Piratpjokken Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Gilera DNA. -Blir den regnet som scooter? (50-125cc) -Kan man sette på en trimpotte på 50cc uten at det gjør noe? -2 personer? -Hvor mye tåler kåpa? -forsikring (forskjell på 50 og 125?, det er jo scooter uansett.. eller tar jeg grundig feil?) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) DNA 50 er moped og DNA 125 er lett motorsykkel. Scooter er ikke en egen klasse. Det er en type sykkel/moped. Man kan ha en moped-scooter eller lett-MC-scooter. Eller en tung-MC-scooter. Setter du på trimpotte går jeg ut i fra at det er for å øke ytelse/hastighet, og det er ulovlig. Endret 24. september 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Forsikring på 125 cc er mye dyrere for en 16 åring enn en 50 cc. Det er ulovlig å trimme en moped (står det på vognkortet). Du kan trimme en tung MC så mye du vil sålenge det stemmer med vognkortet (sprekere sykkel = større avgifter). Gilera DNA 50 er en moped men den har variator ("automatgir") akkurat som scootere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Du kan heller ikke trimme lett-MC. Men det du noen ganger kan gjøre er å fjerne sperrene på en lett MC og registrere den som tung. Har selv gjort dette en gang. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Du kan heller ikke trimme lett-MC. Men det du noen ganger kan gjøre er å fjerne sperrene på en lett MC og registrere den som tung. Har selv gjort dette en gang. 6933072[/snapback] Er det lovlig å trimme lett MC'en din helt opp til grensa på hvor mange hestekrefter en lett MC kan ha hvis den ikke allerede ligger der? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Jeg tror at all trim er ulovlig på lett-MC uansett. Jeg vet ikke hvordan det er om den er sperret til under 15HK om man da kan forandre sperrene så den yter akkurat 15HK. Når man fjerner sperrer er fremdeles alt av utstyr (bremser, dempere etc.) dimensjonert til sykkelen, og støynivå, utslipp etc. er godkjent. Noe som ikke trenger være tilfelle om man trimmer. Edit: Uansett så må vognkortet stemme! På mitt gamle vognkort så stod det faktisk Lett motorsykkel og med effekt oppgitt til . Trykkleif? Endret 25. september 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Gilera DNA. -Blir den regnet som scooter? (50-125cc) -Kan man sette på en trimpotte på 50cc uten at det gjør noe? -2 personer? -Hvor mye tåler kåpa? -forsikring (forskjell på 50 og 125?, det er jo scooter uansett.. eller tar jeg grundig feil?) 6932161[/snapback] Da kan jeg stryke trimmen. Og jeg kan stryke om scooter er egen klasse Og forsikringen blir vel mer om jeg kjøper 125cc en 50cc da.. Hva blir forskjellen da? Men det som gjenstår er -Hvor mye tåler kåpa? -Er 2 personer lovlig på 50cc og 125cc DNA`en? Eller bare en av dem? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 På 50ccm kan du ha en passasjer som er maks 10 år gammel og du må ikke overskride tillatt totalvekt på mopeden. På 125ccm er det normalt lov med to personer. Tillatt totalvekt må alikevel ikke overskrides. På min lett-sykkel kunne jeg ikke ha med passasjer som var tyngre enn 80kg. Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Gilera DNA. -Blir den regnet som scooter? (50-125cc) -Kan man sette på en trimpotte på 50cc uten at det gjør noe? -2 personer? -Hvor mye tåler kåpa? -forsikring (forskjell på 50 og 125?, det er jo scooter uansett.. eller tar jeg grundig feil?) 6932161[/snapback] Da kan jeg stryke trimmen. Og jeg kan stryke om scooter er egen klasse Og forsikringen blir vel mer om jeg kjøper 125cc en 50cc da.. Hva blir forskjellen da? Men det som gjenstår er -Hvor mye tåler kåpa? -Er 2 personer lovlig på 50cc og 125cc DNA`en? Eller bare en av dem? 6935811[/snapback] Da stryker jeg om det er lov med 2 personer på.. 2 ting gjenstår: -Hvor mye tåler kåpa (ikke så farlig med, men kjekt å vite!) -Hvor mye i forskjell på forsikring mellom 50cc og 125cc Lenke til kommentar
Tobinor Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Kåpe er vel laga av glassfiber (eller hard plast?), så den tåler noe. Blir ripete og får mindre hakk og litt dypere riper hvis du velter, men det går vel ann å sparkle, pusse og legge dekorfilm over eller lakke med sprayboks. På Speedfighten jeg hadde (50 cc), betalte jeg vel under 1000-lappen i året hvis jeg husker riktig... Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Ikke verre :O jeghaterdenfordømtefjortentegnsregelenskjønnerderemoderatorer! Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Bare forsikring igjen.. Hvor mye koster det for å forsikre en 50cc og en 125cc? Lenke til kommentar
Tobinor Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Ta en liten ringerunde til forskjellige forsikringsselskapene og hør med dem hva de vil ha for å forsikre de forskjellige sykkelene... (DNA 50cc og DNA 125cc f.eks.) Endret 26. september 2006 av Tobinor Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Noen som har noen a anbefale da? Noen som ikke krangler særlig mye og ikke er for dyre i kosten Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Bare å ringe rundt det... kan være en fordel å registrere sykkelen på dine foreldre og ta forsikringa på dem. Det blir ofte mye billigere. De stoler ikke på 16 åringer med moped . Lenke til kommentar
Tobinor Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Gjensidige har online sjekk av pris: Velg moped og mc under "Få tilbud" ("Få tilbud" må da være feil her forresten?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå