Gå til innhold

Hva er det såkalte "Sub-Space" og "Hyper-Space"

Reeve

Anbefalte innlegg

Hei!

Alle som har sett på Startrek, Stargate eller andre Sci-Fi serier har vel lagt merke til at der er det romskip som kan reise langt fortere enn lysets hastighet, i det såkalte sub-space og Hyper-space. Så jeg lurte på hva dette egetnlig er? Vet det er bare TV og film, men det ligger jo en vitenskapelig teori bak det, og er det noen her som kan gi meg en utfyllende forklaring på det hele?

Takk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I alle seriene snakker de vel om å bøye universet, jeg tror de kommer seg fra punkt A til punkt B ved å reise dit gjennom en annen dimensjon, og at det er der subspace finnes. Altså at man gjennom en annen dimensjon får en slags snarvei til et annet sted i universet, som f.eks. et ormehull.

Men det kan være grusomt vanskelig å forestille seg dette om man ikke har erfaring med å tenke i mer enn 3 dimensjoner. Et eksempel kan være en kube, der samtlige sider er limt på den motsatte siden (slik at om man spaserte inni kuben og gikk ut av den på en side, ville man komme inn igjen i kuben på motsatt side). Umulig i 3 dimensjoner, OK i 4 (mange forskere tror forresten at universet er en slik kube). Et annet eksempel kan være en trakt som ser ut som en flat pannekake på den ene siden, men som mystisk nok er kjempedyp på andre siden. Hvor er den ekstra plassen i trakten? Den befinner seg i en ekstra dimensjon. Hva hvis man nå hadde en annen slik trakt på et helt annet sted i universet, hvor tuppen av trakten møtte tuppen på den første trakten og tillot reise mellom disse to punktene? Det er slik jeg forestiller meg subspace og ormehull i alle fall.

Lenke til kommentar
I alle seriene snakker de vel om å bøye universet, jeg tror de kommer seg fra punkt A til punkt B ved å reise dit gjennom en annen dimensjon, og at det er der subspace finnes. Altså at man gjennom en annen dimensjon får en slags snarvei til et annet sted i universet, som f.eks. et ormehull.

Men det kan være grusomt vanskelig å forestille seg dette om man ikke har erfaring med å tenke i mer enn 3 dimensjoner. Et eksempel kan være en kube, der samtlige sider er limt på den motsatte siden (slik at om man spaserte inni kuben og gikk ut av den på en side, ville man komme inn igjen i kuben på motsatt side). Umulig i 3 dimensjoner, OK i 4 (mange forskere tror forresten at universet er en slik kube). Et annet eksempel kan være en trakt som ser ut som en flat pannekake på den ene siden, men som mystisk nok er kjempedyp på andre siden. Hvor er den ekstra plassen i trakten? Den befinner seg i en ekstra dimensjon. Hva hvis man nå hadde en annen slik trakt på et helt annet sted i universet, hvor tuppen av trakten møtte tuppen på den første trakten og tillot reise mellom disse to punktene? Det er slik jeg forestiller meg subspace og ormehull i alle fall.

6931069[/snapback]

Takker for det svaret ;) det var det eneste som faktisk hjalp meg, og svarte på spørsmålet mitt. Skjønner forresten ikke hvorfor personer her svarer på andres spørsmål med et spørsmål :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Star Trek -> warp-drive: hastigheter tilnærmet lysets hastighet der warp 10 = lysets hastighet.

Stargate -> hyperspace: ikke helt avklart, kan være ormehull, men noen hendelser avviser dette.

Babylon 5 -> subspace: ekstra dimensjon der tid og rom ikke samsvarer med vår dimensjon.

Lenke til kommentar
Star Trek -> warp-drive: hastigheter tilnærmet lysets hastighet der warp 10 = lysets hastighet.

6955072[/snapback]

Nei, i alle SciFi-serier, så også i Star Trek, reiser de jo raskere enn lysets hastighet. Warp 10 tilsvarer faktisk uendelig hastighet og er ikke oppnåelig i Star Trek.

6955118[/snapback]

For det første så er dette ikke helt sant. I Voyager så har de oppnådd Warp10 ,men den episoden suger uansett.

Det er også forskjell på TOS og TNG scale når man snakker om Warp. I ENT og TOS så snakker vi om ekte lyshastigheter. I TOS går man over Warp10 flere ganger ,mens i TNG så har skalaen blitt redefinert for å være mye mer avansert.

Les mer her: http://www.angelfire.com/nj2/startrek/orbital.html

Ex astris er også en genial side.

Lenke til kommentar

For å utdype megselv litt.. Detg er viktig å tenke på dette: First of all, subspace as shown in Star Trek does not exist in present-day physics as a reality or only a theory. It is a concept of storytelling. Subspace is necessary because FTL travel is impossible within the boundaries of Special Relativity as outlined in Chapter 1.2. Being part of a fictional universe, subspace has not been developed by far as consequently as a truly scientific idea would have required. On the contrary, everything we know about subspace is based on more or less random and often contradictory canon evidence

Les mer her: http://www.ex-astris-scientia.org/treknology/warp3.htm

Lenke til kommentar

Stargate -> hyperspace: ikke helt avklart, kan være ormehull, men noen hendelser avviser dette.

Babylon 5 -> subspace: ekstra dimensjon der tid og rom ikke samsvarer med vår dimensjon.

6955072[/snapback]

I Battlestar Galactica reiser de i det vanlige rommet, bare raskere enn lyset. Usporbart er det vist også. "FTL-drive" :p

Konge serie. Desverre er det ikke sååå realistisk da :) Men det er jo heller ikke poenget.

I B5 kaller de det for Hyperspace.

Epz.

Forbanna bra serie btw.

6955299[/snapback]

Agreed!

Btw. har ikke b5 faktisk newtonsk (realistisk) fysikk i kamper etc.?

Lenke til kommentar

Jeg har alltid tenkt på subspace som subatomic space, dvs. størrelser mindre enn atomer og det store tomrommet mellom partiklene som atomene består av.

Dette kan man altså ikke reise i. Men jeg lurer på om det ikke finnes noen teorier om at to atomer (eller partikler i atomene) kan svinge i takt, selv om de befinner seg (uendelig) langt unna hverandre. Dersom det var mulig, og man kan manipulere frekvens/fase i ett atom, og det kan detekteres i det andre atomet ... voilá ... 'instant subspace communication'. :cool:

Lenke til kommentar
I Star Trek Voyager brukes både transwarp (Borgteknologi) og slip-stream drive (i en episode prøves dette) for å oppnå høye hastigheter.

6963837[/snapback]

Men voyager er absolutt startrek på sitt værste.. Det er noen lysglimt ,men serien generelt er kjedelig. Enterprise er noe bedre ,mens TOS , TNG og DS9 virkelig fenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...