Gå til innhold

Asus A8Js: Ny 14" med Nvidia Go7700

sbstn

Anbefalte innlegg

Som jeg har sagt tidligere i tråden, Macbook Pro er nære, hvertfall på de tingene jeg foretrekker, oppløsningen, størrelsen.

Ulikhetene er..

- størrelse (Macbook Pro er nesten 1 cm tynnere, mens langsiden er 2 cm lenger pga større skjerm - 15,4" vs 14,1")

- vekt (MBP 2.54 kg vs A7Js 2.39 kg - i følge prisguiden.no)

- grafikk (Macbook er noe dårligere - X1600 vs Go7700)

- batteri (Macbook har vel noe bedre batteritid (?))

- at A8Js har 5 USB og en mini firewire vs MBP 2 USB og ekte firewire 400 og 800

Likhetene er..

- et ok pci-e skjermkort

- mindre enn 15,4" flest

- 1440 x 900 oppløsning

- webcam

- 1 GB minne (MBP har 1 x 1024, A8Js har 2 x 512, stort pluss til MBP)

- Core 2 Duo (MBP har noe bedre CPU)

- DVI

Macbook er jo noen tusen dyrere uten rabatt..

Med rabatter får man jekket ned prisen en tusenlapp eller tre feks med ADC eller studentrabatten, som er noe enklere å bruke enn ADC.

Andre alternativer er A8Js som er en A8Jp, samme PC, men med X1700 256MB skjermkort i steden for Go7700 512MB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Denne PC-en frister noe så vanvittig. Det eneste som skremmer meg er batterilevetiden, jeg skal bruke den som kombinert desktoperstatter/studiemaskin (vekta var jo meget akseptabel). Noen som vet om man kan sette inn et større batteri enn 6-cells, og om det er helt umulig å bruke en PC med dennes batteritid i studiene?

Lenke til kommentar

Jeg har en Zepto Znote 6214W med et 6 cellers batteri som varer i ca. 2,5 timer, og den fungerer ypperlig fordi jeg har tilgang til strømuttak i forelesningssalene på høyskolen. Hvis jeg ikke hadde hatt det hadde det nok blitt litt knapt på dager hvor jeg har mer enn tre skoletimer med forelesning. Så jeg ville nok sjekket ut om det finnes større batterier dersom du ikke har tilgang til strømuttak i klasserommet. Selv venter jeg tålmodig på at 12 cellers batteriet til Zepto skal komme...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg har en Zepto Znote 6214W med et 6 cellers batteri som varer i ca. 2,5 timer, og den fungerer ypperlig fordi jeg har tilgang til strømuttak i forelesningssalene på høyskolen. Hvis jeg ikke hadde hatt det hadde det nok blitt litt knapt på dager hvor jeg har mer enn tre skoletimer med forelesning. Så jeg ville nok sjekket ut om det finnes større batterier dersom du ikke har tilgang til strømuttak i klasserommet. Selv venter jeg tålmodig på at 12 cellers batteriet til Zepto skal komme...

7202647[/snapback]

Aner ikke hvordan forelesningssalene ser ut, begynner ikke før i januar. Men det må da være en ganske betydelig størrelsesforskjell på 6- og 12-cellers (eller 8/10-cellers, for den saks skyld), er det virkelig mulig å bytte batteriene ut uten videre? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jada, de pleier som regel bare å stikke litt ut bak.. Ikke no problem..

7206491[/snapback]

Daså. Takk for svar! Da er alt bare fryd og gammen, cirka. Bestiller vel en A8Js på jobben i morgen, dessverre får ikke Hattelco den inn på en tre ukers tid. :(

Lenke til kommentar
Som jeg har sagt tidligere i tråden, Macbook Pro er nære, hvertfall på de tingene jeg foretrekker, oppløsningen, størrelsen.

Ulikhetene er..

- størrelse (Macbook Pro er nesten 1 cm tynnere, mens langsiden er 2 cm lenger pga større skjerm - 15,4" vs 14,1")

- vekt (MBP 2.54 kg vs A7Js 2.39 kg - i følge prisguiden.no)

- grafikk (Macbook er noe dårligere - X1600 vs Go7700)

- batteri (Macbook har vel noe bedre batteritid (?))

- at A8Js har 5 USB og en mini firewire vs MBP 2 USB og ekte firewire 400 og 800

7182815[/snapback]

Ikke glem antall museknapper. Jeg forstår ikke hvorfor Apple tviholder på en museknapp på bærbare. Mighty Mouse-musen til stasjonære har to (faktisk fire, tror jeg) knapper, så argumentet om at man ikke trenger mer enn en museknapp i Mac OS X blir tynt.
Lenke til kommentar

Er en av de lykkelige eierne av asus a8js (1024 MB), og kan bekrefte at den takler WoW og CS source med alle (i alle fall de fleste) innstillingene på fullt. Jeg er litt usikker på om driverne er helt optimal for GeForce Go 7700 kortet dog. Nvidia har for eksempel ingen offisielle drivere med støtte for dette kortet enda. Håper det kommer noe etterhvert.

Hvordan Asus takler disse spillene i forhold til Aceren din har jeg desverre ikke peiling på.

For andre som lurer på andre ting: Maskina lager minimalt med støy og blir heller ikke spesielt varm (på utsiden). Prosessoren kan lett komme opp under 60 grader C under "heavy" spilling.

Til sammenlikning: Har en P4 3ghz med 200mhz FSB 2gb ram stasjonær maskin. Denne laptopen laster inn spill osv _mye_ raskere enn den.

Svarer gjerne på flere spørsmål anngående maskina.

Freddox.

Endret av Freddox
Lenke til kommentar

Takk Freddox!

Ditt svar hjalp MYE! Harnå så lyst på denne PCen.. Må "diskutere" litt med fattern nå! :p

Edit: Min laptop skrur seg av pga varmen.. 98 grader stod det en gang ... Så høres den ut som en jumbojet :dontgetit:

Så Denne Asus laptopen se fantastisk ut!

Endret av moppskaft
Lenke til kommentar

Har ikke hatt tid til å teste batteriet fullt ut enda, men det fins en knapp der du kan stille inn hvilken modus maskina skal ha. Da kan du fort forlenge batteritiden med en god del minutter. (Du kan for eksempel få maskina til å kjøre mindre lys på skjermen, få grafikkortet til å dempe seg litt, skru av lyden osv.) Men det jeg har fått testa er å lade opp batteriet, og det var litt skummelt. Det tok ca 45 minutter å lade det helt fullt, første gangen, mens maskina stod på. Skal det være sånn eller bør jeg ta en dobbelsjekk på om at det ikke er noe galt med det? (En mulighet er jo så klart å koble av strømmen for å se hvor lenge det holder, men har ikke tid til dette før i morgen kveld.)

Freddox.

Endret av Freddox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Zepto 6615WD er jo ett bedre og billigere valg enn denne Asus pcen selv om denne har 7700 skjermkort..

7243961[/snapback]

Tja, Asusen har DVI, bæreveske & mus, lavere vekt og mindre harddisk, så vidt jeg kan se. Bestilte A8Js i dag, håper Hattelco får den inn snart.

Lenke til kommentar

Konfigurerer man 6615WD med T7200 CPU og 160GB harddisk koster den 14 500 kr, det vil si det samme som ASUS A8Js..

6615WD i forhold til A8Js vil da bli:

- En større maskin - 35.5 x 26.2 x 2.7-3.9 mm vs 33.5 x 24.5 x 3.7 mm

- En tyngre maskin - 2.7 kg vs 2.4 kg

- Høyere oppløsning - 1680 x 1050 vs 1440 x 900

- Større harddisk - 160 GB vs 120 GB

Pluss litt andre ting som webcam, tastatur, byggekvalitet osv..

Jeg har brukt en 6615WD ganske mye og kan fortelle hvordan jeg føler maskina er. Kvalitetsfølelsen er ikke så veldig bra, føles ikke så solid og godt skrudd sammen som andre PC-er jeg har prøvd. Det var vanskelig å finne drivere til den, og det var en vanskelig installasjonsprosedyre da jeg installerte Windows fra tom harddisk. Vifta går nesten konstant, og kan bli plagsom. Men tastaturet er bra, webkamera er kult og man kan konfigurere den som man vil :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...