Gå til innhold

Hvordan resize flere bilder samtidig?

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på om det er mulig å redusere størrelsen på flere bilder samtidig? Er det i tillegg mulig å resize høykants- og liggende bilder samtidig eller må de taes hver for seg?

Kjedelig å endre et og et bilde om gangen. Tar sååå lang tid :no:

Chico

Endret av El chico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Lurte på om det er mulig å redusere størrelsen på flere bilder samtidig? Er det i tillegg mulig å resize høykants- og liggende bilder samtidig eller må de taes hver for seg?

Kjedelig å endre et og et bilde om gangen. Tar sååå lang tid  :no:

Chico

6934268[/snapback]

Hei

Et verktøy som er veldig greit å bruke hvis du ikke vil bruke tid på å endre størrelsen på bildene til f.eks webvisning eller som vedlegg til e-post, er Windows Powertoys' "Rezise Image". Da får du en kommando lagt til menyen når du høyreklikker på en bildefil eller flere, som lar deg redusere størrelsen på bildene (og gir de små kopiene nye navn). Du får bare faste størrelser å forholde deg til (kan ikke velge selv). Nyttig verktøy når du har mange bilder å forandre størrelsen på og ikke har har krav til individuell behandling.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...ppowertoys.mspx

"Rezise image" ligger 2/3 nede på sida i høyre "marg"

Tor

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I ImageViewer: Tools --> Batch Convert/Rename. Resten skulle vere ganske logisk. Legg til alle bileta du skal resize, vel komprimeringsmetode (JPG e.l.), hak av for Advanced options og gå inn på dei for å velge ny oppløysning. Har du nokon bilete i portrettformat og nokon i landskapsformat, velg «Resize based on one side» og anten Long side eller Short side frå nedtrekksmenyen.

Lenke til kommentar

Fikk Komputer for Alle bladet i dag, og der følger det med en cd med forskjellige programmer. Blant de fannt eg ett program som heitte "Photo Resize Magic". har ikkje testa det, men trur det ligger en trial version, eventuellt full version ute på nettet (uten å måtte ty til piratvirksomhet). Prøv å søk på google. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker noen ganger Photoshop actions og Best fit funksjonen, fordi der kan en sette begrensing på horisontal og vertikal. På den måten reduseres både høykant og liggende riktig. F.eks setter jeg bestfit til 2000x2000, da blir bilder som var 4000x2000 og 2000x4000 lik hhv. 2000x1000 og 1000x2000. Ellers kan du bruke gratisprogrammet IrfanView .

edit:

Jeg bruker Automate / Fit Image (ikke best fit)

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...