schmelck.no Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hei! Jeg skal sette opp en liten server her hjemme, og har funnet en plass som vil være perfekt, men det evt problemet er at dette er rett bak en mikrobølgeovn! For alt hva jeg vet så kan det jo godt være at det ikke har noen som helst betydning, men jeg vil helst være sikker :-) Kan jeg trygt plassere en PC rett bak en mikrobølgeovn (som såklart er i bruk litt nå og da)? Hadde satt stor pris på et litt mer utfyllende svar enn bare ja/nei Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Microbølgene er kunn på innsiden.... Du bør bruke ups viss den står i samme strømuttak. Micro bruker sykt med strøm i oppstarten og kan gjøre til at pcen din får kraftig strømforandringer... Men ellers er det vell ikke noe galt å la den stå der Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 eh, den kan ikke få voldsomme strømforandringer. hvis mikroen trekker for mye strøm, kan derimot sikringen gå, men det er stort sett det. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Takk for raske svar! I min forrige leilighet var det bare en kurs til alt "småtteri" hvor det både var koblet opp 4 PC'er, noen TV'er, mikro ol. Har aldri hatt noe problemer med PCene ved oppstart av mikro'en... Så konklusjonen er vel altså at det ikke er noe stress? Lenke til kommentar
^Chap^ Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 ville ikke latt skjærmen stå i nærheten av en micro, det er alltid magnetiske felt rundt some kan ødlegge komponenter. Spesielt skjærmer kan over tid bli ødelagt av stråling etc som f.eks mobil telefon. sikker på at det ikke er noen andre løsninger?... Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 En microbølgeovn "lekker" faktisk litt microbølger. Størst var problemet når microbølgeovnene kom på markedet, i dag dreier det seg om vesentlig mindre stråling enn fra en mobiltelefon. Microbølgene i en mikrobølgeovn beveger seg innenfor spektret rundt 2.45 GHz. Mikrobølger er altså radiobølger, ikke å forveksle med elekromagnetisk stråling. At en microbølgeovn kan forstyrre trådløst nettverk og/eller blutooth er et kjent faktum, men at en pc skulle ta skade er heller tvilsomt. Lenke til kommentar
ull2000 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Mikrobølger er altså radiobølger, ikke å forveksle med elekromagnetisk stråling. What? Radiobølger er ikke det samme som mikrobølger. Begge deler er elektromagnetsk stråling: Radiostråling (bølgelengde over 1m) Mikrobølger (1mm – 1 000mm) "Elektromagnetisk stråling benyttes også for å varme mat i mikrobølgeovner" http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_str%C3%A5ling Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Ja her renner det inn med svar! Skal bare ha selve boksen ståendes nærme mikroen, ikke noe trådløst/bluetooth/skjerm eller liknende i nærheten. Med de siste svarene virker det fortsatt som at dette skal gå greit :-) Nok en gang, takk for alle innspill, er det flere som har noe å tilføye er det bare kjøre på! Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Mikrobølger er altså radiobølger, ikke å forveksle med elekromagnetisk stråling. What? Radiobølger er ikke det samme som mikrobølger. Begge deler er elektromagnetsk stråling: Radiostråling (bølgelengde over 1m) Mikrobølger (1mm – 1 000mm) "Elektromagnetisk stråling benyttes også for å varme mat i mikrobølgeovner" http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_str%C3%A5ling 6935142[/snapback] Selvfølgelig har du rett i det, my bad... Hva jeg mente med elektromagnetisk stråling var at en mikrobølgeovn ikke gir i fra seg særlig mye magnetisme à là uskjermede høytalere, transformatorer, etc. Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Bygg et Faradaybur rundt pcen for å være på den sikre siden Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Bygg et Faradaybur rundt pcen for å være på den sikre siden 6942526[/snapback] Aliminium er vell kjent som ett bra stoff Pakk inn pcen i det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå