Switchblade Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Fikk min x60s for et par dager siden. Angrer ikke et sekund på kjøpet, da den var akkurat det jeg var på utsikt etter. *Men et problem som jeg har funnet, er at 512mb ram ikke strekker helt til i noen situasjoner. Spørsmålet mitt er da om det holder og oppgradere til 1gb med minne, eller om jeg like godt først som sist skal kline inn 2gb? *En annen ting som jeg vurderer er å bytte disken. Vil man merke noen vesentlig forskjell, eller forbedret respons fra systemet på noen måte viss man putter inn en 7200rpm disk isteden for 5400rpm disken som sitter i? og vil dette gjøre noen store utslag i batteri tid og varmeutvikling? Skal gå til innkjøp av 8cell høy kapasitets batteri når neste lønning ramler inn på konto. Takknemelig viss noen har noen erfaring på overnevnte spørsmål. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hva slags situasjoner trenger du mer minne til? Er ganske nødvendig for å kunne si om du bør gå for 2 gig. bedre respons ved raskere disk vil du kun merke på diskrelaterte operasjoner (oppstart av windows, gå inn i eller ut av dvalemodus, starte opp ett program, åpne eller lagre en fil, og når du blar frem og tilbake i utforsker). Antar du sitter med en 80 GB 5400 disk? Vit at større disker også er raskere enn mindre på grunn av høyere tetthet av data på disken, en 100 GB 5400 er for eksempel like rask som eller raskere enn en 80 gb 7200 (bare noe å tenke på om du velger å oppgradere disken). Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Kan du fortelle litt om maskinen ellers? Er veldig interessert i denne modellen. Hvilken SW-bundle fulgte med? Støy? Batteritid? Osv. Kan gjerne ta det på PM hvis du ikke vil spore av tråden Takk på forhånd Lenke til kommentar
Switchblade Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Hva slags situasjoner trenger du mer minne til? Er ganske nødvendig for å kunne si om du bør gå for 2 gig. bedre respons ved raskere disk vil du kun merke på diskrelaterte operasjoner (oppstart av windows, gå inn i eller ut av dvalemodus, starte opp ett program, åpne eller lagre en fil, og når du blar frem og tilbake i utforsker). Antar du sitter med en 80 GB 5400 disk? Vit at større disker også er raskere enn mindre på grunn av høyere tetthet av data på disken, en 100 GB 5400 er for eksempel like rask som eller raskere enn en 80 gb 7200 (bare noe å tenke på om du velger å oppgradere disken). 6934857[/snapback] Er veldig gla i å kjøre masse programmer samtidig. Blir fort at man har åpent browser, itunes, remote desktop til den stasjonære, diverse torrent/usenet downloads. pluss alt det som ligger å kjører hele tiden. Anti-virus, daemon tools, nokia pc suit, div lenovo programmer som ligger i bakgrunnen. + at man gjerne skal pakke ut noe man har lastet ned, eller reparere det. blir fort lite ram ledig i de fleste sammenhenger synes jeg. stemmer at det den standard 80gig 5400rpm. Ut ifra det du sier da, så kommer jeg vel sansynligvis til å putte inn en 160gig 5400rpm disk. bør gi meg det lille ekstra jeg savner. Lenke til kommentar
Switchblade Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Kan du fortelle litt om maskinen ellers? Er veldig interessert i denne modellen. Hvilken SW-bundle fulgte med? Støy? Batteritid? Osv. Kan gjerne ta det på PM hvis du ikke vil spore av tråden Takk på forhånd 6936182[/snapback] Maskinen ellers er helt konge. jeg ville ha en maskin som er praktisk å ha med seg, men som alikevel har litt punsh. størrelsen var det viktigeste argumentet. Kikket da rundt til jeg fant det som så ut som den hadde nok punsh i tillegg. Core duo 1.6ghz som sitter i gjør jobben veldig bra. Maskinen har alt man har bruk for av stæsj og litt til. det eneste ankepunktet er viss du er avhenig av cd/dvd-rom/brenner. Personlig trenger jeg det svært sjeldent, og kommer bare til å kjøpe en usb dvd-brenner på sikt for å ha i bakhånd viss jeg skulle behøve det. Ser ikke den store nytteverdien for min del av å invistere i en docking stasjon. Ellers er støy så godt som ikke eksisterende. sover med maskinen 30 cm fra hodeputen min. disken skrur seg av etter 3 minutter, og da er det bare vifta som knapt er hørbar. jeg sover lett med den lille bakgrunnslyden hvertfall:) Batteriet har jeg ikke fått testet så veldig mye enda. de gangene jeg