Gå til innhold

Freevo på Ubuntu 6.06, Hvor er progammet blitt av?

Grimbo

Anbefalte innlegg

Hola,

Har i ca. 2 dager prøvd å innstallere freevo på en ubuntu 6.06 distro og har _endelig_ fått innstallert via Synaptic package tingen. Programmet finnes i listen over innstallert programvare, men jeg finner det ikke i noen av menyene applications>. Mildt sagt irritert, Faktisk så irritert at jeg har begynt å lete etter vindows xp og mce cdene....

Det er nå like før jeg får nok et tastatur på samvittigheten... :wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Programmet finnes i listen over innstallert programvare, men jeg finner det ikke i noen av menyene applications>.  Mildt sagt irritert

6930742[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener. Da jeg kom fra Windows til Linux stusset jeg også på hvor programikonet ble av etter installasjonen. Dessverre er det ikke like vanlig i Linux-verdenen å legge til ikoner i programmenyer eller på skrivebordet.

Hvis du vil ha oversikt over hva som ble installert og hvor, kan du kikke i Synaptic slik:

- Trykk Search-knappen

- Søk etter freevo

- Du får forhåpentligvis opp et positivt søkeresultat og ser at en grønn firkant står foran programnavnet.

- Høyreklikk på programmet og velg "Properties" på menyen.

- Klikk på tredje flippen "Installed files". Du kan bla deg nedover listen der, til du finner f.eks. /usr/bin/freevo

Hvis du vil ha et programikon på skrivebordet, gjør du slik:

- Høyreklikk på skrivebordet og velg "Create Launcher..."

- Fyll inn navnet du vil ha under ikonet i "Name"

- Fyll inn programnavnet i "Command"

Hvis du vil legge inn et programikon på applikasjonsmenyen, gjør du slik:

- Gå til Applications->Accessories->Alacarte Menu Editor

- Trykk på/markér en meny. F.eks. "Applications"

- Trykk File->New Entry...

- Fyll inn navn og kommando i h.h.v. "Name" og "Command"

- Du kan legge inn et nytt ikon ved å trykke på "No icon"-knappen nederst og velge et ikon fra f.eks. /usr/share/pixmaps eller /usr/share/app-install/icons

Lenke til kommentar
Programmet finnes i listen over innstallert programvare, men jeg finner det ikke i noen av menyene applications>.  Mildt sagt irritert

6930742[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener. Da jeg kom fra Windows til Linux stusset jeg også på hvor programikonet ble av etter installasjonen. Dessverre er det ikke like vanlig i Linux-verdenen å legge til ikoner i programmenyer eller på skrivebordet.

Hvis du vil ha oversikt over hva som ble installert og hvor, kan du kikke i Synaptic slik:

- Trykk Search-knappen

- Søk etter freevo

- Du får forhåpentligvis opp et positivt søkeresultat og ser at en grønn firkant står foran programnavnet.

- Høyreklikk på programmet og velg "Properties" på menyen.

- Klikk på tredje flippen "Installed files". Du kan bla deg nedover listen der, til du finner f.eks. /usr/bin/freevo

Hvis du vil ha et programikon på skrivebordet, gjør du slik:

- Høyreklikk på skrivebordet og velg "Create Launcher..."

- Fyll inn navnet du vil ha under ikonet i "Name"

- Fyll inn programnavnet i "Command"

Hvis du vil legge inn et programikon på applikasjonsmenyen, gjør du slik:

- Gå til Applications->Accessories->Alacarte Menu Editor

- Trykk på/markér en meny. F.eks. "Applications"

- Trykk File->New Entry...

- Fyll inn navn og kommando i h.h.v. "Name" og "Command"

- Du kan legge inn et nytt ikon ved å trykke på "No icon"-knappen nederst og velge et ikon fra f.eks. /usr/share/pixmaps eller /usr/share/app-install/icons

6932498[/snapback]

Nyttig info. Heldighvis var det ganske selvforklarende å lage application laucher på skrivebordet. Det er jo som regel bare å skrive inn navnet på applikasjonen og legge til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...