Gå til innhold

Aurora Borealis: Nordlyset over Alta

Bjohan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tok et bilde mot Alta den 23 september ca 22:00 med mitt EOS 350D ble litt kult bilde, men noe uklart lys i byen.

Hadde 30 sek lukkertid og +2 overeksponering etter det jeg kan huske..

nu driv nu æ enda å lære meg mulighetan med dette kameraet... :) :)

Nå er kanskje ikke jeg den rette til å si noe som helst siden jeg har en litt lei Nordlys-fetisj, men jeg synes det der var et ganske tøft bilde. Byen plassert litt diskret til ene siden, nordlyset som i sin utstrekning ser mye større og mektigere ut enn byen.

Den røde fargen i himmelen ca midt på bildet var litt interessant. Ser ikke ut som et nordlys, men gav en annerledes stemning.

Ser ut som september er en bra måned for nordlys. Jeg banner fremdeles stygt for at jeg ikke hadde med meg noe kamera når jeg og noen venner reiste fra Senja til Narvik midt under en av de mest sinnsyke nordlysene jeg har sett. Det var både lilla, rødt og grønt, og det var mye mer massivt enn det Alta-nordlyset der. Uansett, det var en digresjon.

Har du tilgang en hytte eller noe et sted rundtom? For om du kommer deg litt vekk fra byen vil du kunne minimere lysforurensningen, og om du er heldig med sted å ha hytte så kan du og få ganske kul natur. Da vil det bli enda mer mektig for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Fint bilde! Syns du var heldig med komposisjonen!. Eneste er at det er litt uskarpt, som Sirmaximus sier. Har prøvd meg på en del nordlys bilder selv så jeg vet at det kan være vanskelig å stille fokusen. Mener å huske at jeg stilte fokusen før jeg gikk ut, altså inne i dagslys. Men da kan man vell ikke endre på brennvidden?. (mulig jeg roter nå).

Har hørt snakk om at man kan stille fokus til "uendelig" , er det en plass på fokusområde hvor alt blir klart, uansett brennvidde?. Eller.. ?.

PS. ikke meninga å stjele tråden.. .

Lenke til kommentar

Nordlys er jo alltid pent men om du tar bilde av en sau og nordlys så blir ikke det spennende av seg selv. Syns ikke bildet var noe veldig fint, byen ser bare stygt ut og ødelegger veldig. Tips til manuelfokus er å zoome helt inn på byen og stille så godt du kan, ta lang eksponering også se på bildet og zoome godt inn på det og justere etter det om nødvendig.

Edit: Etter du har zoomet inn på det som skal i fokus så kan du ta og zoome ut igjen til åssen du skulle ha det. Er lettere å se om det er fokusert sånn bare. Bruker denne teknikken i lavlysforhold veldig ofte og det er mye bedre enn å bare ta sjansen.

Endret av Jernlov
Lenke til kommentar
Nordlys er jo alltid pent men om du tar bilde av en sau og nordlys så blir ikke det spennende av seg selv. Syns ikke bildet var noe veldig fint, byen ser bare stygt ut og ødelegger veldig. Tips til manuelfokus er å zoome helt inn på byen og stille så godt du kan, ta lang eksponering også se på bildet og zoome godt inn på det og justere etter det om nødvendig.

6932597[/snapback]

Kan bli vanskelig å gjøre det - de fleste billigobjektiver har en helt elendig back-focus.
Lenke til kommentar

Edit: Etter du har zoomet inn på det som skal i fokus så kan du ta og zoome ut igjen til åssen du skulle ha det. Er lettere å se om det er fokusert sånn bare. Bruker denne teknikken i lavlysforhold veldig ofte og det er mye bedre enn å bare ta sjansen.

6932597[/snapback]

et ganske greitt tips d hær... skal prøve d neste gang... thanx! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å sette objektivet ditt på manuell, så velger du "focus infinity" som symboliseres med ett horisontalt 8 tall.

Så setter du kameraet til 100 ISO og blender til F8-10 en plass.

Så velger du lukkertid til ca 10 sekunder, setter kameraet på stativ i den retningen du ser nordlyset.

Så kan du begynne å eksponere, bruk gjerne en fjærnkontroll til dette.

Bruk de første bildene til å tilpasse lukkertid og blender. Så tar du en 50-60 bilder i RAW format. alt ettersom hvor mye lagringsplass du har. Så overfør alt til PC'en og se hvordan det gikk, gjør eventuelle justeringer og prøv igjen. Husk at nordlyset beveger seg somregel hele tiden, så ikke bruk for lang lukkertid. Blend ned litt også,men ikke så mye at du ikke får med nordlyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...