soleil-noir Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Har en ca 10 år gammel Yamaha-scooter som det aldri har vært noe problem med. Men de siste to gangene jeg har kjørt til jobb så må jeg ha choken 'på' hele veien (ca 1,5 mil). Jeg er ikke så flink med terminologien her... håper noen skjønner problemet... Hvis jeg dytter den inn (skrur av) etter ca 500 m som vanlig, tar det ikke lang tid før motoren dør, selv om jeg kjører med bra hastighet i nedoverbakke, for eksempel. Men når jeg tar på choken igjen kommer motoren i gang, og går helt fint frem til jeg drister meg å skru av choken igjen. Hva kan dette være? Og: kan det være skadelig for motoren å kjøre med choke over lange avstander? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Sjekk om tennpluggen er i orden, prøv å justere bensinblandingen på forgasseren. Falskluft er også en mulighet. Motoren soter en del ekstra når choken er på. Endret 25. september 2006 av Patz Lenke til kommentar
soleil-noir Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Takk for svar... huff, det er så kjipt når noe skjer og jeg har null peiling på motorer! Hadde håpet at det skulle gå over av seg selv, men det ser ikke sånn ut nei! Lenke til kommentar
MGL Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Jeg har heller ingen som helst peiling på motorer. Hvertfall, en venn av meg hadde samme problemet, og det viste seg at tomgangen var stilt alt for lav. Kanskje det er der problemet ditt ligger? Endret 26. september 2006 av MGL Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 gi den mer bensin gut (still blandingskruen ) Lenke til kommentar
Hk1 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 skru tomgangsskrua litt ut og skjekk om det ikke kommer noe falskluft mellom luftfilteret og forgasseren og stram skrua som holder forgasseren på insuget. prøv å bytt plugg også. Lenke til kommentar
soleil-noir Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 gi den mer bensin gut 6942786[/snapback] "gut"? Hadde jeg vært det, hadde dette med motorkunnskap (og ikke minst interesse) sikkert kommet inn som naturlig instinkt etter fødselen Nåla viser at tanken er 1/3 full, men jeg kan prøve å fylle den til randen senere i dag og stille på noen skruer og håper at en av dem er tomgangs- eller blandingsskruen, og se hva som skjer Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Det mest åpenbare er nok blanding og tomgangsskruene dine. Det er fort gjordt for noen å skru litt på den bare for å kødde med deg og (noe som er jævlig dårlig gjordt siden den kan skjære seg med for lite bensin og det tar litt tid å få den fininnstillt igjen). Siden den går med choken på betyr det vel at blandinga di er altfor mager (for lite bensin). Kan alltids være falskluft og. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 gi den mer bensin gut 6942786[/snapback] "gut"? Hadde jeg vært det, hadde dette med motorkunnskap (og ikke minst interesse) sikkert kommet inn som naturlig instinkt etter fødselen Nåla viser at tanken er 1/3 full, men jeg kan prøve å fylle den til randen senere i dag og stille på noen skruer og håper at en av dem er tomgangs- eller blandingsskruen, og se hva som skjer 6943774[/snapback] Husk å skru dem helt inn først da mens du teller antall runder. Så du har noe å gå tilbake til hvis du stiller for gali . Lenke til kommentar
scoot Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Når du skrur PÅ choken får motoren din MER bensin, når du da slår den av får den mindre. Dvs, den trenger mer bensin og evt. mindre luft Logisk ? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Choken kan øke bensinen, minske lufta eller begge deler avhengig av modell og design. Derbien min stenger for litt luft når choken er på. Uansett så er det en feitere blanding han trenger eventuellt. Endret 27. september 2006 av chrml Lenke til kommentar
