loathsome Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Heihei, Installerte i dag en Zalman VF900-vifte på skjermkortet mitt .. og da ble pcen totalt lydløs Så, tingen er, nå har pcen stått på en god stund, og jeg kom nettopp hjem. Da bråkte CPUviften en del, og lå på ca. 51c. (Pentium 4, 3200mhz) Og nå er den sånn ca .. ustabil. Den guffer seg opp i et par sekunder, ned, opp osv. Irriterende til de grader. Noen meninger rundt dette? Vil det hjelpe med en ny cpuvifte? Takk, takk!! Lenke til kommentar
BaronDavid Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 sikkert vifta.. fikk du noe vifte styringssytem med den? sjekk også BIOSen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Du kan trolig stille inn hvordan vifta skal oppføre seg i BIOS (power management eller lign.) Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 sikkert vifta.. fikk du noe vifte styringssytem med den? sjekk også BIOSen 6932615[/snapback] Vifta har jo aldri vært slik før? og nei, er ingenting i bios. fikk ikke med noe viftestyring heller. takk for svar. Lenke til kommentar
BaronDavid Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 vent litt... var det etter at du innstalerte ny skjermkort vifte at CPU vifta klikka. fikk ikke med meg at det var snakk om skjermkortet. du finner ingenting om skjermkortet i BIOS nei. men har du sjekka om du har nok power i PSUen din? Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Nok power har jeg. Skjermkortvifta går helt fint; Det er cpu vifta som bråker!! Det var etter skjermkortet ble lydløst jeg kunne høre dette (tror jeg) see? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Du har jo muligheten for at CPU-viften er litt smådefekt. Om det er mye støv og dritt på den, kan du prøve å blåse vekk støvet og se om den går bedre. 51 grader på en Northwood/Prescott er forresten ikke særlig mye, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
BaronDavid Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 ååå. så det har alltid vært sånn. da ville jeg gitt f**n i det. men prøv å renske vifta eller are bytte viftedelen, trenger ikke bytte alt Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Du har jo muligheten for at CPU-viften er litt smådefekt. Om det er mye støv og dritt på den, kan du prøve å blåse vekk støvet og se om den går bedre. 51 grader på en Northwood/Prescott er forresten ikke særlig mye, så det er ikke noe problem. 6932710[/snapback] Helt ny, ingen støv ååå. så det har alltid vært sånn. da ville jeg gitt f**n i det. men prøv å renske vifta eller are bytte viftedelen, trenger ikke bytte alt 6932738[/snapback] Jeg *tror* det alltid har vært slik, kunne ikke høre det. Uansett, jeg lastet ned SpeedFan og satt den på 50% Ble *betraktelig* stillere da. innebærer dette noe risiko? Takk for svar, dere! Lenke til kommentar
BaronDavid Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 ikke no risiko så lenge temperaturen er ok.. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Jaha, hva vil "ok" si, da? Og en ting til, hvordan kan jeg bruke 100% CPU? (for å teste) Endret 24. september 2006 av meinhold Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Last ned Throttlewatch. Kjør dette programmet samtidig som du driver med CPU-intensive ting (f.eks. Prime95). Hvis throttlewatch viser at CPU-en "throttler" blir prosessoren din for varm. Du kan også stille Speedfan til å øke turtallet over en bestemt temperatur. Noen gjøker påstår at det er normalt at prosessoren throttler littegrann. Det er ikke tilfelle. Endret 24. september 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 hva skjer om temperaturen plutselig ikke blir "ok" lengre? Slår den seg bare av, eller kan jeg risikere ? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jaha, hva vil "ok" si, da? Og en ting til, hvordan kan jeg bruke 100% CPU? (for å teste) 6932818[/snapback] "Ok" er vel rundt 50 grader, og ikke mer enn omtrent 60 grader ved full load. Prime95 el.l. kan brukes til å kjøre full last (har du dobbelkjerne kjører du bare programmet flere ganger). P4 har thermal throttling, så ved for høy temp vil den slå seg av eller redusere frekvensen. Så en film hvor de fjernet kjøler på diverse CPUer. AthlonXP tok fyr, mens P4 slo seg av eller reduserte farten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hvis prosessoren blir for varm vil den først begynne å "throttle" (som i forrige post). Det oppleves som om maskinen plutselig blir tregere tilsynelatende uten grunn. Jo mer overoppheta den blir jo tregere går det. Det som skjer er at CPU-en kjører WAIT-kommandoer som får prosessoren til å "stå helt stille" en liten stund for å minske varmeutviklinga. Hvis prosessoren blir WAY! for varm vil nok maskinen enten henge seg opp, slå seg tvert av eller bli ustabil. Det er sjeldent det blir skader av slikt. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Okay, tusen takk for svar dere. Du har vel ingen mulighet for å finne den filmen, jorgis? Hva er normal temp. på HK? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Filmen ligger her. (THG Video 1) Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Stilig, skal sjekke den ut. Lenke til kommentar
BaronDavid Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 hva skjer om temperaturen plutselig ikke blir "ok" lengre? Slår den seg bare av, eller kan jeg risikere user posted image? tongue.gif har opplevd å glemme å sette i strøm på prossesor vifta.. Etter en 5 min begynte maskina å pipe. jeg slo den av instinktivt, og sjekka. fant feilen og så virka maskina fint Lenke til kommentar
BaronDavid Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 og ok temp er 50.. 70-80 hmm ka kjer ..og 90-100 hjelp!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå