Gå til innhold

Linke TV til PC spørsmål

Ziaka

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå kjøpt meg en 32" LCD tv, som er jeg veldig fornøyd med.

Har prøvd å koble tv'en til PC'en gjennom Svideo kabelen min, også prøver jeg å spille på den men hele bildet kommer ikke på tv'en, jeg får liksom se 80% av spill vinduet, også kan jeg scrolle rundt med musa for å se resten. Er dette noe kjent problem? går det ann å fikse det?

Også er det noe program for PC-TV linking? noe som helt? som hjelper eller ja :)

Takk på forhånd

- Ziaka

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer at jeg tar cloneview, skal jeg velge noe annet ?

Håper det er en alternativ metode til Svideo så det fungerer, for jeg har dualscreen med dataskjermer, og da er begge DVI slottene oppbrukt.

Går det ann å fikse dette gjennom Svideo ?

Lenke til kommentar

Reduser oppløsningen på tvskjermen om du skal bruke svideo. Vanlig tvoppløsning over denne kabelen er 800x600.

LCD TVer skal ha bedre oppløsning enn dette etter det jeg har forstått så jeg støtter St.Matias' forslag om å koble til med DVI. Med denne kabelen får du bedre bildekvalitet.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
S-video er et skikkelig dårlig alternativ, bruk VGA eller DVI. Om mulig, bruk også riktig oppløsning fra PC (Samme oppløsningen som det er på TV-en)

6931739[/snapback]

Ok, takk for informasjonen :) setter god pris på dette :)

Skal se om jeg finner en "lang" DVI kabel i byen i morgen, for Tv'en står ca 1.5 meter unna pc'en. Håper dette finnes da :)

Sidespørsmål: Når norge får digitalt bakkenett, vil da min HD klare LCD tv vise tv bildene bedre enn de vanelige kasse tv'ene?

For jeg er klar over at de fleste LCD tv'er ikke viser like bra TV bilde på¨det nåværende analoge tv nettet.

Lenke til kommentar
Lang DVI kabel, da skal du være litt forsiktig. Sjekk først i butikk at du problemfritt kan returnere. 5m skal gå helt fint, men når man snakker 10m da KAN det fort gå veldig galt (been there) :)

6933021[/snapback]

For mitt tilfelde hadde 2 meter fungert fint liksom, men de 2 kabelene jeg har her er ikke lenger enn maks 1 meter... og det holder ikke.

Hva mener du med at jeg problemfirtt kan levere den tilbake? er det veldig dyrt?

Lenke til kommentar

Flott, men noen som vet dette?

"Sidespørsmål: Når norge får digitalt bakkenett, vil da min HD klare LCD tv vise tv bildene bedre enn de vanelige kasse tv'ene?

For jeg er klar over at de fleste LCD tv'er ikke viser like bra TV bilde på¨det nåværende analoge tv nettet."

Hadde jeg funnet ut av det hadde jeg oppklart alt jeg lurte på anngående tv'en :)

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet ovenfor: Jeg betalte rundt om 5-600kr for en 10m lang DVI kabel i en butikk, og gjorde selger observant på at jeg muligens kom tilbake neste dag grunnet problemer med DVI over avstand. Kom altså tilbake neste dag ettersom 10m ga sort bilde på alt over 1024x768, og selv 800x600 var problematisk (typiske digitale feil i bildet - blokker i grønne farger etc.). Fikk pengene tilbake, vi hadde en god latter, og holdt meg til 5~6m som fungerer ypperlig på 1600x1200.

Kjapt svar på spørsmålet angående HDTV: Jeg fikk ikke med meg modellen din, men en typisk oppløsning som jeg tror vil bli brukt på det digitale bakkenettet er 1280x720. Støtter LCD skjermen din det, som er ganske garantert, så har du ingen problemet med å vise bildet riktig fint. Derimot må du ha en mottaker/dekoder + antenne (tuner) av et slag for å "motta" og "dekode" signalene. Vanlige TVer har en tuner som man kan koble til analog kabel / antenne, og motta analogt TV2, NRK etc. rett fra luften, men med digitalt bakkenett har du helt sikkert ikke en egnet tuner i ditt LCD TV. Da blir det mottaker, som videre spytter signalet ut til ditt LCD.

Tar jeg feil her, må jeg bare beklage så mye så mye :) Det er framdeles lenge til vi får dette, sist jeg hørte var startdatoen september 2007, med "frist" slutten av 2009. Aust Agder, hvor jeg holder til, får tilgang rundt om høsten 2008 hvis alt går som planlagt (høhø, tipper det ja).

