Greatfaith Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Heisann. Jeg trenger hjelp med å finne eksakte verdier i mattematikken. Jeg har 3MX. det som er mitt problem er at jeg finner desimalsvaret, som ble 0,3846, men jeg skal ha det som et brøksvar. Altså 5/13 (Som en brøk) Kan noen hjelpe meg med det? Gjennomgang for å finne det fram på kalkulator, eller på ark? -Greatfaith- Endret 24. september 2006 av Greatfaith Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Vis oss oppgaven du prøver å løse, så blir det litt enklere å hjelpe deg. Lenke til kommentar
Greatfaith Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Oppgaven er som følger. cos2x = 119/169 (brøkstrek) Finn de eksakte verdiene til a) sin x b) cos x c) tan x. Svarene skal være som følger, som det står i fasiten a) 5/13 b) -12/13 c) -5/12 (Der alle "/" er brøkstrek) Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Vel, nå har jeg ikke halvparten så vansklig matte som deg. Men læreren våres sier " Der finnas inga eksakta veridar" Lenke til kommentar
Greatfaith Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 He he, da tar læreren din feil assa. Hvis man tar 5/13, så får man et svar med mange desimaler, som man da runder opp eller ned. Det blir et tilnærmet lik svar, altså, et ikke nøyaktig ett. Men 5/13 (brøkstrek) da får man med alle desimalene og det er et nøyaktig svar. Det får du si til læreren din. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 He he, da tar læreren din feil assa. Hvis man tar 5/13, så får man et svar med mange desimaler, som man da runder opp eller ned. Det blir et tilnærmet lik svar, altså, et ikke nøyaktig ett. Men 5/13 (brøkstrek) da får man med alle desimalene og det er et nøyaktig svar. Det får du si til læreren din. 6928527[/snapback] Læreren min er astrofysiker. Lenke til kommentar
Greatfaith Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Læreren er det ja. Da må hun vite bedre. Da må man ha nøyaktige beregninger, og nøyaktige svar. Men det er ganske sikkert at huin vet bedre enn meg, jeg bare sier hva min lærer sier jeg. Men hvis det er noen andre som kan hjelpe meg, så skriv her. Lenke til kommentar
alex2 Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 DU må bruke disse sammenhengene cos(2u) = cos2 (u) - sin2 (u) = -sin^2 u +1-sin^2u DIsse står i formelsammlingen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå