Gå til innhold

Alt nytt utenom hovedkortet og cpu'n

Anbefalte innlegg

Hei!

For 4 år siden kjøpte jeg en pc for rundt 18.000.

Den hadde da hele 512mb, 2.0 Ghz og 128mb skjermkort. Dette var rene luksus på den tiden husker jeg.

I ettertid har jeg oppgradert minne og skjermkortet. Nå har jeg GeForce FX7800GT 256Mb, 1024mb PC2700 Twinmos minne. Problemet er at et grafikk-kort yter ikke fullt når prosessoren er så dårlig. Det fant jeg ut for noen uker siden, og har i det siste surfet litt rundt og tenkt litt på hva jeg skal gjøre.

Hovedkortet mitt er såpass gammelt, at jeg tror ikke det støtter nyere prosessorer. Hovedkortet heter Abit BD7-Raid. Prosessoren min er en Intel Pentium 4 2.0 Ghz "Northwood". Problemet er at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, om jeg må kjøpe nytt hovedkort, ny CPU og nytt minne, fordi jeg vet ikke om nyere hovedkort støtter DDR PC2700 Minne?

Trenger mye hjelp her, ettersom jeg egentlig bare trenger en oppdatering på CPU'n, vil jeg ha det billigst mulig..

Takker så mye!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jo gjøre det enkelt

hk: https://prisguiden.no/product.php?productId=46004

cpu: https://prisguiden.no/product.php?productId=45525

Hovedkortet støtter DDR og DDR2, så da kan du kjøpe andre RAM-brikker seinere

6937541[/snapback]

Core 2 Duo, Via brikkesett og DDR minne, neppe noen god kombinasjon.

Eneste "store" forbedringen av CPU du kan gjøre er en ny netburst, f. eks: https://prisguiden.no/product.php?productId=39915

Mer fornuftig er det kanskje med nytt AM2 hovedkort, DDR2 minne, og AMD CPU, men det blir fort litt dyrere enn du hadde tenkt, ja.

Lenke til kommentar

Tja, fungerte flott for meg. Hovedkortet var meget stabilt og responsivt med 512MB DDR PC2100. 24sek super PI 1MB. E6600

Det er kanskje ikke optimalt, men DDR minne lagger ikke så mye på det hovedkortet.

Greit til grafikk både AGP og PCI-E 4x. Kjører BF2 på fullt 1600x1200 med 7900GT.

Virker da litt simpelt, egner seg ikke til OC. Bare 2x DDR og 2xDDRII. Ellers stabilt uten OC.

Tror du blir å merke overgangen til dualcore osv. Tror det er en av de billigste og beste oppgraderingene som kan gjøres. Greit å lese litt om hovedkortet før en bestemmer seg. Ikke for alle.

Lenke til kommentar
å har jeg GeForce FX7800GT 256Mb,

6930101[/snapback]

Er du sikker på at du har navnet riktig?

6943045[/snapback]

Har du ikke hørt om det?, det er etterkommern til FX5700 :roll:

jhj: ok, husk at de ikke er de mest optimale brikkene for den CPU'en da :p , de kommer sikkert til og bremse ned endel så jeg ville kjøpt noen nye DDR2-brikker så fort som mulig om jeg var deg

Lenke til kommentar
å har jeg GeForce FX7800GT 256Mb,

6930101[/snapback]

Er du sikker på at du har navnet riktig?

6943045[/snapback]

Har du ikke hørt om det?, det er etterkommern til FX5700 :roll:

6943083[/snapback]

Tja, hehe. Vel, så han har et hovedkort med AGP. Så regner med han ikke har et 7800GT. Kan vel være han mente 7800GS i så fall.

Lenke til kommentar

Stenges for dårlig bruk av emnefeltet, se forøvrig sticky/annonsering.

Det fremgår klar at nemt sticky/annonsering skal leses før en poster i denne kategorien samt at brudd på denne vil føre til stenging.

Du rådes herved til å lese denne og forsøke på nytt.

Et godt emnefelt bør si noe om busjettet ditt, hva maskinen skal brukes til. Har du bestemt deg for div. merker/produsenter (t.d. AMD/Intel, ATI/nVidia) kan dette også med fordel inkluderes. Skal du bare ha visse komponenter kan du med fordel opplyse om hvilke deler det er snakk om.

• Døme på gode emnefelt:

• Kontor-PC til under 5000 kr. (Sier noe om bruksområde om budsjett)

• Ny Stille-PC til 10000 kr.

• Spill-PC AMD64 og GeForce under 15K (Valgt merke og sier budjsett).

• Nytt HK, CPU (Intel), RAM max. 7K

Minner forøvrig om forumreglene:

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Brudd på nevnte retningslinjene, enten det gjelder dårlig bruk av emnefelt eller særs manglende informasjon i tråden, vil føre til stenging.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...