Wingman069 Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg skal fjerne den ene hardisken min som jeg ikke bruker lengre. Når jeg går i diskbehandlingen ser jeg at disken har "(system)" bak seg. Jeg kan dermed ikke fjerne den. Finner heller ikke ut hvilken filer som er dedikert til den. Kan noen si meg hvordan jeg kan få fjernet harddisken uten å måtte innstalere windows på nytt. Problemet er at jeg får solgt disken og trenger å få den ut av maskinen smertefritt Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 De filene ser du etter at du har har fjernet X for …Skjul beskyttede operativsystemfiler, og merk for …vise skjulte mapper og filer. (kontrollpanel/mappealternativer). Men kan du ikke fortelle litt mer om den konfigurasjon du har nå da? ta en snap bilde hvis du vil. Ellers , hvis alt er riktig og du gjøre det, du må finne deg i å leve en stund med master disk som er ikke C:, greit? Lenke til kommentar
Wingman069 Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Her er et bilde fra diskbehandlingen. Jeg har Windows innstalert på raid 0(500gigg, ikke spør ) Fikk sett filene(Her). Er dette noe jeg kan flytte eller? Ellers , hvis alt er riktig og du gjøre det, du må finne deg i å leve en stund med master disk som er ikke C:, greit? Mener du at navnet på disken blir endret eller er det mer omfattende. Var ikke helt med på den der . Bare jeg får mulighet til å ta ut D-disken, så driter jeg i resten Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Her er et bilde fra diskbehandlingen. Jeg har Windows innstalert på raid 0(500gigg, ikke spør ) Fikk sett filene(Her). Er dette noe jeg kan flytte eller? Ellers , hvis alt er riktig og du gjøre det, du må finne deg i å leve en stund med master disk som er ikke C:, greit? Mener du at navnet på disken blir endret eller er det mer omfattende. Var ikke helt med på den der . Bare jeg får mulighet til å ta ut D-disken, så driter jeg i resten 6931333[/snapback] Jeg skal ikke spørre ( ) De filene du har sett er de som skal flyttes Ja. Når det gjelder bokstav, så har du merkelig nok riktig bokstav, så den er greit. Det som er cluz nå er Raiden. Kontrolleren? hva har du der ? Er det mulig å boote fra den ? Så les i manualen vedrørende det. Det betyr at, hvis du klarer å forandre boot alternativ i bios, og du klarer å ikke boote, så KANSKJE du kan prøve. Men siden boot.ini må editeres er det avgjørende det med kontrolleren, drivere og annet. Har du linken til kortet som er der slik at jeg kan se på det og ? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Du kan boote til windowsen din uten "systemdisk" fra en floppy diskett som inneholder : NTDETECT.COM , BOOT.INI , NTLDR Lenke til kommentar
Wingman069 Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Har du linken til kortet som er der slik at jeg kan se på det og ? Der står det litt om hovedkortet øverst på siden. Vet ikke helt hva du er ute etter. Jeg har bootet fra raiden før i tiden, men jeg skal sjekke hvordan det ser ut nå. Du kan boote til windowsen din uten "systemdisk" fra en floppy diskett som inneholder :NTDETECT.COM , BOOT.INI , NTLDR Er det slik at jeg må ha den disketten inni floppien hele tiden?, eller kan jeg overføre de filene til C-disken. Endret 24. september 2006 av Wingman069 Lenke til kommentar
Wingman069 Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Da var det bekreftet!! Jeg kan IKKE boote med raid som 1.prioritet Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er ikke nok bare med å overføre systemfilene. Partisjon må merkes som aktiv, boot.ini må forandres, og who knows hva av utfordringer man kan forventer seg. Det med floppien du kan godt prøve det, men så klart du ma ha det der, hvis det går. så det er bare å prøve. At jeg spør om kortet er nettop med å se hvordan er mulig å få til permanent løsningen. Men skal du prøve alle alternativer så her er grunn linje. -Partition må være aktiv. -Boot.ini må forandres -Boot disk priority må forandres. Så hvis du flytter/kopierer filene over til c:\, merke partiton som aktiv, og forandre boot disk priority i bios , skal du klare da å boote , samtidig som D:\ er fremdeles tilkoplet. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er så trist med slike . MÅ du selge disken nå ? kanskje jeg kjøper? disken din, men du beholder den til du få en ordning på det ? Lenke til kommentar
