X2 4600+ EE.  Satte sammen computeren i går, og utpå kvelden begyndte den å gi fra seg en merkelig "sirenelyd".  Jeg sjekka så CoreCenter og så til store forbauselse at temperaturen viste MINUS 42 grader Celsius.  Jeg ble selvsagt urolig, og slo av hele maskinen og gikk til køys, tenkte at jeg skulle la den kjøle seg ned (om varme var problemet).  I dag kjører den ok, men temperaturen i Core Center, og også Dual Core Center viser nå konstant MINUS 38 grader Celsius.  Skifter jeg visning til Farenheit viser den MINUS 36 grader, og der burde det selvsagt være større forskjell på Celsius og Farenheit.

Jeg har hverken overklokket eller kjørt noe stresstest på maskinen, og prosessorn kjører med stock kjøler.

I bios viser CPU temp ca 44 grader celsius, så hva kan skyldes at CoreCenter/DualCoreCenter viser MINUSgrader?

6967745[/snapback]

Hvilket hovedkort har du? Socket AM2 hovedkort er såpass nye at det kan være små bugs som rettes etterhvert som nye BIOS versjoner kommer ut. Har sett mange tilfeller der temperaturmålingen fra CPU blir feilkalibrert av BIOS og at feilen ble rettet av en nyere BIOS versjon. Så sjekk BIOS oppdateringene for hovedkortet ditt på produsentens hjemmeside og merk deg om det står noe om "calibration" eller "calibrated" i listen over hva som er oppdatert i de forskjellige versjonene. Minus 42 tyder på at det er noe slikt som er problemet.

Lenke til kommentar

Heisan kjaks

Jeg har MSI K9N SLI Platinum motherboard med nyeste bios. Det som gjør meg ekstra urolig over denne misvisning i temperatur, er at temperaturen ble vist korrekt i starten, men etter at den alarmen slo ut i går, så har temperaturen vist minusgrader hele veien. Temperaturen på hovekortet viser dog korrekte plusgrader.

Jeg syns dette er UTROLIG merkelig. Spekulerer på om CPU av en eller annen merkelig grunn ble overopphetet og har tatt skade av det, men hvorfor da viser den normal temperatur i bios? Hvis CPU av en eller annen merkelig grunn har vært overopphetet og tatt skade av det, f.eks at den del av cpu som måler temperatur har tatt skade, så skulle den jo også vise gal temperatur (minusgrader) i bios?

Jeg blir sprø av det her, hamrende irriterende, splitter ny CPU og så slike problemer. Håper flere sjekker om de kan ha samme problem og rapporterer tilbake i tråden.

Lenke til kommentar
Hei. I gpr skjedde det noe merkelig. jeg satt å spilte Guildwars, hadde spilt i kansje 2 timer, og så begynner en merkelig, litt nasal, høyfrekvent lyd, jeg åpna kabinettet og det hørtes ut som det kom i fra CPUvifta. Så jeg åpna PCprobe, og den viste at CPUen lå på nesten 50 grader. Jeg antok at det er en grei temperatur, men jeg reboota maskinen, og da ble pipelyden borte.

Så i dag igjen, så merket jeg at datamaskinen går nogenlunde tregt, lagger litt i MSN og slikt. Så jeg åpna PCprobe, og da lå CPUen på 54 grader. Syns det virker litt varmt siden jeg bare kjører Winamp, Firefox og MSN, er dette for varmt?

Jeg har ikke prøvd å avslutte programmene jeg kjører akkurat nå, men jeg gjorde det i går, og da var CPUen på mellom 40 og 43 grader varm.

Jeg har en AMD athlon X2 4600+.

Takker for svar :)

Edit: CPUen lå opp mot 60 grader når jeg brukte MSN, ligger på 50 grdaer når jeg bare kjører firefox.

6935691[/snapback]

hei

har problemer med min athlon 64 x2 4600+ angående temp også. når jeg spiller ligger den på 56-58 C og da går vifta ca 5200 rpm og bråker noe inn i hellevede.

siden du har samme problemet bare at det er med programmer må medfølgende kjøleribbe/viften være elendig til denne CPUen. men jeg blir neppe begymret så lenge cpu temp holder seg under 65 C.

IDle temp ligger rundt 35-45 C avhengig av romtemp - utetemp. Pleier å styre unna spilling når ute temp blir over 20 grader :D

jeg har også et agp gfx-kort som blir meget varmt når jeg spiller ca 85/90 C avhengig av rom-temp og ute-temp. ikke at det er unormalt men varmt uansett...heh

har både vifte fremme og bak i kabinettet som suger luft ut. kommer nok til å kjøpe en kabinettvifte fremme som suger inn istedenfor ut.

Kjøper snart en Zalman CPU vifte....(5200 rpm er latterlig).....lol

//--Stren--//

Lenke til kommentar
Heisann

Jeg har et liknende problem, har nettopp kjøpt en X2 4600+ EE.  Satte sammen computeren i går, og utpå kvelden begyndte den å gi fra seg en merkelig "sirenelyd".  Jeg sjekka så CoreCenter og så til store forbauselse at temperaturen viste MINUS 42 grader Celsius.  Jeg ble selvsagt urolig, og slo av hele maskinen og gikk til køys, tenkte at jeg skulle la den kjøle seg ned (om varme var problemet).  I dag kjører den ok, men temperaturen i Core Center, og også Dual Core Center viser nå konstant MINUS 38 grader Celsius.  Skifter jeg visning til Farenheit viser den MINUS 36 grader, og der burde det selvsagt være større forskjell på Celsius og Farenheit.

6967745[/snapback]

Hvis det alltid vises rett temperatur i BIOS vil jeg påstå at det er softwaren din som kødder (Corecenter/DualCorecenter) .

Det var tilfeller før på socket 939 at MSI corecenter skrev data til temp register eller sensor chip slik at man ved å starte corecenter samtidig med et annet temp program plutselig fikk lavere temperatur (dog ikke - grader men 10°C reduksjon e.l)

Bruk alltid kun ett program av gangen som leser sensorer .

Prøv med siste ntune (uten corecenter loaded) og direkte etter oppstart .

Du kan ikke bare restarte men må slå av maskinen helt + fjern 220V fra PSU slik at også standby +5v forsvinner fra hovedkortet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Heisann

...... I dag kjører den ok, men temperaturen i Core Center, og også Dual Core Center viser nå konstant MINUS 38 grader Celsius.  Skifter jeg visning til Farenheit viser den MINUS 36 grader, og der burde det selvsagt være større forskjell på Celsius og Farenheit.....

6967745[/snapback]

Det er feil, på minus 40grader er celsius og fahrenheit helt det samme

F=C*1.8+32

Lenke til kommentar

syar2003, takk for tipset, jeg kjører kun ETT program i slengen. Skulle prøve ntune som du tipsa om, men den er desverre kun for XP, og jeg kjører windows 2000

Til micke090, vi VET jo at der ikke finnes minugrader i min maskin, så de nevnte målinger er gale uansett. Du har sikkert rett i teorien om at C og F er omtrent det samme ved - 40 grader, men det hjelper ikke stort i denne tråden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann. Jeg har en 3700+ prosessor. Lurer litt på hvilke temperaturer den burdte ligge på idle temp? Bruker programmet SPeedFan og der står det oppgitt andre temperaturer jeg ikke veit om er i henhold. Trenger litt tilbakemeldinger.

Legger til bilde av SpeedFan her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...