Gå til innhold

Nytt 7900gt men hvilket

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har PoV sitt 7900 GT. Jeg har enda ikke hørt noe støy fra kortet, selv om det når nærmere 75 grader under tung bruk. Men skal du klokke et kort ville jeg uansett anbefalt å bytte kjøler på kortet, eller investere i vannkjøling i ekstreme tilfeller.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Tingen er at de fleste 7900-kort er helt identiske, med unntak av fargen på PCB og klistremerket på vifta. Grunnen til dette er at nVidia lager et referansedesign for hver GeForce-modell, og disse kan tredjeparts grafikkortprodusenter velge å bruke, eller utvikle egne. Mange velger førstnevnte da dette er billigst, og egne design blir oftest bare benyttet når man lager grafikkort for spesifike behov (f.eks vifteløse systemer), etc.

Når størsteparten av 7900-kort følger referansedesign har de helt identisk vifte. Den store forskjeller mellom produsentene er klokkefrekvenser i noen tilfeller, men i hovedsak bundelen som følger med.

At PoV's modell bråker vil jeg tro kommer av at vifta kjører på 100% hele tiden, dette enten overstyrt av BIOS, tredjeparts programvare, eller rett og slett at teknikken for å stryre vifta automatisk er defekt på ett eller annet vis.

Mitt 7900-kort er ikke hørbart - selv om jeg har investert over 1500,- i støysvake/støydempende komponenter o.l. Jeg hører overhodet ingen vifter, kun knirring i diskene når de jobber :)

Lenke til kommentar

Mitt forrige innlegg er med forbehold om feil. Hva jeg skrev er basert på ting jeg har sett blitt gjentatt her på forumet blandt veteranene i skjermkort-kategorien, så hvorvidt det er 100% korrekt vet jeg ikke med sikkerhet. Men alle som har klådd på 7900-kort (og alle andre kort for den saks skyld) vil være kjent med de slående likhetene med untak av det rent estetiske.

Men skulle det vise seg at kortet ditt bråker, er det bare å bytte vifte. Du sier jo i første post at du gjerne vil klokke litt, og da er en bedre vifte absolutt anbefalt! :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
vurder x1900gt like bra om ikke bedre.

en del 7900gt har problemer.

jeg har fått mye artifacts på mitt, selv om kjølingen var mer en bra nok. så nå kommer det bare mer og mer.

6942588[/snapback]

Takk for tipset.. skal se på det..

men hadde egentlig tenkt å gå for ett Gforce. Har hatt ATI i alle år nå, men tenkte jeg heller skulle prøve noe nytt.

Har bare hørt positive ting om 7900GT... godt kort til en billig penge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...