Gå til innhold

Erfaring med handel fra Hong Kong Supplies eBay?

Anbefalte innlegg

Hei

Har sett på den interessante eBay storen HK Supplies de siste to dagene. De lover lave priser på massevis av optikk med gratis UV-filter. http://stores.ebay.com/Hong-Kong-Supplies

Det jeg lurer på er om folk har erfaring med denne siden? Må dere betale moms? Jeg ser de skriver "We will endeavour to do all we can to minimise tax/duties liability by declare lower value or as gift upon request by buyers. However, the buyer shall be responsible for any and all such costs imposed by customs in their country and the brokerage fee by courier service."

Har noen opplevd å måtte likevel betale moms? Det kan jo bli ganske mye penger (25%) og jeg har ikke all verdens penger å fare med, dessverre. Hvor mye betaler dere i frakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sende som gave, kan gå bra eller ikke.... Gaver skal være fra privatperson til privatperson med vareverdi under kr. 1000,-. Flaks eller uflaks er det som avgjør her. I ditt tilfelle er det jo ikke noen gave, men du kan jo håpe.

Som Ragamuffin sier oppgis ofte en fiktiv verdi. Koster varene USD 600,- deklareres typisk USD 100 eller deromkring. Brukes denne verdien av UPS eller tilsvarende, betaler importør bare en symbolsk sum i moms.

Jeg har inntil nylig jobbet mange år i Tollvesenet (men ikke nå lenger :-)) og vil bare si at hvis mine x-kollegaer med litte granne innsats, kan finne verdien på de fleste varer som innføres. I praksis går nok de fleste feildeklarerte varer rett igjennom, dessverre/heldigvis, alt etter som..

Lenke til kommentar
Men har noen prøvd å be de sende som gave? Det står de kan gjøre dette. Har det vært en suksess?

6935174[/snapback]

Gave på $300 blir fortsatt mva pliktig. Dessuten lar nok ikke FedEx, eller rettere sagt de speditørene de bruker, så lettlurte.

Det jeg har bestillt av objektiv fra HK har det kommet mva på.

Lenke til kommentar

Firma kan ikke sende som "gave". Tollvesenet godtar kun gaver sendt mellom privatpersoner. Fra firma må total vareverdi være under 200 norske kroner uansett for å gå gjennom uten å bli ilagt moms. Det kan også bli tatt stikkprøver for å sjekke om gjenstanden sendt virkelig har en vareverdi under 200 kroner, og du kan bli pålagt å fakse/sende inn kopi av faktura/leveringsbekreftelse ved tvilstilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...