Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Russebil - noen spørsmål


Jakob

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er 6 gutter som har kjøpt oss en GMC van fra 80-tallet, som skal gjøres om til russebil. Vi har hatt den på NAF-test og lurer på et par ting.

 

Vi fikk som kommentar at understellsnummeret mangler/er feil. Nummeret står på en brakett bak frontruta på førersida, men det er en bokstav som ikke stemmer overens med det forrige vognkortet (muligens lesefeil ved førstegangs reg. i Norge, bilen er tatt inn fra USA). Dette er vel ikke noe stort problem. Det vi lurer på, er om dette nummeret trenger å stå på selve chassiset, eller om han som kontrollerte bilen, rett og slett har oversett braketten? Bilen skal registeres, så det er litt dumt om sånne ting ikke er i orden.

 

Ellers er det litt småting med bilen, bl.a. er den ganske tungstartet. Det er en 6,2l diesel, så starteren går relativt treigt rundt (mulig batteriet er dårlig), men den tenner ikke før etter 10-15sek. Er det noe annet i gløde/drivstoffsystemet som kan være galt, typisk for gamle dieselmotorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sviver den sakte når den starter kan det være starteren, ledninger mellom starter og batt eller batteriet.

 

 

Retur slangene fra dysene er også nevnt.

 

 

 

Dersom dette skjer bare når det er kaldt, så er det glødepluggene. Da starter den ikke i det hele tatt under ca 5C .

 

Dette er feil som kommer både på nyere og eldre sånne biler. Svar: Generelt diesel motorer.

Lenke til kommentar

Husværten har det rakkelverket av 6.2 i chevyen sin.. Han har også litt starttrøbbel på den..

 

Glødepluggene skal ha en motstand på rundt 1 Ohm. De skal også gløde helt ut til tuppen... Har dere slitte dyser? Lever de inn og få de overhalt eller kjøp nye...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen og takk for svar. Har nå gjort litt research og funnet ut at problemet sannsynligvis er at motoren får alt for lite strøm ved start.

 

Det er 2 stk Varta 450 A batterier (startstrøm blir vel da i teorien 900A?), men jeg antar at de begge er dårlig vedlikeholdt. Det ene sitter vanskelig tilgjengelig under bilen, og hadde bl.a. alt for lite vann på en av cellene. Dette har vært helt flatt hele tida fordi vi ikke ante at bilen hadde 2 batterier. :blush:

 

Så vi må velge mellom å prøve å få liv i batteriene så de leverer nok strøm, eller kjøpe et nytt / to nye batterier.

 

Hva er smartest? På mekonomen ville de at vi skulle kjøpe et Optima Red Top batteri med 900A startstrøm. Noe som burde holde, men er dyrt. Kan vi da parallellkoble dette med et/flere batterier av en annen type? Eller bør vi kjøpe to nye 450A batterier?

Endret av Jakob
Lenke til kommentar
Så et redtop-batteri parallellkoblet med et vartabatteri vil i praksis ikke gi noen forandring?

7222697[/snapback]

 

 

Ulike batterier som parallellkobles vil på en måte "spise hverandre opp"

7222900[/snapback]

Hvordan foregår det?

7223516[/snapback]

 

De to (forskjellige) batteriene har ulike egenskaper og spenninger. Det dårligste vil belaste det beste. Spesielt over lenger tid uten bruk av bilen.

Lenke til kommentar
De to (forskjellige) batteriene har ulike egenskaper og spenninger. Det dårligste vil belaste det beste. Spesielt over lenger tid uten bruk av bilen.

7240588[/snapback]

Litt flisespikkeri fra meg:

Du skriver "det dårligste" og det gir jo saken en annen vinkling etter mitt syn. La oss si at det gamle batteriet er svekket og har ugjevn syrevekt og generelt dårlige startegenskaper, da ville dette du sier stemme. Når det gjelder to forskjellige gode batterier er jeg litt uenig. Disse vil jo ha tatt til seg lading etter en kjøretur. Da vil hvilespenningen være tilnærmet lik om man måler dem. Når det gjelder seriekoblede batterier vil det bli andre forhold. Konklusjon: Man gjør ingenting galt om man har to forskjellige batteri tilgjengelig og velger å parallelkoble disse.(såfremst at de er i god stand)

Skal en skifte begge batteriene samtidig er det naturlig å velge to like batterier. Dette vil nok også bli anbefalt av de som skal selge deg batteri.Batteriets_20oppbygning_20og_20virkemaate_202005.pdf

Lenke til kommentar
De to (forskjellige) batteriene har ulike egenskaper og spenninger. Det dårligste vil belaste det beste. Spesielt over lenger tid uten bruk av bilen.

7240588[/snapback]

Litt flisespikkeri fra meg:

Du skriver "det dårligste" og det gir jo saken en annen vinkling etter mitt syn. La oss si at det gamle batteriet er svekket og har ugjevn syrevekt og generelt dårlige startegenskaper, da ville dette du sier stemme. Når det gjelder to forskjellige gode batterier er jeg litt uenig. Disse vil jo ha tatt til seg lading etter en kjøretur. Da vil hvilespenningen være tilnærmet lik om man måler dem. Når det gjelder seriekoblede batterier vil det bli andre forhold. Konklusjon: Man gjør ingenting galt om man har to forskjellige batteri tilgjengelig og velger å parallelkoble disse.(såfremst at de er i god stand)

Skal en skifte begge batteriene samtidig er det naturlig å velge to like batterier. Dette vil nok også bli anbefalt av de som skal selge deg batteri.Batteriets_20oppbygning_20og_20virkemaate_202005.pdf

7248423[/snapback]

 

 

Tro det eller ei, men også "like" batterier er ulike.

 

Eksperter på blybatterier anbefaler at man kun parallellkobler batterier fra SAMME produksjonsserie - altså, man bør studere produksjonsnummeret på batteriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...