har kjørt fra batterfi så har det vært når jeg skal vise den til noen og da er jo alt av lys og ytelse på max. klart at batteriet forsvinner en del fortere da.skal få kjøpt 8cell batteriet etterhvert så bør jo det hjelpe ganske betydelig på batteritiden uansett bruk. Men i følge den korte videoen som ligger av maskinen på www.cnet.com så skal den med high cap batteri klare over 8 timer. er vel ikke så mye som slår det. SW messig så er det jo XP-pro, symantec client security bajs, med firewall osv. crap etter min mening. et tonn med Thinkpad programmer for sikkerhet, wlan/lan manager, rescue and recovery, back-up osv. en hel masse som det tar litt tid å sette seg inn i. Men ble ganske imponert over disse programmene. de virker overraskende bra, og gjør en del ting som man tidligere måtte rote rundt i windows undermenyer for å klare, veldig enkelt. ja glemte jo neste fingerprint readeren. Utrolig genial greie. tar seg av boot, windows inlogging. Diverse inlogginer på websiden. utrolig praksisk verktøy. Så kort sagt, en bitteliten og lett maskin. bra skjerm, bra cpu kraft, bør muligens oppgradere til mere ram alt ettersom hva slags bruksmønster du har, bra batteri og lite støy. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Takk skal du ha Var alle disse programmene forhåndsinstallert på dataen når du fikk den? Lenke til kommentar
Switchblade Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Jepp! Bare å flise gjennom windows wizard(sette opp password brukernavn osv) og security settings slik at du får lagt inn fingeravtrykkene dine satt passord på alt mulig rart osv. in no time at all, så er man ferdig. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Jeg kjøpte meg en Thinkpad X60s i midten av september jeg og. Antakeligvis samme modell (UK156NO) som deg, Switchblade, med 80 GB 5.4krpm HD, 512 MB RAM, 1.66 GHz Core Duo (low voltage-utgaven). Ingen docking. Jeg og er strålende fornøyd sålangt. Har planer om å oppgradere med litt mer RAM snart jeg og. Planen min var å investere i 1 stk 1024 MB-brikke og finne noe brukbart oppbevaringstrekk til den. Jeg vurderer faktisk å gå for billigste RAMen jeg fant, (jalla?-)merket A-data, ettersom alle brikkene av typen SO-DIMM DDR2, 667 MHz alle later til å ha samme settings med CAS latency=5 sykler. Dessuten, om brikken skulle klikke eller noe, opererer A-data med livstidsgaranti såvidt jeg vet. Tror denne 1024 MB-brikka skulle ligge på ca 1000kr vs de fleste alternativene på ca 1400kr, men jeg har ikke bestilt ennå. Man burde kanskje hatt to like RAM-brikker for å få bedre glede av doble minnekanaler? Noen tips eller kommentarer? Jeg bestilte forresten med det ekstra store 8-cellers batteriet som du har planer om å kjøpe, Switchblade. Ettersom jeg erstattet Windows XP Pro som fulgte med maskinen med en installasjon av Ubuntu 6.06 LTS, rakk jeg ikke teste den faktiske batterikapasiteten med dette i Windows. Nyladet rapporterte Windows at jeg hadde igjen ca 8.5 timer med laveste lysstyrke på skjermen og WLAN på, men jeg brukte aldri Windows så lenge at jeg fikk ladet det helt ut for å se om det stemte. Som du sikkert vet, Switchblade, det store batteriet gjør at maskinen legger på seg i form av en "batteripølse" som stikker ut langs hele bakkanten av maskinen. Dessuten er det litt høyere/tykkere, slik at maskinen blir littegrann høyere i bakkant, uten at det endrer særlig på skrivekomforten. For de som måtte lure, så får jeg i Ubuntu ca 2h50min brukstid med 4-cellers batteriet (det som følger med maskinen) med lav lysstyrke og WLAN. Uten å ha målt får man vel mellom 3h og 4h i Windows, vil jeg tro. Mitt 4-cellersbatteri er produsert av SANYO (ikke Sony). Med 8-cellers batteriet oppnår jeg ca 6h batteritid med middels lav lysstyrke og WLAN i Ubuntu. Windows gir som sagt en del bedre. Mitt 8-cellers batteri er produsert av Sony, men jeg var ikke berørt av tilbakekallingen av de potensielt farlige batteriene til Sony. En av grunnene til denne differansenen i batteritidene for Ubuntu og Windows kan være at jeg ikke får til å skalere ned CPU-hastigheten til 600 MHz, slik den gjør i Windows. Med Ubuntu vil den ikke lavere enn 1000 MHz (av maksimalt = 1666 MHz). Det er vel rom for litt tweaking her etterhvert... Endret 2. oktober 2006 av kommers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå