Gå til innhold

Overklokking av E6300 med "billigminne"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har jeg endelig fått bestillt meg en god stasjonær pc, har hatt bærbar i snart 3 år nå.

 

Blant annet dette:

 

E6300

 

Asus P5B DLX

 

Crucial DDR2 PC5300 1024MB

 

Resten finner dere her

 

Da jeg bestillte dette, hadde jeg ingen store planer om overklokking, men etter jeg begynte å lese litt om prosessoren her på forumet, og diverse andre plasser, skiftet jeg mening.

Jeg er ny når det gjelder overklokking, men har sittet å lest rundt om på nettet idag, så jeg har fått en viss peiling.

 

Vil minnet være flaskehalsen her?

Vil jeg kunne overklokke noe særlig med det minne jeg har bestillt, og med boxed kjøler?

 

Edit:

Hvis jeg har forstått dette rett. Minne må kjøre 1:1 med FSB, så FSB kan være 667/2=333.5

7x333.5=2334.5MHz

Kan jeg klokke min E6300 opp til maks 2.33GHz?

Og hvis jeg setter opp spenningen, går den enda høyere?

Endret av Gozarpz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det minnet du har kjøpt er nok ikke i toppklasse når det kommer til overklokking nei. Men du kan alltids prøve å øke spenningen til minnet når du merker at du ikke kommer lenger (du bør ikke gå over 2.1v uten skikkelig kjøling).

Det samme bør gjøres med CPU, evnt Northbridge også. For å si det slik, du stiller opp FSB til det blir ustabilt, øker spenning til det blir stabilt igjen, stiller opp FSB og så har man det gående, helt til det virkelig sier stopp ;). Men du bør passe på temperaturen, boxedkjøler er som oftest ikke egnet til overklokking. Men du burde nok klare 333MHz på FSB.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Takk, da skal jeg prøve når den kommer!

Men det verste som kan skje er at den ikke booter?

6933975[/snapback]

 

Jepp. Men er ihvertfall en slik overklokkingsbeskyttelse på mitt Asus hovedkort, at dersom maskinen ikke booter på 3 forsøk, så stiller den FSB tilbake til normal hastighet. Regner med at dette skjer på P5B Dlx også, dersom du skulle bli for ivrig :tease:

Du trenger nok heller ikke å bekymre deg for at du griller noen av komponentene, så lenge du holder deg innenfor "normale" spenningsinnstillinger.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at på CPU bør du ikke gå over ~1.45v med stock kjøler, du får se det an på hvilke temperaturer du får. Når det gjelder RAM tror jeg det er lurt å holde seg under 2.2v. Har du en ekstra vifte til overs, så går det fint ann å montere denne over RAM-brikkene, fungerer glimrende som kjøling her ihvertfall.

Lenke til kommentar
Det samme bør gjøres med CPU, evnt Northbridge også. For å si det slik, du stiller opp FSB til det blir ustabilt, øker spenning til det blir stabilt igjen, stiller opp FSB og så har man det gående, helt til det virkelig sier stopp

 

eller CPU`ens g-punkt som jeg kaller det... :cool:

Endret av BrickTop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...