Gå til innhold

sommerjobb som 13-14 åring?.

12Anonym12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, jeg fyller 13 nå om noen dager.

Og tengte litt på neste sommer. Da er jeg 13 men blir jo 14 det året.. så jeg lurte på hvilke muligheter jeg har innen sommerjobb da, Hvilke plasser kan ja få sommer jobb som 13 -14 åring?

Mvh

Espen.

6930236[/snapback]

Ja, det fleste sommerjobber er nemlig for 13/14-åringer. ;)

Lenke til kommentar
Du KAN få jobb som butikkassistent, men da skal du være tidlig ute og fortsatt være heldig. Noen du nesten alltid får er jobb på gårder.

Ganske bra betalt også men du må være forberedt på litt

arbeid.

Først av alt og til alle jobber er en god CV.

6930265[/snapback]

Er ikke mange 13/14-åringer som har en "god" CV.

Lenke til kommentar

Bestemor og bestefar har jo camping ikke så langt unna,

Noe som tror det hadder vert mulig å få jobb der med klipping av gress

Kjøre 4-hjuling for å tømme søppel Osv.Osv.?

Edit:

Har jo ikke hatt noen serlige sommerjobber før.. bare sån klipping av gress hos familie og sånt. =)

Endret av Espen56
Lenke til kommentar
Bestemor og bestefar har jo camping ikke så langt unna,

Noe som tror det hadder vert mulig å få jobb der med klipping av gress

Kjøre 4-hjuling for å tømme søppel Osv.Osv.?

6930341[/snapback]

Ja, den aller beste måten å få seg jobb / sommerjobb på er vel gjennom bekjente.

Ring dem og hør da. ;)

Kan ikke skade. :D

Lenke til kommentar

En i klasse hadde det.. Han gikk jo med sinsykt mye post for 100,- uka.. neitakk.. da tar jeg heller å klipper plen hos bestemor for 100,- på 1 time :p

Er kanskje liten vits å ringe på campingen enda, ganskel lenge til sommerferien igjen da :p

Edit : det er jo ikke bestefar og bestomer som eier den campingplassen da :)

Endret av Espen56
Lenke til kommentar
Høres passende ut det ja, og siden det er familie så

er du vel litt høyere oppe.

Har du prøv avisbud? dagblad\vg? tjener en del og så lenge det

er ruter i nærheten får du jobb.

6930370[/snapback]

Nei, man tjener faktisk ikke godt på slikt.

Må veldig mye jobb til for å få noe penger ut av det.

Er jo 2 kr elns per avis du selger.

De fleste leser avisene på nettet, så avisbransjen i papirform er ikke så altfor høy nå for tiden, og vil være bare synke jo mer tiden går.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke du skal ha forhåpninger om å få kjøre 4-hjuling som 13-14åring, siden det er 16år hvis den er registrert som redskap (må ha førerkort klasse T), og 18 hvis den er registrert som bil (må ha førerkort klasse B.

Og hvis du får sommerjobb hos seriøste-/statligebedrifter, så får du ikke bruke noen motoriserte redskaper før du er 18 år.

Du kan jo plukke og selge jordbær da.

Er faktisk ganske vanskelig å få jobb som 13-14åring, da de fleste bedrifter f.eks butikker helst vil ha litt eldre personer på 16-17 som er litt mer "voksne" og ikke trenger å passes sånn på.

Teit, men sant.

Lenke til kommentar
Kunne vel vert mulig å kjørt 4-hjulingen da.. fordi det er kp på et ganske lit område. Og du kommer jo ikke opp i noe fart så, Men det er jo bare å spørre. :p

6930563[/snapback]

Du får nok ikke lov.

Du håper, men blir skuffet.

Som sagt, det beste er å kjenne noen. ;)

Lenke til kommentar

Å være lei av noe er ikke noen grunn til å ikke gjøre det. Tro meg, arbeidslivet er samme rutine nesten uansett hva du jobber som. Det letteste for å skaffe seg sommerjobb er å høre med foreldre eller nær slekt/venner om de kunne hjulpet deg. Klippe plen, male hus, diverse ryddeoppgaver etc er det alltids behov for, om det enten er hjemme hos noen eller på en arbeidsplass.

Ellers kan du høre med kommunen, jeg vet at i kommunen jeg har vokst opp i så hadde mange slike prosjekter med å få ungdommen ut i arbeid i sommerferien. Om dere har et ungdomshus som er statlig drevet så er det helt sikkert en liste en kan skrive seg på der med telefonnummer, navn osv.

Det viktigste er å ikke være kresen. "Jeg gidder ikke klippe plener" er bare tull. Hvis du virkelig ønsker å tjene penger så tar du de jobbene du får, det er jo tross alt bare et par måneder ferie uansett, og det er ganske begrenset av med arbeid du klarer å gjennomføre på den tiden.

Edit:

Husk også at det er som regel første mann til mølla når det kommer til sommerjobber. Start så tidlig som mulig, gjerne nå med engang, med å finne deg jobb.

Lykke til! ;)

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Kunne vel vert mulig å kjørt 4-hjulingen da.. fordi det er kp på et ganske lit område. Og du kommer jo ikke opp i noe fart så, Men det er jo bare å spørre. :p

6930563[/snapback]

Her er det lovverk som spiller inn. Også med hensyn til ansvar hvis noe skulle skje. Områdets størrelse har absolutt ingenting med saken å gjøre. En campingplass er definert som åpne for almenheten.

Lenke til kommentar
Å være lei av noe er ikke noen grunn til å ikke gjøre det. Tro meg, arbeidslivet er samme rutine nesten uansett hva du jobber som. Det letteste for å skaffe seg sommerjobb er å høre med foreldre eller nær slekt/venner om de kunne hjulpet deg. Klippe plen, male hus, diverse ryddeoppgaver etc er det alltids behov for, om det enten er hjemme hos noen eller på en arbeidsplass.

Ellers kan du høre med kommunen, jeg vet at i kommunen jeg har vokst opp i så hadde mange slike prosjekter med å få ungdommen ut i arbeid i sommerferien. Om dere har et ungdomshus som er statlig drevet så er det helt sikkert en liste en kan skrive seg på der med telefonnummer, navn osv.

Det viktigste er å ikke være kresen. "Jeg gidder ikke klippe plener" er bare tull. Hvis du virkelig ønsker å tjene penger så tar du de jobbene du får, det er jo tross alt bare et par måneder ferie uansett, og det er ganske begrenset av med arbeid du klarer å gjennomføre på den tiden.

Edit:

Husk også at det er som regel første mann til mølla når det kommer til sommerjobber. Start så tidlig som mulig, gjerne nå med engang, med å finne deg jobb.

Lykke til! ;)

6931143[/snapback]

Enig!

Tre ting du må være obs på:

1. Ikke si "nei, det gidder jeg ikke", da får du ihvertfall ikke jobb.

2. Begyn så tidlig som mulig. Du sa tidligere at "Jeg ringer ikke nå, er jo lenge til sommerferien".

3. Sommerjobber er ofte litt dårligere betalt enn fastjobber. Sett pris på det du får.

EDIT: La til et punkt.

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Har jo ikke hatt noen serlige sommerjobber før.. bare sån klipping av gress hos familie og sånt. =)

6930341[/snapback]

Med tanke på alderen din er det jo ikke så rart du ikke har hatt noe særlig sommerjobb før da, du har vel egentlig ikke lov til å ha det før du blir 13.

Husk også at det er lettere å få jobb hvis du er tilgjengelig hele sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...