Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren stopper når jeg slår av choken :-(


soleil-noir

Anbefalte innlegg

Har en ca 10 år gammel Yamaha-scooter som det aldri har vært noe problem med. Men de siste to gangene jeg har kjørt til jobb så må jeg ha choken 'på' hele veien (ca 1,5 mil).

Jeg er ikke så flink med terminologien her... :blush: håper noen skjønner problemet...

Hvis jeg dytter den inn (skrur av) etter ca 500 m som vanlig, tar det ikke lang tid før motoren dør, selv om jeg kjører med bra hastighet i nedoverbakke, for eksempel. Men når jeg tar på choken igjen kommer motoren i gang, og går helt fint frem til jeg drister meg å skru av choken igjen.

 

Hva kan dette være? Og: kan det være skadelig for motoren å kjøre med choke over lange avstander?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har heller ingen som helst peiling på motorer. Hvertfall, en venn av meg hadde samme problemet, og det viste seg at tomgangen var stilt alt for lav. Kanskje det er der problemet ditt ligger?

Endret av MGL
Lenke til kommentar
gi den mer bensin gut :)

6942786[/snapback]

 

"gut"? Hadde jeg vært det, hadde dette med motorkunnskap (og ikke minst interesse) sikkert kommet inn som naturlig instinkt etter fødselen ;)

 

Nåla viser at tanken er 1/3 full, men jeg kan prøve å fylle den til randen senere i dag og stille på noen skruer og håper at en av dem er tomgangs- eller blandingsskruen, og se hva som skjer :)

Lenke til kommentar

Det mest åpenbare er nok blanding og tomgangsskruene dine. Det er fort gjordt for noen å skru litt på den bare for å kødde med deg og (noe som er jævlig dårlig gjordt siden den kan skjære seg med for lite bensin og det tar litt tid å få den fininnstillt igjen). Siden den går med choken på betyr det vel at blandinga di er altfor mager (for lite bensin). Kan alltids være falskluft og.

Lenke til kommentar
gi den mer bensin gut :)

6942786[/snapback]

 

"gut"? Hadde jeg vært det, hadde dette med motorkunnskap (og ikke minst interesse) sikkert kommet inn som naturlig instinkt etter fødselen ;)

 

Nåla viser at tanken er 1/3 full, men jeg kan prøve å fylle den til randen senere i dag og stille på noen skruer og håper at en av dem er tomgangs- eller blandingsskruen, og se hva som skjer :)

6943774[/snapback]

Husk å skru dem helt inn først da mens du teller antall runder. Så du har noe å gå tilbake til hvis du stiller for gali :).

Lenke til kommentar

Siden soleil-noir selv sier at hun har lite peiling på motorer, vil jeg forklare noen ord og uttrykk: "falsk luft" betyr at en motor får luft som ikke har vært gjennom forgasseren, dette fører til "mager blanding", som betyr at motoren får for lite bensin i forhold til luftmengden den får. Det som skjer når en motor får falsk luft er at det er en lekkasje mellom forgasser og motor, hvor luft lekker inn på grunn av undertrykket (vakumet). Falsk luft på mopeder skyldes stort sett løs forgasser, eller ødelagt pakning mellom forgasser og innsug, eller innsug og motorblokk. Hvis motoren oppfører seg normalt bortsett fra at den stopper når du slår av choken tror jeg ikke at den får falsk luft: jeg var plaget med falsk luft i vår (forgasseren løsnet pga kombinasjonen for korte skruer og slitte gjenger) og da forsatte motoren å gå for fullt selv om jeg slapp gassen, jeg måtte dytte forgasseren på plass med venstre hæl for at motoren skulle oppføre seg! Jeg vil anta at du har et problem med mager blanding, hvis du ikke har skiftet sylinder, eksosanlegg, luftfilter eller andre motordeler i det siste skyldes det sannsyneligvis enten sabotasje (at noen har rotet med blandingsskruen) eller at det er rusk i forgasseren. Hvis du ikke kjenner noen som har peiling på motorer, kan du ta den på verksted.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange svar! :)

Siden dere mener det kan være at motoren får i seg for lite bensin (hvis jeg har forstått det rett) så prøvde jeg å fylle tanken til randen. Selv om det var igjen ca 1/3 på tanken. Etter dette har jeg ikke hatt problemet, og slipper å kjøre med choken på! Har ikke kjørt så mye ennå, så tanken er fremdeles ganske full, men følger spent med på om det samme skjer igjen når nåla begynner å dale litt.

 

Jeg tror ikke noen kan ha sabotert noe (ser ikke sånn ut). Kanskje det kan være "rusk i forgasseren" da.. Men hvis problemet løses ved å ha bensintanken ganske full til enhver tid, så holder det for meg! ;) Eller så får jeg ta en tur til yamaha-senteret...

Lenke til kommentar
Det var nok ikke at du skulle fylle på bensintanken de mente, men at du skulle stille forgasseren til å gi mer bensin ;)

Hjalp det seriøst å fylle på tanken? :p

6956334[/snapback]

 

He he jeg skjønte det, da... Men ofte er det enkleste det beste! :)

 

Jeg er nok ikke fri for problemet ennå, regner med det dukker opp igjen snart. Men... er det noen som vet om en internettside med bilde / tegning av motorer (på mopeder/scooter) hvor det står påskrevet navn på hver enkelt del? Hvis jeg bare vet hva som er hva (hvor er f.eks forgasseren? blandingsskruen?) så er det lettere å følge rådene her!

 

((Ja ja, jeg vet, kvinnfolk og motorer, jeg er et perfekt eksempel som bekrefter alle fordommene menn har! ;) ))

Endret av soleil-noir
Lenke til kommentar
Fant en dårlig guide her

6957250[/snapback]

 

He he - forgassere for dummies! - akkurat hva jeg trenger!

Tusen takk :)

6957764[/snapback]

 

Det virket mest som om du har fått noe rusk i forgasseren din, siden du er jente og ikke mekker skifter deler osv., om det kommer tilbake ville jeg gått til bensinstasjonen og spørt etter forgasser-rens som helles i bensinen.. Ville ikke gjort dette selv, men det er enkelt og greit :) Eller spør din far/kamerat om han kan gjøre ren forgasseren for deg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...