scirocco Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Har et lydkort av typen audigy platinum ex. Ga opp kxprojekt driverne og installerte de orginale driverne istedet, med siste oppdateringer innstallert. Tenkte jeg skulle sjekke ut hva slags finesser lydkortet kunne by på når det gjelder 5.1 lyd og kjørte derfor creatives eget demoprogram, nemlig SB Audigy Experience. Problemet mitt er at jeg får 5.1 lyd kun når jeg klikker på "opplev 5.1 musikk". Klikker jeg på 5.1 gaming eller movies får jeg bare lyd i to høytalere. Prøvde med en dvd i powerdvd, det funket bra. Lydkortet er koblet direkte til surroundforsterkeren med en toslink kabel (optisk). Noen som vet hva som kan være galt? Kjører forøvrig win2k. Lenke til kommentar
Mio Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Har du valgt at den skal bruke 5.1 i programvaren da? Jeg Har oxo 5.1 og audigy kortet. Bruker bare vanlig standard driver fra creative til kortet og alle høytalerne fungerer her. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Hvilken programvare er det du mener egentlig? Har satt opp driverne for 5.1 og sørget for at de ikke dekoder ac3 lyden. I demoprogrammet fra creative er det ikke mulig å forandre noe med lyden Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Har du ikke noe som heter Surroud Mixer som havnet inne på startmenyen sammen med alt annet fra Creative? For hvis du her i Surround Mixer velger at du bruker 5.1 så skal alt være i boks... Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Selvfølgelig har jeg valgt 5.1 i surround-mixern. Trodde det sa seg selv når jeg sa at jeg hadde satt opp driverne for 5.1 Lenke til kommentar
Lch Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-31 21:08, skrev scirocco:Lydkortet er koblet direkte til surroundforsterkeren med en toslink kabel (optisk). Noen som vet hva som kan være galt? Kjører forøvrig win2k. Du får ikke en DD-bitstrøm ut av kortet, dvs kortet mikser ikke EAX o.l til en DD-bitstrøm. Hvis du bruker 3 minijack-til-RCA/phono-kabler og kobler de til 5.1-inngangen du forhåpentligvis har på forsterkeren, vil ting høres mye bedre ut. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 1. november 2002 Forfatter Del Skrevet 1. november 2002 Hmmmm, har alltid lurt på hvorfor den eax funksjonen ikke har fungert i spill.. At mennesker som bruker 2500 på et lydkort ikke får koblet det til forsterkeren via beste mulige måte er bare latterlig. Hvis jeg bruker 5.1 utgangen bak på audigykortet vil lydkvaliteten gå merkbart ned, det er det vel ingen tvil om. Den utgangen er til pchøytalere, ikke surround-anlegg. Men ok, creative er creative.. Hvor får jeg kjøpt en slik kabel da? edit: skrivefeil [ Denne Melding var redigert av: scirocco på 2002-11-01 08:06 ] Lenke til kommentar
Lch Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Det er ikke latterlig, det er bare vanskelig å enkode en tilfeldig generert lydstrøm med tilfeldig antall "stemmer" og vektorer til en DD-bitstrøm i sanntid. Ingen grunn til å skjelle ut ting og selskaper i hytt og pine. Minijack-RCA/phono får du kjøpt hos Clas, Elkjøp, muligens Biltema, velassorterte databutikker mm. Du trenger tre stykker. Sjekk først at du har analog 5.1-inngang. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 1. november 2002 Forfatter Del Skrevet 1. november 2002 I så fall burde creative ha satt på en skikkelig 5.1 utgang på kortet og ikke bare en dårlig minijack løsning. De er ikke akkurat kjent for å gi noen god lyd. I tillegg kunne kanskje creative opplyst visse ting i bruksanvisningen, så jeg slapp å poste her. Men det fulgte ikke en bruksanvisning med kortet. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Du mener at minijack-utgangene gir dårligere lyd enn eventuelle phono/RCA-utganger (eller hva mener du egentlig med "skikkelig" 5.1-utgang)? Hvor får du dette fra? Bruksanvisningen burde ligge på drivercden, selv om man kjøper bulk. Uansett finner du manualer på Creative sine sider. [ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-11-01 13:41 ] Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 1. november 2002 Forfatter Del Skrevet 1. november 2002 Ja, jeg mener tre minijackutganger gir dårligere lyd enn fem rca utganger, med en utgang for hver kanal. Minijackene er dessuten mye mindre og ikke ment for hifi bruk. Kjøpte ikke bulk, tror ikke det går an heller. Likevel fulgte det altså ikke med noen bruksanvisning. Hvis noen mener det skulle det, tar jeg kontakt med komplett i dag. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Nå faller ikke spill i surround under den definisjonen jeg tenker på når ordet hi-fi blir nevnt, men. Størrelsen har lite med saken å gjøre, egentlig. Rent bortsett fra at det er det som er optimalt, på mange måter. Jeg formulerte meg litt feil angående bulk, beklager. Men bruksanvisning burde ligge på drivercden elns. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 1. november 2002 Forfatter Del Skrevet 1. november 2002 Ok, takker for hjelpen jeg har fått. Får stikke innom elkjøp i dag og raide kabelhylla da. Skal ikke kverulere mer angående minijackkablene, da jeg egentlig er i godt humør i dag (er jo fredag :smile: ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå