Gå til innhold

hvor bra er denne databasen?

Anbefalte innlegg

Jeg holer på å lage en ny database. Hensikten med denne databasen er å samle all hardware på et sted. Dette skal gjøre det lettere å holde oversikt over hva som er lokalisert rundt omkring samt å holde en oversikt over hvem som har lånt hva.

Her et en beskrivelse av tabellene i databasen.

Brukere: Denne tabellen inneholder informasjon og de forskjellige som jobber hvor. Dette for å knytte utlån av maskinvare og bruk av kontormaskiner opp mot de som jobber her.

Romoversikt: Denne tabellen inneholder en oversikt over hvilke stasjonære maskiner som er plassert hvor. Med få unntak følger maskinene kontorene og ikke brukeren av kontoret. Denne tabellen vil binde sammen oversikten over stasjonære maskiner med brukerne som sitter på dem og rommet det er plassert på.

Typer_maskinvare: Denne tabellen inneholder en liste over de forskjellige typer maskinvare som finnes i departementet. (For eksempel laptop og stasjonær maskin). Dette skal være tilgjengelig som en liste i Hardware-tabellen.

Hardware: Denne tabellen skal inneholde en liste over alt av maskinvare som finnes. Den har pekere til utlån-tabellen for å holde styr på hva i tabellen som er hvor.

Utlån: denne tabellen vil være en oversikt over utlån og bruk av maskinvare. Den skal være knyttet til tabellen brukere og hardware. Det bør her skilles mellom hva som faktisk er lånt ut på midlertidlig basis og hva som er plassert ut på permament basis på de forskjellige kontorene.

Hastighet: Denne tabellen er en oversikt over hastigheter som finnes på nettverkskort. Dette vil fremstå som en tabell i Hardware-tabellen.

Kabinett: Denne tabellen inneholder de forskjellige type kabinett som finnes. Den vil fremstå som en liste i Hardware-tabellen.

spørsmålet er vel egentlig om en slik oppbygging av databasen gjør den fleksibel og rask eller om noen tiltak bør settes i verk for å gjøre noe med det. det skal etterhvert bli ganske stor og omfattende...

se bilde for hvordan relasjonene er mellom de forskjellige tabellene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hardware-tabellen din var unødvendig stor og fører til mye dobbelt-lagring.

Legg ut f.eks harddisk, OS, Merke, CPU...

Og hvorfor har du romnummer i Brukertabellen? Brukeren er allerede koblet opp mot Romoversikt.

Endret av t0my
Lenke til kommentar

så hvis jeg lager en egen tabell med innholdet i maskinene blir det bedre mener du?

Og hvorfor har du romnummer i Brukertabellen? Brukeren er allerede koblet opp mot Romoversikt.

når du nevner det så skjønner ikke helt hvorfor jeg har tatt det med... endret det nå...

Lenke til kommentar

så hvis jeg lager en egen tabell med innholdet i maskinene blir det bedre mener du?

Ja, legg ut de forskjellige Merkene/OS/CPU osv. i en egen tabell koblet opp mot harwaretabellen.

EDIT: Slik som du har gjordt med kabinett-tabellen.

Endret av t0my
Lenke til kommentar
Dessuten burde vel Romnummer være nøkkelfelt.

I tillegg vil du få problem med at maskinvare kan tilhøre et rom, samtidig med at den blir registrert utlånt.

6935172[/snapback]

det med å registrere maskinvare på rom er for å holde orden på hvilkene stasjonære maskiner som er plasert hvor.

laptoper og smartphones (som ikke permament er stasjonert på noen rom) er det som vanligvis lånes ut....

Lenke til kommentar
Istdet for å samle alt i en tabell ordner du heller mange små tabeller koblet opp mot en stor. Slik du har gjordt med "kabinett" og "typer_maskinvare"

6935606[/snapback]

de tabellene er egentlig ubetydelige.. så fjerner dem lett hvis de er til bry/gjør tingene mer vannskelig/tungvindt...

Lenke til kommentar

Legger ved et eksempel på hvordan du bør gå frem for å dele opp hovedtabellen...

EDIT: I tillegg til CPU, OS og Modell som jeg har lagt ut, bør du se på harddisk, PSU, Ram, Lokalisjon og evt. Størrelse. Og ta med Nettverkhastighet og kabinett slik du har gjordt det fra før.

post-96011-1159189279_thumb.jpg

Endret av t0my
Lenke til kommentar
Legger ved et eksempel på hvordan du bør gå frem for å dele opp hovedtabellen...

