Gå til innhold

Det mest komplette gratisalternativet?

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt Canon Powershot S3 IS, og fikk med en programpakke med ZoomBrowser EX 5.6, PhotoStitch 3.1, ArcSoft PhotoStudio 5.5 m.m.

Jeg er helt fersk på alt som har med foto å gjøre. Det jeg lurer på er om jeg skal ta i bruk nevnte program, eller bruke andre gratis-alternativer. Jeg vil ha det beste av det som er gratis, både når det gjelder redigering og organisering, og alt av muligheter.

Et annet poeng er at jeg vil klare meg med færrest mulig programmer, men jeg har jo inntrykk av at det er vanskelig å få alt i ett eneste program, så jeg får vel kanskje inngå kompromisser.

Hvordan er de medfølgende programmene i forhold til program som:

Picasa, Gimp, FastStone Image Viewer, Irfanview, Mihov Image Resizer, Photofiltre osv?

Har ikke selv prøvd noen programmer.

Som sagt, jeg er fersk, men ønsker programmer med litt muligheter. Trenger dog ikke støtte for RAW, da mitt kamera ikke har det.

Veldig kjekt dersom flest mulig av dere som har litt erfaring kan svare på hvilket eller hvilke gratisprogram som gir best mulig dekning. Tror nok det er mange flere enn meg som vil ha nytte av svarene.

På forhånd Tusen Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste gratis alternativ for katalogisering av bildene er Picasa 2.0 og FastStone Image Viewer. Beste gratis alternativ for redigering er nok GIMP. Dette er min mening.

Personlig syns jeg GIMP har dårlig layout, men gir mange muligheter for redigering og er gratis. Brukte Picasa før og likte det godt.

Lenke til kommentar

Et gratisalternativ du ikke har med er PaintDotNet som er en god erstatning for Photosop elements. Har dette installert på jobben der jeg ikke kan ha Adobe eller Corell produkter pga. lisenshåndteringen i selskapet.

GIMP er kanskje kraftigere, men Paint.net ligger etter min mening et par gode hestehoder i tet med et flott grensesnitt og gode funksjoner for redigering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...