Campus Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Siden soleil-noir selv sier at hun har lite peiling på motorer, vil jeg forklare noen ord og uttrykk: "falsk luft" betyr at en motor får luft som ikke har vært gjennom forgasseren, dette fører til "mager blanding", som betyr at motoren får for lite bensin i forhold til luftmengden den får. Det som skjer når en motor får falsk luft er at det er en lekkasje mellom forgasser og motor, hvor luft lekker inn på grunn av undertrykket (vakumet). Falsk luft på mopeder skyldes stort sett løs forgasser, eller ødelagt pakning mellom forgasser og innsug, eller innsug og motorblokk. Hvis motoren oppfører seg normalt bortsett fra at den stopper når du slår av choken tror jeg ikke at den får falsk luft: jeg var plaget med falsk luft i vår (forgasseren løsnet pga kombinasjonen for korte skruer og slitte gjenger) og da forsatte motoren å gå for fullt selv om jeg slapp gassen, jeg måtte dytte forgasseren på plass med venstre hæl for at motoren skulle oppføre seg! Jeg vil anta at du har et problem med mager blanding, hvis du ikke har skiftet sylinder, eksosanlegg, luftfilter eller andre motordeler i det siste skyldes det sannsyneligvis enten sabotasje (at noen har rotet med blandingsskruen) eller at det er rusk i forgasseren. Hvis du ikke kjenner noen som har peiling på motorer, kan du ta den på verksted. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hvis den plutselig har blitt sånn uten at du har skrudd på motoren eller forgasseren så ville jeg ikke begynt å stille på blandingsskruer etc. Da vil jeg, som andre her også nevner, tro at det er rusk i forgasseren, løs forgasser/innsug eller sprekk i innsug eller innsugspakning. Lenke til kommentar
soleil-noir Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Tusen takk for mange svar! Siden dere mener det kan være at motoren får i seg for lite bensin (hvis jeg har forstått det rett) så prøvde jeg å fylle tanken til randen. Selv om det var igjen ca 1/3 på tanken. Etter dette har jeg ikke hatt problemet, og slipper å kjøre med choken på! Har ikke kjørt så mye ennå, så tanken er fremdeles ganske full, men følger spent med på om det samme skjer igjen når nåla begynner å dale litt. Jeg tror ikke noen kan ha sabotert noe (ser ikke sånn ut). Kanskje det kan være "rusk i forgasseren" da.. Men hvis problemet løses ved å ha bensintanken ganske full til enhver tid, så holder det for meg! Eller så får jeg ta en tur til yamaha-senteret... Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Det var nok ikke at du skulle fylle på bensintanken de mente, men at du skulle stille forgasseren til å gi mer bensin Hjalp det seriøst å fylle på tanken? Lenke til kommentar
soleil-noir Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Det var nok ikke at du skulle fylle på bensintanken de mente, men at du skulle stille forgasseren til å gi mer bensin Hjalp det seriøst å fylle på tanken? 6956334[/snapback] He he jeg skjønte det, da... Men ofte er det enkleste det beste! Jeg er nok ikke fri for problemet ennå, regner med det dukker opp igjen snart. Men... er det noen som vet om en internettside med bilde / tegning av motorer (på mopeder/scooter) hvor det står påskrevet navn på hver enkelt del? Hvis jeg bare vet hva som er hva (hvor er f.eks forgasseren? blandingsskruen?) så er det lettere å følge rådene her! ((Ja ja, jeg vet, kvinnfolk og motorer, jeg er et perfekt eksempel som bekrefter alle fordommene menn har! )) Endret 28. september 2006 av soleil-noir Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Fant en dårlig guide her Lenke til kommentar
soleil-noir Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Fant en dårlig guide her 6957250[/snapback] He he - forgassere for dummies! - akkurat hva jeg trenger! Tusen takk Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Fant en dårlig guide her 6957250[/snapback] He he - forgassere for dummies! - akkurat hva jeg trenger! Tusen takk 6957764[/snapback] Det virket mest som om du har fått noe rusk i forgasseren din, siden du er jente og ikke mekker skifter deler osv., om det kommer tilbake ville jeg gått til bensinstasjonen og spørt etter forgasser-rens som helles i bensinen.. Ville ikke gjort dette selv, men det er enkelt og greit Eller spør din far/kamerat om han kan gjøre ren forgasseren for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå