Ottern Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hei! Var i New York nylig, og da er det jo som å banne i kirka hvis en ikke tar turen innom B&H. Jeg var ute etter å se om de hadde en billig 50mm F1,4 i brukt delen av butikken. På spørsmål om han hadde noe slikt, svarte typen bak disken: Do you have 5000 $?? Det viste seg da at han satt på et eksemplar av en Canon 50mm F1,0.. Jeg lurte jo selvsagt på om jeg kunne få se på den, og fikk spøkefullt til svar at joda, det kunne jeg.. men hvis jeg ville ta på den så måtte jeg betale for det. Jeg slapp å betale, og fikk prøve objektivet på kameraet. Med objektivet stilt på max blender og isoen på kameraet på 400, klarte jeg å få lukkertider opp mot 1/2000 dels sekund inne i et dårlig belyst butikklokale. Var jo litt slik delvis imponert av det kan man si.. Bokeh kvaliteten er jo heller ikke trist.. Dessverre var innholdet i lommeboka trist, så objektivet fant veien tilbake til det låste skapet på bakrommet.. Mulig dette er totalt uniteressant for mange, men følte at jeg måtte dele denne opplevelsen i tilfelle det fantes noen likesinnede her på forumet, som deler min entusiasme for slikt.. -Ottern Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hehe.. jaggu et stykke godt glass du hadde mellom fingra de få minuttene det varte. B&H er et must å stikke innom, det har du rett i. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Ja dette er litt av et sært objektiv gitt. Så og si utelukkende interessant for samlere. Det strider litt mot 'tommelfinger regelen' om at en får det en betaler for. Eller kanskje rettere sagt ingen regel uten unntak. For optisk sett er 50/1.0 svært slette saker og blir grundig forbigått av både 50/1.4 og 50/1.8 på alle blendere (unntatt på f/1.2 og f/1.0....). Litt merkelig siden 85/1.2 som ser nærmest identisk ut og som en skulle tro 50/1.0 var i samme liga optisk sett, men 85'en jo er et objektiv i særklasse - uansett fabrikat og brennvidde. Forøvrig: http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/50mm/index.htm Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Det er mange som ville betalt ganske mye for det objektivet selv om $5000 er langt i overkant. Man må være veldig rar i hodet hvis man kjøper et f/1.0 objektiv for å bruke det på alle andre brennvidder enn f/1.0. Endret 25. september 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Ja $5000 for et slikt er hinsides (selv og prisen er mer eller mindre markedspris). Spesiellt når en får det lenger enn uendelig mye bedre 85/1.2 for under $1500. Men som sagt, kun for samlere. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Det var en sexy sak. Man er helt klart tøffest med den der. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 var nok ett kult objektiv, men bildene dine var ikke så mye å skryte av.. det første var greit Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 var nok ett kult objektiv, men bildene dine var ikke så mye å skryte av.. det første var greit 6935409[/snapback] Tror nok han hadde postet i bildekritikken om han var opptatt av å få kritikk på bildene. De er nok ment for å dokumentere Lenke til kommentar
zorry Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Ja $5000 for et slikt er hinsides (selv og prisen er mer eller mindre markedspris). Spesiellt når en får det lenger enn uendelig mye bedre 85/1.2 for under $1500.Men som sagt, kun for samlere. 6934092[/snapback] Men nå kommer jo EF 50mm f1,2 også.... Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 F1.0 ja. Da begynner du å snakke Kan ikke være store dybdeskarpheten å snakke om der Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Nope... kanskje en cm ... Du ser på bildet at nesen og området rett bak øynene er uskarpe.. oppdatert.. Sjekk her for mere info.. under 0.8m er DOF faktisk 0 (1 ?) eller tilnærmet lik 0, på en meter er den hele 2 cm. :-) Endret 26. september 2006 av opsahle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå