Gå til innhold

Sliter med ekstern cdrom på Toshiba Satellite 200CDS

aslan

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal reinstallere Win95 på en Toshiba Satellite 200CDS, men får ikke den eksterne cdromen til å funke i DOS-modus. Harddisken er alt formatert (pga krasj), og jeg har ikke funnet noen drivere som funker når jeg booter fra diskett. Noen som har peiling?

Et alternativ er å intallere Win95 fra disketter. Jeg har et sett, men noen av diskettene er korrupte. Hvis noen har et intakt sett med Win95 på disketter, tar jeg gjerne imot kopier av de aktuelle diskettene.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en eldre bærbar pc. Den har ekstern cdrom-spiller som standard. Noen andre eldre Toshiba-modeller har cdrom integrert i maskinen og ekstern diskettstasjon. Her er det altså omvendt. Og jeg får ikke cdromen til å funke i DOS-modus, antageligvis fordi jeg ikke har funnet de riktige driverne, eller at det er noen spesielle grep som må gjøres for å få den til å funke, siden den er ekstern. Det er det jeg vil ha svar på.

aslan

Lenke til kommentar

jeg kjenner godt endel eldre toshiba modeller (om ikke akkurat denne). er ganske sikker på at du kan ta ut diskettstasjonen og erstatte den med cd-rom drevet. den eksterne saken var vanligvis beregnet bare på diskett, selv om cd-rommen rent fysisk passer inn i hylsteret (og derfor kan brukes under oppbevaring). både det eksterne hylsteret og maskinen skal ha en slags utløserhendel. hvis jeg har rett, så er det bare å bytte modulene og sette igang! (kan jo ta feil, men syntes det var verdt å nevne, iallefall...).

den enkleste måten å installere win95 fra cd, er forresten å bruke win98 installasjonsdiskett for å få cd driverne enkelt på plass.

Lenke til kommentar

P.S.

hvis cd-rom modulet ikke passer i maskinen, og diskettstasjonen ikke i det eksterne hylsteret, så kan man slutte at kun diskett-stasjonen er original. disse modulene kom i to-tre forskjellige fysiske utforminger. men alle kontaktene på de eksterne hylstrene passet på alle maskinene, slik at du f.eks kunne bruke uoriginal ekstern floppy under enhver omstendighet.

ble nysgjerrig og sjekket hos toshiba. det står at maskinen din har kontakt for EKSTERN FLOPPY (som jeg trodde). altså, for å gjenta: cd kan ikke brukes på denne porten! cd-drevet må inn i maskinen!

Lenke til kommentar

hm ja, du er ikke den første som forsøker med den eksterne løsningen.... (vil ikke nevne navn).

til det andre:

jeg ville brukt win95 på alt som er pre USB. flere gode grunner: 1.lettere å finne drivere. 2.win 95 er mye kvikkere!(mindre overlesset med funksjoner...) 3.applikasjoner som krever win98 har likevel ikke noe på den maskinen å gjøre. 4. det er ofte lite ram i slike maskiner (husk helst over 48MB til win 98).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...