EDIT: Glemte å legge til at LCD skjermen bør ha støtte for HDCP kopibeskyttelse, men...har ingen anelse om dette blir brukt aktivt når den tid kommer for det norske digitale bakkenett.

EDIT2: Link til VG artikkel - Slik blir din TV-fremtid

Endret av Boye
Lenke til kommentar

De nye Sony Lcd-skjermene har innebygd Digital-tuner, MENMENMEN, de støtter mpeg2-standarden, og det er fint NÅ, når det sendes prøvesendinger i dette formatet. Men, etterhvert skal det overføres i MPEG4, og da funker ikke disse lengre. Desverre. Men jeg kan si at kvaliteten på de prøvesendingene som foregår nå er ganske bra uansett! :D

mvh

Lenke til kommentar

Her er det viktig å ikke blande kortene. det digitale bakkenettet vil i første omgang i hovedsak brukes til SD-sendinger, og bildet vil nok bli bedre på flatskjermen din enn med en vanlig analog antenne. Det digitale bakkenettet har imidlertid ikke noen direkte sammenheng med HDTV, selv om det ligger i kortene at HD etterhvert vil gjøre sitt inntog.

Lenke til kommentar

Kort spørmål.

Tv'en min har VGA, SVideo, og HDMI.

Pc'en min har kun Svideo og DVI.

Burde jeg da Kjøpe en DVI-----------HDMI kabel? eller en DVI----------DVI med dvi-vga overgang til tv'en?

Spurte noen folk, men de ante ikke..

Boye: Tv'en min har : "Oppløsning panel:32" 1366x768 (16:9 Skjerm) "

Kan det bety at jeg ikke kan se TV signaler fra digitalt bakkenett ? Hvis det er så da blir jeg skuffet og angrer på kjøpet av tv'en.

Siste spørmål: Jeg kjørte VGA kabel til tv'en min i dag, med en VGA---DVI overgangt til pc'en. Jeg kunne fortsatt ikke se HD kvalitet fra pc'en min. Hvorfor dette? Trenger jeg noen drivere for HD kvalitet eller hvordan er dette ?

Endret av Ziaka
Lenke til kommentar

Takk Rikky :) da vet jeg iallefall at jeg kan kjøre det :)

Noen som vet svaret på de 2 siste spørsmålene mine?

"Tv'en min har VGA, SVideo, og HDMI.

Burde jeg da Kjøpe en DVI-----------HDMI kabel? eller en DVI----------DVI med dvi-vga overgang til tv'en?

Spurte noen folk, men de ante ikke..

spørmål nr2: Jeg kjørte VGA kabel til tv'en min i dag, med en VGA---DVI overgangt til pc'en. Jeg kunne fortsatt ikke se HD kvalitet fra pc'en min. Hvorfor dette? Trenger jeg noen drivere for HD kvalitet eller hvordan er dette ?

Lenke til kommentar

Hva mener du med HD kvalitet? Det er viktig at man kjører riktig oppløsning på LCD skjermen, med VGA/DVI/HDMI/komponent har du LANGT høyere oppløsningsmuligheter enn på SVideo, f.eks. 1366x768. Problemet er at du må treffe denne oppløsningen perfekt - 1280x720 eller 1360x768 hjelper ikke. Skjermkort drivere pleier å ha dette litt skjult under "HDTV MODES" eller liknende.

Forresten, angående angring på TV skjerm - fyr først opp en skikkelig oppløsning. Du vil se det med en gang, tekst blir gjerne sylskarp. Kjører du analogt/VGA, er det også viktig at du ofte må justere skarpheten på bildet (AUTO eller liknende, ofte en funksjon som gjør dette for deg).

Benchmark som går mye på forumet:

VideoLAN video avspiller

Liten test

Windows wmvHD demonstrasjoner

EDIT: Var litt rask på labben.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
"Tv'en min har VGA, SVideo, og HDMI.

DVI -> HDMI er best, da er det digitalt hele veien. Mange skjermkort har også dvi-d tilkobling, som vil si at det ikke er mulig å bruke en dvi -> vga overgang, for det må du ha dvi-i tilkobling på skjermkortet.
spørmål nr2: Jeg kjørte VGA kabel til tv'en min i dag, med en VGA---DVI overgangt til pc'en. Jeg kunne fortsatt ikke se HD kvalitet fra pc'en min. Hvorfor dette? Trenger jeg noen drivere for HD kvalitet eller hvordan er dette ?

6945077[/snapback]

Det er bare å skru opp oppløsningen på pcen til f.eks 1280x720, eller mer sansynlig 1366x768 som de fleste tver bruker, og da har du HD. Dvd'er og lignende blir selvsagt ikke noe mer hd for det, og vil se helt likt ut, eller muligens verre om du har en dårlig avspiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...