Gå til innhold

Format for nett

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på deres tanker ang. bildeformat på nett. Jeg tenker da på fotoblogg-aktig sider. Hvilket format er best? 800x600 / 600x800 ? Dette blir kanskje litt for stort. Har dere noen gode idéer om hvordan man kan jevne ut høyde og breddeforskjellen på et høyt og et bredt bilde?

Takk :)

Én løsning jeg kommer på, er å la den lengste bredden være 600 pixler, for så å bruke lightbox eller noe lignende til å linke til en større versjon.

Endret av George Bush
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er vi jo tilbake til det evig gjenvendende spørsmålet; hva slags oppløsninger skal vi optimalisere for i 2006? Har vi kommet dithen at skjermoppløsningene for det meste er 1024X768 eller større, og båndbredden i det vide land etter hvert tillater større filstørrelser?

Georgiboy: Jeg liker at bildene er like høye, hvor brede de er har mindre å si - så prøv å finne en fin høyde?

Lenke til kommentar

Selv resizer jeg _nesten_ alltid bilder til å ha maks 600 i bredden. Hvis man da bruker lysboksen, får man alltid en illusjon av at bildet er større enn det, i hvert fall føler jeg det sånn.. Ved fotobligger så kan de fint være litt større, men da kan man heller ha en preview ved rundt 600px i bredden, og heller linke til en større versjon på la oss si 1024x768 eller noe i den duren..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...