Gå til innhold

Hva gjør egentlig yoghurt/biola for magen?


JacEr

Anbefalte innlegg

Jepp, dette lurer jeg på. Er det godt for fordøyelsen, vil den kunne forhindre kvalme, hvorfor er det sunt? Holder meg stort sett til yoplaits 0,1 % fett-varianter selv, mest fordi jeg har prøvd å unngå Tine-produkter siden det ble kjent at de prøvde å presse ut konkurrenter fra butikkhyllene med uærlige midler for en tid tilbake siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper stort sett bare tine, det skal vistnok være positivt for bakteriefloraen.

* Etablerer Gunstig bakterieflora i tarmen

* Blir en del av tarmens barriere mot inntrengninger av uønskede bakterier og virus

* Godt for fordøyelsen ved bruk av antibiotika

* Godt for immunforsvaret i fordøyelsessystemet.

 

Det er quota rett av biolapakken tho

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 12 år senere...
JacEr skrev (På 2006-9-24 den 17.07):

Jepp, dette lurer jeg på. Er det godt for fordøyelsen, vil den kunne forhindre kvalme, hvorfor er det sunt? Holder meg stort sett til yoplaits 0,1 % fett-varianter selv, mest fordi jeg har prøvd å unngå Tine-produkter siden det ble kjent at de prøvde å presse ut konkurrenter fra butikkhyllene med uærlige midler for en tid tilbake siden.

Det er minst ikke sukker i alle biolaer.

Lenke til kommentar

Biola er kun syrnet melk (altså, sur melk - type kefir/kulturmelk) tilsatt smak og LGG som er et merkevarenavn på bakterien - https://en.wikipedia.org/wiki/Lacticaseibacillus_rhamnosus

Personlig mener jeg LGG bare er til markedsføringsbruk. Her har noen spyttet inn millioner av kroner på forskning; slik at LGG-bakterien er noe av det mest veldokumenterte av alle melkebakterier. Men det betyr ikke at "vanlige" bakterier er noe mindre bra. Tvert i mot; tror jeg at sammensetningen av hele bakteriekulturen i syrnet melk (altså, der laktosen i melken blir fermentert, slik at melken tykner og det skapes en naturlig bakteriekultur i melka som er særdeles bra for tarmen).

Alt som er fermentert inneholder ganske mye mer bakterier enn ferske matvarer. Bakterier er som kjent bare sunt for tarmen. Nordmenn spiser veldig lite fermentert mat. I motsetning til andre kulturer. Derfor har vi nok ekstra godt av en skikkelig bakterieboost. Noe vi som regel inntar som syrnet melkeprodukter. Yoghurt, biola, rømme og den type ting. 

Du kan lage din egen "biola". Dette trenger du:
- Helmelk
- Bakteriestarter (risengrynsgrøt fungerer bra)
- Smak. Her kan du bruke helt vanlig saft tilsatt sukker. 

Prinsippet er ganske enkelt. Ta et sterilt glass, hell melk + startsats oppi... sett på kjøkkenbenken et par dager (eller på varmekablene på badet en natt eller to). Glasset må ikke være helt tett. Så blander du dette med helt vanlig saft eller fruktsirup etter ønsket mengde.
Volla..... Biola. Hvis LGG-greia er viktig for deg, kan du hive oppi en slik pille: https://www.arnika.no/culturelle-probiotic-15-milliard-lgg-30-vegkapsler

Du trenger bare en pille... så kan du fortsette å gro LGG i en evighet, så lenge bakteriene får formere seg. 😜 

Men for all del... Biola er bra det. (Mye sukker vel å merke.)
- Men kan like godt drikke kulturmelk. 😃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...