Gå til innhold

Ustabil P4-vifte / varme.

loathsome

Anbefalte innlegg

Heihei,

Installerte i dag en Zalman VF900-vifte på skjermkortet mitt ..

og da ble pcen totalt lydløs :D

Så, tingen er, nå har pcen stått på en god stund, og jeg kom nettopp hjem.

Da bråkte CPUviften en del, og lå på ca. 51c. (Pentium 4, 3200mhz)

Og nå er den sånn ca .. ustabil. Den guffer seg opp i et par sekunder, ned, opp osv.

Irriterende til de grader. :hrm:

Noen meninger rundt dette?

Vil det hjelpe med en ny cpuvifte?

Takk, takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har jo muligheten for at CPU-viften er litt smådefekt. Om det er mye støv og dritt på den, kan du prøve å blåse vekk støvet og se om den går bedre. 51 grader på en Northwood/Prescott er forresten ikke særlig mye, så det er ikke noe problem. :)

6932710[/snapback]

Helt ny, ingen støv :)

ååå. så det har alltid vært sånn. da ville jeg gitt f**n i det. men prøv å renske vifta eller are bytte viftedelen, trenger ikke bytte alt

6932738[/snapback]

Jeg *tror* det alltid har vært slik, kunne ikke høre det.

Uansett, jeg lastet ned SpeedFan og satt den på 50%

Ble *betraktelig* stillere da. innebærer dette noe risiko?

Takk for svar, dere!

Lenke til kommentar

Last ned Throttlewatch. Kjør dette programmet samtidig som du driver med CPU-intensive ting (f.eks. Prime95). Hvis throttlewatch viser at CPU-en "throttler" blir prosessoren din for varm.

Du kan også stille Speedfan til å øke turtallet over en bestemt temperatur.

Noen gjøker påstår at det er normalt at prosessoren throttler littegrann. Det er ikke tilfelle.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Jaha, hva vil "ok" si, da? :p

Og en ting til, hvordan kan jeg bruke 100% CPU? (for å teste)

6932818[/snapback]

"Ok" er vel rundt 50 grader, og ikke mer enn omtrent 60 grader ved full load. Prime95 el.l. kan brukes til å kjøre full last (har du dobbelkjerne kjører du bare programmet flere ganger). :)

P4 har thermal throttling, så ved for høy temp vil den slå seg av eller redusere frekvensen. Så en film hvor de fjernet kjøler på diverse CPUer. AthlonXP tok fyr, mens P4 slo seg av eller reduserte farten. :)

Lenke til kommentar

Hvis prosessoren blir for varm vil den først begynne å "throttle" (som i forrige post). Det oppleves som om maskinen plutselig blir tregere tilsynelatende uten grunn. Jo mer overoppheta den blir jo tregere går det. Det som skjer er at CPU-en kjører WAIT-kommandoer som får prosessoren til å "stå helt stille" en liten stund for å minske varmeutviklinga.

Hvis prosessoren blir WAY! for varm vil nok maskinen enten henge seg opp, slå seg tvert av eller bli ustabil. Det er sjeldent det blir skader av slikt.

Lenke til kommentar

hva skjer om temperaturen plutselig ikke blir "ok" lengre?

Slår den seg bare av, eller kan jeg risikere user posted image? tongue.gif

har opplevd å glemme å sette i strøm på prossesor vifta.. Etter en 5 min begynte maskina å pipe. jeg slo den av instinktivt, og sjekka. fant feilen og så virka maskina fint

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...