Gå til innhold

Prøvd objektiv: Canon 50mm F 1,0 (!) L

Anbefalte innlegg

Hei!

Var i New York nylig, og da er det jo som å banne i kirka hvis en ikke tar turen innom B&H. Jeg var ute etter å se om de hadde en billig 50mm F1,4 i brukt delen av butikken. På spørsmål om han hadde noe slikt, svarte typen bak disken: Do you have 5000 $??

Det viste seg da at han satt på et eksemplar av en Canon 50mm F1,0.. Jeg lurte jo selvsagt på om jeg kunne få se på den, og fikk spøkefullt til svar at joda, det kunne jeg.. men hvis jeg ville ta på den så måtte jeg betale for det.

Jeg slapp å betale, og fikk prøve objektivet på kameraet. Med objektivet stilt på max blender og isoen på kameraet på 400, klarte jeg å få lukkertider opp mot 1/2000 dels sekund inne i et dårlig belyst butikklokale. Var jo litt slik delvis imponert av det kan man si.. Bokeh kvaliteten er jo heller ikke trist..

Dessverre var innholdet i lommeboka trist, så objektivet fant veien tilbake til det låste skapet på bakrommet..

Mulig dette er totalt uniteressant for mange, men følte at jeg måtte dele denne opplevelsen i tilfelle det fantes noen likesinnede her på forumet, som deler min entusiasme for slikt..

-Ottern

post-61986-1159136337_thumb.jpg

post-61986-1159136379_thumb.jpg

post-61986-1159136392_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja dette er litt av et sært objektiv gitt.

Så og si utelukkende interessant for samlere. Det strider litt mot 'tommelfinger regelen' om at en får det en betaler for. Eller kanskje rettere sagt ingen regel uten unntak. For optisk sett er 50/1.0 svært slette saker og blir grundig forbigått av både 50/1.4 og 50/1.8 på alle blendere (unntatt på f/1.2 og f/1.0....).

Litt merkelig siden 85/1.2 som ser nærmest identisk ut og som en skulle tro 50/1.0 var i samme liga optisk sett, men 85'en jo er et objektiv i særklasse - uansett fabrikat og brennvidde.

Forøvrig:

http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/50mm/index.htm

Lenke til kommentar
Ja $5000 for et slikt er hinsides (selv og prisen er mer eller mindre markedspris). Spesiellt når en får det lenger enn uendelig mye bedre 85/1.2 for under $1500.

Men som sagt, kun for samlere.

6934092[/snapback]

Men nå kommer jo EF 50mm f1,2 også....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...