EDIT: I tillegg til CPU, OS og Modell som jeg har lagt ut, bør du se på harddisk, PSU, Ram, Lokalisjon og evt. Størrelse. Og ta med Nettverkhastighet og kabinett slik du har gjordt det fra før.

6935724[/snapback]

men blir ikke det du nevner det ganske likt den nye hardware-tabellen jeg la ut i det siste bilde?

Lenke til kommentar

6935724[/snapback]

men blir ikke det du nevner det ganske likt den nye hardware-tabellen jeg la ut i det siste bilde?

6935855[/snapback]

Nei, du kan ikke legge det ut i en slik hardwaretabell, det vil bare skape mer trøbbel enn det gjør godt. I tillegg ville du blitt nødt til å lage annå fler tabeller koblet opp mot harwaretabellen. Gå heller for dit orginale oppsett og legg ut de forskjellige feltene i mindre tabeller slik jeg gjorde i eksemplet.

Lenke til kommentar
Nei, du kan ikke legge det ut i en slik hardwaretabell, det vil bare skape mer trøbbel enn det gjør godt. I tillegg ville du blitt nødt til å lage annå fler tabeller koblet opp mot harwaretabellen. Gå heller for dit orginale oppsett og legg ut de forskjellige feltene i mindre tabeller slik jeg gjorde i eksemplet.

6935899[/snapback]

kanskje det er et teit spørsmål, men hvorfor blir det bedre når jeg kun flytter over de feltene du nevner i en egen tabell?

Lenke til kommentar
kanskje det er et teit spørsmål, men hvorfor blir det bedre når jeg kun flytter over de feltene du nevner i en egen tabell?

6935940[/snapback]

Du unngår "dobbelt-lagring" i databasen. Eks. Operativsystemet WinXP PRO må skrives inn hver gang for hver enkelt maskin som har det installert. Istedet for å kunne velge det som et valg fra en annen tabell. På den måten unngår du skrivefeil.

Når du i tillegg legger ut merke/modell, så blir hvert modell avhengig av et merke, slik at når du velger hvilken modell maskinen er, er modellen relatert til merket, slik at du slipper å lagre merket også.

Lenke til kommentar
Du unngår "dobbelt-lagring" i databasen. Eks. Operativsystemet WinXP PRO må skrives inn hver gang for hver enkelt maskin som har det installert. Istedet for å kunne velge det som et valg fra en annen tabell. På den måten unngår du skrivefeil.

Når du i tillegg legger ut merke/modell, så blir hvert modell avhengig av et merke, slik at når du velger hvilken modell maskinen er, er modellen relatert til merket, slik at du slipper å lagre merket også.

6936251[/snapback]

så du sier at så lenge det er verdier som går ofte igjen i databasen (feks OS og CPU-merke) bør legges i tabeller for å gjøre ting enklere..?

oki.. da er det mer forståelig. takk for all hjelp

:thumbup:

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

6935724[/snapback]

Skal du først gjøre det slik kan du vel likegjerne ha modell og merke som mer generiske tabeller, det er jo tross alt snakk om modell og merke uansett om det er prosessor, skjermkort, whatever av hardware.

Ja, du får fjernet dobbeltlagring, men det varierer også hvor mye det er fornuftig å normalisere, og det er tross alt en grunn til at tredje normalform (3NF) er ansett som "standard" og ikke 5NF. For informasjon om normalformer har Wikipedia selvfølgelig informasjon.

Lenke til kommentar
Ja, du får fjernet dobbeltlagring, men det varierer også hvor mye det er fornuftig å normalisere, og det er tross alt en grunn til at tredje normalform (3NF) er ansett som "standard" og ikke 5NF. For informasjon om normalformer har Wikipedia selvfølgelig informasjon.

6938960[/snapback]

var ganske oppklarende den artikkelen. har ikke holdt på med databaser på endel år og skal nå ta dette opp igjen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

6938960[/snapback]

var ganske oppklarende den artikkelen. har ikke holdt på med databaser på endel år og skal nå ta dette opp igjen...

6939206[/snapback]

Utlånsmaskiner bør vel også ha mer detaljert info om software?

Minimum er vel Service Pack på OS (les windows).

I tillegg ville mange ha nytte av å vite hva som er innstallert av standardprogrammer. Muligens også serienummer/program koder knyttet til den enkelte software/maskin.

Utlånsmaskiner har man kanskje image av? Referanse til dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...