jasonbourne Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 jeg er i en ganske heftig diskusjon med min far om hvordan stigningen på veier beregnes. og i den sammehng håper jeg noen har peiling på hvordan det beregnes? spørsmålet er nemlig om prosent og graders stigning er omtrent det samme? altså at om du kjører på en vei med 10 prosents stigning er nesten det samme som en vei med 10 graders stigning? spørsmålet blir da om prosentstigningen regnes ut i fra 360grader eller 90 grader? tilsvarer 10 prosents stigning 36 graders stigning, eller omtrent 10 grader? ganske viktig diskusjon, så om neon har peiling er jeg takknemlig for svar (gjerne med en link til en side som beviser det, hehe) Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 jeg er i en ganske heftig diskusjon med min far om hvordan stigningen på veier beregnes. og i den sammehng håper jeg noen har peiling på hvordan det beregnes? spørsmålet er nemlig om prosent og graders stigning er omtrent det samme? altså at om du kjører på en vei med 10 prosents stigning er nesten det samme som en vei med 10 graders stigning? spørsmålet blir da om prosentstigningen regnes ut i fra 360grader eller 90 grader? tilsvarer 10 prosents stigning 36 graders stigning, eller omtrent 10 grader? ganske viktig diskusjon, så om neon har peiling er jeg takknemlig for svar (gjerne med en link til en side som beviser det, hehe) 6927872[/snapback] Når man bruker % så er det i forhold til hvor langt man har kjørt. Det vil si at hvis du har en stigning på 10% kommer man opp 10 meter for hver 100 meter bilen har kjørt. Så hvis du har planer om å regne det rett ut til grader må du regne ut forholdet mellom motstående og hosliggende katet i en rettviklet trekant. Og da får du ca 5,71 grader for 10% stigning Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 For å gjøre om prosent stigning til gjenomsnittsvinkel gjør du: vinkel = atan ( oppover / bortover ) atan = Invers tangens og skrives ofte som tan opphøyd i -1 Altså 100% stigning = 45 grader stigning. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Og for å gjøre om vinkel til prosent: tan (vinkel) * 100 Lenke til kommentar
jasonbourne Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 takk for svar, mulig at jeg har litt tungt for det : men, jeg mener at norske veier har en mye høyere stigning enn ca seks grader, som det blit antydet her ( eller har jeg misforstått) det er ikke lenge siden at jeg kjørte opp noen skikkelig bratte veier, som jeg ikke kan skjønne annet enn at maåtte ha en vinkel på minst 20 grader... eller er jeg på jordet? ps. diskusjonen har roet seg. hehe Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 StigningDet kan være aktuelt å akseptere noe brattere stigning enn normalkravene. Hvis vegen skal overvinne en gitt høydeforskjell vil brattere stigning gi kortere og dermed billigere veg. Maksimal stigning er ofte 6% (60 cm vertikalt pr 10 m horisontalt). Ved brukbar standard kan 7-8% være aktuelt. kilde: http://www.vegvesen.no/vegnormaler/nytt/ny...03/20031229.htm Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Som en kuriositet kan det nevens at Bristol Motor speedway har en helning på 36 grader i kurvene. Og der sliter man med å gå rett opp Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 takk for svar, mulig at jeg har litt tungt for det : men, jeg mener at norske veier har en mye høyere stigning enn ca seks grader, som det blit antydet her ( eller har jeg misforstått) det er ikke lenge siden at jeg kjørte opp noen skikkelig bratte veier, som jeg ikke kan skjønne annet enn at maåtte ha en vinkel på minst 20 grader... eller er jeg på jordet? 7090623[/snapback] Ved 25° er det høy fare for snøskred i fjellet (hvis de andre faktorene også er tilstede). Hvis du har prøvd å stå på ski i slike bakker vil du fort merke at det umulig kan kjøre biler i samme hellingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå