Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Enkel sharing av filserver til nett

Anbefalte innlegg

Har Windows 2003 på serveren jeg kjører. Ønsker enkelt å greit en måte å kunne dele en eller flere mapper på servern slik at en kompiss kan få direkte tilgang til disse gjennom internettet... Enkel fildeling med andre ord. Ikke nødvendigvis noe mer.

Hva er enkleste måten å gjøre dette på?

Dirkete IP-tilkobling eller domene hadde jeg i tankene... :) Konfigurering av modemer og routere har jeg en del peiling på, så akkurat det skal ikke være noe problem..tror jeg.

(har gravd meg litt ned i terminal server, remote access m.m. men jeg forstår meg ikke så godt på det ennå. Er å sette opp DNS en mulighet?)

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter litt med hamachi nå. NOe jeg glemte å si er at jeg gjerne skulle brukt serveren som lagringsplass ut og inn hele tiden.. Det burde nesten være helt likt som med XP i deling av filer med full tilgang. Bare via WAN såklart...

6933237[/snapback]

Da kan jeg anbefale deg å ta en titt på OpenVPN. Det krever litt mer jobb å sette opp, men når det først fungerer så fungerer det ypperlig. Det kjøres som service i 2000/XP så det er oppe med en gang du starter maskinen. Om du leser gjennom Static Key Mini-HOWTO så burde du klare å få det opp og gå. Spør om det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...