Wingman069 Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Jeg HAR solgt disken Problemet er når den nåværende eier skal overta disken Jaja. Det blir en reinnstalering hvis jeg ikke får fikset den floppyen. Er det noen bra(oversiktlig) plass jeg kan laste ned de filene. Er ute etter erfaring(kunne søkt på google ). Endret 24. september 2006 av Wingman069 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hvilke filene mener du nå? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det burde vel gå greit med disconnect "system disken" , boote med XP plata , trykke F6 loade raid drivere og deretter velge repair installasjon . Ellers har du jo R (Recovery console) med 1) fixmbr , 2) fixboot /scan, og 3 ) diskpart for å sette partisjon aktiv (select disk x + select partition y + active for å sette partisjon y på disk x som active). Dette bør ordne biffen . Lenke til kommentar
Wingman069 Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Må nesten sette meg ned å se på problemet i morgen. Tar kontakt hvis det oppstår problemer. Takker for svar Hvilke filene mener du nå? NTDETECT.COM , BOOT.INI , NTLDR Endret 24. september 2006 av Wingman069 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Må nesten sette meg ned å se på problemet i morgen. Tar kontakt hvis det oppstår problemer. Hvilke filene mener du nå? NTDETECT.COM , BOOT.INI , NTLDR 6932061[/snapback] Ja men de har du vel ! Det er de filene som ligger på D:\ , du bare kopiere over Det er riktig å ta det rolig. Kjøper kan vel vente litt. Når det gjelder FIXMBR og det som syar2003 foreslår, det kan være løsningen men ikke uten videre. Man må være sikker at systemet er villig til det, så jeg velger å tro at han overtar den delen der. Endret 24. september 2006 av wiberos Lenke til kommentar
Wingman069 Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Må nesten sette meg ned å se på problemet i morgen. Tar kontakt hvis det oppstår problemer. Hvilke filene mener du nå? NTDETECT.COM , BOOT.INI , NTLDR 6932061[/snapback] Ja men de har du vel ! Det er de filene som ligger på D:\ , du bare kopiere over 6932089[/snapback] Var bare det at jeg ikke kunne se boot.ini? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Forutsetninger for at mitt forslag vil virke er at din xp install er på en primary basic disk , ikke noe extended + logical drives drit . Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Må nesten sette meg ned å se på problemet i morgen. Tar kontakt hvis det oppstår problemer. Hvilke filene mener du nå? NTDETECT.COM , BOOT.INI , NTLDR 6932061[/snapback] Ja men de har du vel ! Det er de filene som ligger på D:\ , du bare kopiere over 6932089[/snapback] Var bare det at jeg ikke kunne se boot.ini? 6932128[/snapback] Hvis du fjerner X på...skjul filetternavn for kjente filtyper.... der du var første gang veit du, vil du se det og. Lenke til kommentar
Wingman069 Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Må nesten sette meg ned å se på problemet i morgen. Tar kontakt hvis det oppstår problemer. Hvilke filene mener du nå? NTDETECT.COM , BOOT.INI , NTLDR 6932061[/snapback] Ja men de har du vel ! Det er de filene som ligger på D:\ , du bare kopiere over 6932089[/snapback] Var bare det at jeg ikke kunne se boot.ini? 6932128[/snapback] Hvis du fjerner X på...skjul filetternavn for kjente filtyper.... der du var første gang veit du, vil du se det og. 6932227[/snapback] Var der ista også, var bare veldig blind Endret 24. september 2006 av Wingman069 Lenke til kommentar
Wingman069 Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Forutsetninger for at mitt forslag vil virke er at din xp install er på en primary basic disk , ikke noe extended + logical drives drit . 6932201[/snapback] extended + logical?? Er den sikkert ikke siden jeg ikke vet hva det er(er litt nooob på sånne her ting. Ikke min tidsepoke. Sry). Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Start windows disk management så ser du på "raid" partisjonen din . Start + run/kjør , og skriv i dialog boksen diskmgmt.msc etterfulgt av enter. Primary partisjoner er merket mørk blå . Og det står i teksten om de er basic . Endret 24. september 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå