El chico Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Hei Lurte på om det er mulig å redusere størrelsen på flere bilder samtidig? Er det i tillegg mulig å resize høykants- og liggende bilder samtidig eller må de taes hver for seg? Kjedelig å endre et og et bilde om gangen. Tar sååå lang tid Chico Endret 25. september 2006 av El chico Lenke til kommentar
eitp Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hei Lurte på om det er mulig å redusere størrelsen på flere bilder samtidig? Er det i tillegg mulig å resize høykants- og liggende bilder samtidig eller må de taes hver for seg? Kjedelig å endre et og et bilde om gangen. Tar sååå lang tid Chico 6934268[/snapback] Hei Et verktøy som er veldig greit å bruke hvis du ikke vil bruke tid på å endre størrelsen på bildene til f.eks webvisning eller som vedlegg til e-post, er Windows Powertoys' "Rezise Image". Da får du en kommando lagt til menyen når du høyreklikker på en bildefil eller flere, som lar deg redusere størrelsen på bildene (og gir de små kopiene nye navn). Du får bare faste størrelser å forholde deg til (kan ikke velge selv). Nyttig verktøy når du har mange bilder å forandre størrelsen på og ikke har har krav til individuell behandling. http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...ppowertoys.mspx "Rezise image" ligger 2/3 nede på sida i høyre "marg" Tor Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Genialt program :!: .. selv om bildekvaliteten blir litt lav? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Actions i PhotoShop er vel strengt tatt den beste løsningen. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Selvfølgelig, men det er ikke like enkelt som "høyreklikk-klikk-klikk-ferdig" Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) faststone imageviewer har funksjonen du er ute etter. det er freeware, og du kan selv bestemme både størrelsen og "image quality" i prosent edit: faststone har også et eget prog som er kun for resizing og litt annet. har ikek prøvd det, men fungerer sikkert ypperlig det og Endret 25. september 2006 av deep750 Lenke til kommentar
tness Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Prøvde dette faststone programmet, og fant ikke ut av hvordan jeg rezier mange bilder samtidig. Måtte rezise et og et bilde. enklere en PS da, men ikke optimalt, men har sikkert oversett noe Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 I ImageViewer: Tools --> Batch Convert/Rename. Resten skulle vere ganske logisk. Legg til alle bileta du skal resize, vel komprimeringsmetode (JPG e.l.), hak av for Advanced options og gå inn på dei for å velge ny oppløysning. Har du nokon bilete i portrettformat og nokon i landskapsformat, velg «Resize based on one side» og anten Long side eller Short side frå nedtrekksmenyen. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 bruker mihov image resizer og er veldig fornøyd med det Lenke til kommentar
tness Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 takker incanus, jeg la ikke merke til advanced options. Men regna med det måtte være noe inne i batch convert funksjonen. Glimrende program, ganske utrolig at det er freeware. Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 For dere som har Photoshop, les mitt innlegg her (nederst). https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=432036&hl= Lenke til kommentar
XplittR Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Fikk Komputer for Alle bladet i dag, og der følger det med en cd med forskjellige programmer. Blant de fannt eg ett program som heitte "Photo Resize Magic". har ikkje testa det, men trur det ligger en trial version, eventuellt full version ute på nettet (uten å måtte ty til piratvirksomhet). Prøv å søk på google. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Jeg bruker noen ganger Photoshop actions og Best fit funksjonen, fordi der kan en sette begrensing på horisontal og vertikal. På den måten reduseres både høykant og liggende riktig. F.eks setter jeg bestfit til 2000x2000, da blir bilder som var 4000x2000 og 2000x4000 lik hhv. 2000x1000 og 1000x2000. Ellers kan du bruke gratisprogrammet IrfanView . edit: Jeg bruker Automate / Fit Image (ikke best fit) Endret 17. november 2006 av sNx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå