Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

XP-installasjon på Abit AB9/Core Duo 2.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat bygd to PCer som jeg hadde tenkt å legge inn Windows XP 64bit på. PCene er helt identiske, bortsett fra kabinett:

Abit AB9 Socket 775 Intel P965

Intel Core Duo 2 E6400

TwinMOS DDR2 PC5300 667Mhz 2048MB Dual Pack KIT

Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM

Sapphire Radeon X1900XT 256MB GDDR3, PCI-Express

Hiper Type-R 580W Blå 20/24pin

PCene funka fint og fikk lekt meg i BIOS osv.

Men så stappa jeg inn Windows XP CDen og boota den. Det gikk feilfritt helt til alle filene er lasta og installasjon/partisjonering skal begynne. Så plutselig får jeg blåskjerm hvor det står STOP 0x0000007B.

Jaha tenkte jeg, og fant ut, etter et lite søk på nett, at andre med tilsvarende oppsett har fått det fordi de ikke har brukt diskett med SATA-drivere fra JMicron som følger med hovedkortet og trykt F6 under lastinga av XP-CDen. Denne gangen, istedet for blåskjerm får jeg beskjeden at diskettdriverne ikke funker med 64bit. Dog står det både på disketten og på nettet at JMicron SATA RAID Driver Disk Version 1.00 støtter både Windows XP/2003, Windows 2000 og Windows XP/2003 64bit. Det er da jeg blir varm i huet og breie grenlandske bandeord renner ut.

Så prøver jeg det samme med en Windows XP 32bit CD, og da får jeg den vanlige meldinga: STOP 0x0000007B.

Merk: Jeg har brukt medfølgende driverdiskett for JMicron og laget en med Intel-driverne siden det er begge typer S-ATA kontakter på hovedkortet. Har også prøvd flere kontakter på begge "sider". Jeg har brukt både bare en og to RAM-brikker.

Kan det være at jeg bør oppdatere BIOS? Har aldri prøvd det med diskett, før... Eller kan det hjelpe om jeg partisjonerte og formaterte harddisken i en annen PC på forhånd? Noen som har noen forslag?

På forhånd takk!

Endret av daffodiL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Windows XP 64bit trenger ikke drivere til SATA. ;)

Du kan oppdatére BIOS fra en boot-cd om du vil.

Du kan godt partisjonére disken i en annen pc. Jeg har gjort det mange ganger.

Hilsen,

efikkan.

6932916[/snapback]

Har også partisjonert disker i andre PCer. Men lurte på om det kunne ha noe å si for den feilmeldinga.

Hvordan lager jeg den boot-CDen med BIOS-oppdatering, da? Bare velger "Oppstarts-plate" i Nero og putter inn de 5 filene som egentlig skal på en diskett?

Noen virus-greie i BIOSen har jeg igrunn ikke sett noe til...

Lenke til kommentar
Hei!

Windows XP 64bit trenger ikke drivere til SATA. ;)

Du kan oppdatére BIOS fra en boot-cd om du vil.

Du kan godt partisjonére disken i en annen pc. Jeg har gjort det mange ganger.

Hilsen,

efikkan.

6932916[/snapback]

Har også partisjonert disker i andre PCer. Men lurte på om det kunne ha noe å si for den feilmeldinga.

Hvordan lager jeg den boot-CDen med BIOS-oppdatering, da? Bare velger "Oppstarts-plate" i Nero og putter inn de 5 filene som egentlig skal på en diskett?

Noen virus-greie i BIOSen har jeg igrunn ikke sett noe til...

6942850[/snapback]

Jeg syns det høres ut som noe som kan være forårsaket av ustabiliteter med systemet. Vil prøvd å gitt rammen litt mere volt. Evt kjørt memtest fra boot cd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...