Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Intel E6400 "ubrukelig" til Zoomplayer / FFDSHOW ?

Anbefalte innlegg

Står litt fast i at min nye HTPC ikke vil vise film med følgende konfig;

- ASUS P5B hovedkort, 2Gb minne (DDR2 5300), XFX 7900GS extreme

Intel E6400 (2,13Ghz). Har prøvd med å uten OC.

Maskinen fungerer glimrende til alt annet enn å gjøre det den er bygget til.

Den er testet med CPU stresstest i mange timer, likeså skjermkortet.

Siste BIOS og DRivere til alt..

Ved oppstart av Zoomplayer, vises video og det ser ut som at CPU belastes lite (har på OSC fra FFDSHOW). Selv ved Resize til stusselige 1000*1000 går alt i stå.

Finnes det noen forklaring på dette ?

/L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FFDSHOW er vel kun istand til å utnytte en kjerne, så den ene kjernen jobber sikkert 100%, mens den andre har lite å gjøre. Slik at sum cpu last vil ligge litt over 50%.

Hadde kanskje vært bedre med enkelt kjerne prosessor til FFDSHOW ?

6930915[/snapback]

Mulig det, E6400 eller hele serien støtter ikke HT har jeg fått vite :cry:

Andre programmer går som bare det. Uansett, FFDSHOW med en 2,5Ghz (OC) CPU skal kunne kjøre 1000*1000 oppløslighet, så det er en SW konfig / feil et sted.

Skal teste siste MMX versjonen (2006-09-23) http://www.codecs.com/download/FFDShow.htm litt senere, håper dette fungerer...

/L

Lenke til kommentar
Hvis ikke en E6400 klarer det, er det vel ikke vits i å prøve med min E6300 engang? Det betyr at jeg sitter med en HTPC for nesten 13000 som ikke klarer jobben sin.  :cry:

6931810[/snapback]

OK det ble en lang natt med mye testing,

- FFDSHOW 2006-09-23 rev. 236 (MMX) fungerer utmerket sammen

med Zoomplayer 5.0 Beta 7 (fungerer sikkert på alle versjoner).

Men det er et men, det er helt riktig at FFDSHOW ikke "ser" at det er to kjerner å leke med, så den ene går nesten i 100% ved 1800*1800 oppløslighet, mens den andre CPU kjernen bare koser seg på noe rundt 40 til 50%.

Dette er ikke verdens undergang for du værden for et bilde dette blir, men mye vil ha mer og det er litt kjipt at man ikke får tynt mer ut av en HTPC til 13K.

Jeg var ganske overbevist om at problemet lot seg løse ved å diable HT, men slik jeg forstår det er dette ikke mulig (er ikke et valg i BIOS, uansett versjon, jeg kjører 0509 som er den siste fra ASUS til P5B kortet.

Noen glupe forslag til ennå bedre ytelse (klokke ennå høyere, men dette vil nok kreve bedre kjøling. Ved CPU stresstest som Mastiff henviser til er jeg snart oppe i 70grader og det er varmtttt)

/L

Lenke til kommentar
C2D har vel ikke HT. Det er det vel bare Extreme edition (sp) som har aktivert.

Kommer sikkert snart en fix som får programmet til å utnytte fullt to kjerner?

6940114[/snapback]

Ved 1800*1800 oppløselighet er CPU#1 på tett på 100%, CPU#2 ca. 75% og det er tett på max av hva maskinen greier. OC fra 2,13Ghz til 2,5Ghz v/Vcore satt til 1,5. Dette gir ca. 45grader på lav last opp til snaue 70grader på CPU stress test.

Maskinen er stabil, men muligens litt bedre kjøler gjør susen..

Leste endel om at det er mye dårlige festeordninger mht. 775 sokkelen til Intel som gjør at kjøleren får dårlig kontakt. Får vel sjekke dette senere.

Når det gjelder FFDSHOW og versjoner, så har jeg nå testet anbefalt versjon fra Mastiff, uten at jeg kan se noe bedring enn den nyeste jeg har referert til.

Muligens den nye har arvet "andy" sitt filter tweek ?

/L

Lenke til kommentar
C2D har vel ikke HT. Det er det vel bare Extreme edition (sp) som har aktivert.

Kommer sikkert snart en fix som får programmet til å utnytte fullt to kjerner?

6940114[/snapback]

Jeg kom over en FFDSHOW i dag med støtte for dual core, men det var en eksprementel versjon. Fungerte i ca. 5 secunder så måtte maskinen bootes...

Leter etter en SSE3 versjon (har noen Torrents gående..) fordi Intel mener at dette vil kunne nyttiggjøre begge CPU partisjonene mere effektivt.

Den som leter..

/L

Lenke til kommentar
Er det noe nytt om ffdshow og dual core? Min E6300 går nå med 90 % på den ene kjernen og nesten 0% på den andre.  :(

Bildet blir jo greit nok, men hadde vært spennende å se hvor bra det kunne ha blitt med utnyttelse av begge kjernene.

6979401[/snapback]

Høres ut som en litt dårlig CPU utnyttelse dette mht. 90/0%.

Jeg har kommet over en SSE3 compilert utgave, men har ikke hatt tid til å teste denne ennå. Den bør kunne utnytte CPUène bedre, men det gjennstår å se.

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...