Gå til innhold

Hva slags side er baksiden.net?

Anbefalte innlegg

Hvor domenet og serveren befinner seg har vel ingenting med saken å gjøre. Det er personene bak som står ansvarlig, og det er de som eventuelt blir saksøkt/politianmeldt. Så lenge de er norske og/eller befinner seg i Norge er vel det hovedsaken.

6934400[/snapback]

Dette tror jeg faktisk er feil. Grunnen til at thepriatebay f.eks. lever enda er på grunn av svenske lover og at serveren befinner seg i Sverige. Personene bak tpb kan derfor bare stilles under svesk lov for retten, og de gjør derfor ikke noe illegalt ved å ha denne serveren.

På samme måte kan vel ikke personene bak denne siden stilles for norsk lov, da serverene og domenet er i USA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Likevel er det ingenting her som sier at disse menneskene bak denne siden er høyreekstreme. Det blir da vel litt dumt å stemple alle mening vi ikke liker for høyreekstreme?

6931542[/snapback]

Jeg mener det skinner klart gjennom at det er høyreekstreme som står bak. Foråvidt så er sida proppfull av løgn om flere personer, så jeg ville ikke tatt noe som helst på den sida som sannhet.

Lenke til kommentar
Likevel er det ingenting her som sier at disse menneskene bak denne siden er høyreekstreme. Det blir da vel litt dumt å stemple alle mening vi ikke liker for høyreekstreme?

6931542[/snapback]

Jeg mener det skinner klart gjennom at det er høyreekstreme som står bak. Foråvidt så er sida proppfull av løgn om flere personer, så jeg ville ikke tatt noe som helst på den sida som sannhet.

6935086[/snapback]

Jeg vil ikke kalt noen som har sterke jøde og Israel sympatier for høyreekstreme. Det er vel heller en gjeng som har et stort hat mot 'venstresiden' og AKP (m-l). Det virker som om hele det norske samfunn er gjennomsyret av AKPere som støtter opp om alle verdens folkemord.

Lenke til kommentar

Jeg tillater meg å være uenig. Når en person(!) tiltales eller saksøkes for slike handlinger er mediet uvesentlig, det er personen som tiltales.

Det fremgår av straffelovens kapittel 1, § 12, her i utdrag: Link

For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:

(snip...)

3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen 

a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller (snip...)

Kapittel 23 er kapitlet om Ærekrenkelser: Link.

Og nei, grunnen til at the pirate bay lever er at både servere og de ansvarlige befinner seg i Sverige. Hadde de ansvarlige bodd i USA hadde de vært arrestert for lenge siden, selv om man ikke kunne røre serveren. Og hadde serverne stått der hadde sidene vært stengt ned, uansett om man kunne ta de ansvarlige eller ikke.

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg tillater meg å være uenig. Når en person(!) tiltales eller saksøkes for slike handlinger er mediet uvesentlig, det er personen som tiltales.

Det fremgår av straffelovens kapittel 1, § 12, her i utdrag: Link

For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:

(snip...)

3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen 

a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller (snip...)

Kapittel 23 er kapitlet om Ærekrenkelser: Link.

Og nei, grunnen til at the pirate bay lever er at både servere og de ansvarlige befinner seg i Sverige. Hadde de ansvarlige bodd i USA hadde de vært arrestert for lenge siden, selv om man ikke kunne røre serveren. Og hadde serverne stått der hadde sidene vært stengt ned, uansett om man kunne ta de ansvarlige eller ikke.

6935171[/snapback]

Dette medfører nok større riktighet enn min egen synsing :)

Lenke til kommentar
The Pirate Bay har forsåvidt servere i flere land enn Sverige. Hva det betyr juridisk aner jeg ikke.

6935479[/snapback]

Jo, men neppe hvor som helst i verden. Var det ikke sånn at når serverne i Sverige ble stengt så fant de midlertidige servere i Nederland, fordi at der var det trygt å ha dem. Neppe tilfeldig at de ikke hadde dem i USA, for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...