Gå til innhold

[løst]Problem i forumet ved klikking "tilbake" med Opera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Opera oppfører seg akkurat likt uansett hvilken oppdateringsmetode som brukes her på huset.

Vi kjører forøvrig på linux her så den skal få stå på linux, men hvis dere kjører windows så ligger kansje årsaken der  :hmm:

6951665[/snapback]

Betyr det at du/dere har testet Opera under Linux (Linux client og server), men ikke Opera for Windows?

Det ville i tilfelle være høyst mangelfull testing.. :)

Lenke til kommentar

Tja, du skal aldri sei aldri:

Jeg bruker fortiden

Version 9.01

Build 400

Platform Linux (Ubuntu Dapper)

Her har problemet forsvunnet helt. Jeg mener det var slik dere beskriver i forrige versjon av Opera (og det var rimelig plagsomt til tider).

Kanskje dere ikke har helt siste versjon? Eventuelt er det alltids mulig at Linux-versjonen ligger litt foran akkurat her.

6927765[/snapback]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vi snakker om servere her, ikke hva klientene kjører. Opera på linux og windows oppfører seg mer eller mindre helt likt.

6951784[/snapback]

Nå må du forklare litt bedre... :)

Dette er ihverfall problemstillingen:

Med Opera > ver.8.5 så virker 'z' / "Back" slik at du kommer tilbake til siste posting i en tråd (fra naviger til siste post). Ved å trykke kjapt 2 ggr. kommer man tilbake til forrige side.

Dette gjelder Opera for Windows (klient).. som gjelder 99.87% av brukere (overdrev litt her selvsagt).

Ved å bruke Opera (Win) <= 8.5 skjer ikke dette.

Hva som kjøres på *server* av OS her sikkert interssant for noen, men det er ikke der problemet ligger vel? Det er en ("Lurifaksen") som mener at koden brukt i Invision (forumløsning/software) skaper ett problem for Opera klienter som kjører Windows.

At det fungerer fint for de som kjører Opera klient på "Linux" er fint for dem det gjelder.

Foreløpig konklusjon:

HW/Teknisk kan ikke se noe "feil" med Invision-koding/setup. Det er Opera klient (koden) som er feil (når man trykker 'z'/"Back").

Er det slik å forstå?

Lenke til kommentar
Opera oppfører seg akkurat likt uansett hvilken oppdateringsmetode som brukes her på huset.

6951665[/snapback]

Høres veldig merkelig ut... Det skal jo være en forskjell på de forskjellige metodene? Skjer det samme også hvis du velger meta refresh?

Du er vel enig i at det ikke er "riktig" at en blank side skal vises før den laster den nye siden - blir siden blank et tidelsekund uansett hvilken metode du velger?

I så fall - er du helt sikker på at instillingene faktisk lagres? :p

(at du ikke lagrer på en test-server og prøver på en annen eller noe slikt)

Det kan jo selvfølgelig ha noe å si at dere kjører 2.0.x, mens jeg tester dette i 2.1.x, men det virker jo uansett merkelig dersom disse instillingene er der, men valget utgjør ingen forskjell...

Som sagt - forumet mitt kjører på FreeBSD, men jeg testet også en separat installasjon på en Windows IIS server, og til tross for totalt forskjellig oppsett/"miljø", hadde begge to nøyaktig samme effekt.

TL1000S: Problemet er vel ganske nøyaktig at Opera støtter ikke en bestemt redirect-metode (instilling i Invision). I dette forumet blir denne redirect-metoden brukt.

Ueland mener altså at det ikke fungerer å velge noen annen måte (dvs den redirecter likt selv om han bytter mellom de forskjellige måtene). Årsaker til at vi blander inn server OS, er fordi hensikten med de forskjellige redirect-metodene er at noen OS kan ha problemer med enkelte metoder f.eks.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takker for oppklaring Lurifaksen.. :thumbup:

Da vil jeg anta at man rett og slett må "debugge" hva som skjer både i Opera-koden og på Linux server (Invision) når en bruker (Opera Windows > 8.5) navigerer via 'z'/"back".

Irriterende feil er det ihvertfall... så irriterende at jeg holder meg til ver.8.5 av Opera. :)

Lenke til kommentar
Så dette skal overhode ikke undersøkes nærmere?  :whistle:

6988573[/snapback]

Ikke for øyeblikket nei, men når vi får gjort noe med det som faktisk fungerer så gis det beskjed om det her.

Må undersøke litt i nyere versjoner å se hvordan det har blitt løst/fikset.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

bruker samme build som deg PT, og har brukt denne builden en stund. Nå i det siste (to dager siden?) ble problemer mer eller mindre borte.

Tipper hw-teamet fortjener en varm applaus :love:

Problemet er nesten borte, det dukker ikke opp ved klikk på "mine innlegg" og tilbake.

Men:

- hvis man bruker "hurtig fremover", altså blå dobbeltpil i Opera, for så å gå tilbake igjen, har man dette problemet igjen. :p

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
"Hurtig fremover" er en funksjon som først fører brukeren fram til sist endrede/opprettede tråd i det forumet man er på. Derretter havner man på siste side i denne tråden. (Finnes ingen nye tråd, så kommer man til en errorside diskusjon.no har opprettet som sier: "Det finnes ingen emner nyere enn denne".
-hvis man oppretter en post, så fungerer det ikke å gå tilbake etter å ha lagt inn vedlegget.

- også etter å ha endret et innelgg fungerer det ikke å gå tilbake et steg.

Men selv opplever jeg ikke dette som et kjempestort problem, jeg har lært meg opp til å gå to hakk tilbake veldig kjapt etter å ha lagt inn poster her på forumet (hvis jeg føler for å gå tilbake da).

Kjapp metode for å gå to steg tilbake:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

- hold inne høyre musetast mens du dobbeltklikker på vensre musetast. (trippelklikk for tre steg tilbake, osv...)

- trykk to ganger på backspace (slettetasten, den over [enter]-tasten)

- og det finnes sikkert mange andre løsninger...

Lenke til kommentar
Problemet er nesten borte, det dukker ikke opp ved klikk på "mine innlegg" og tilbake.

7140072[/snapback]

Det er ikke nesten borte - det er likt som før. Dvs, det skjer kun når du trykker på user posted image-ikonet for å gå inn i en tråd - ikke hvis du klikker på linken. Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Bruker du samme build som meg? Jeg har som sagt ikke det problemet, ei heller når jeg bruker user posted image-ikonet for å gå inn i en tråd.

7140836[/snapback]

hmm.. det ikonet generer denne feilen hos meg og.. :(

altså: kommer ikke tilbake til forrige side. Bruker build 8585, men skal sjekke med nyeste release

EDIT: nope, hjelper ikke å bruke build 8629.

Trykker jeg på det ikonet dere referer til så kan jeg ikke gå tilbake lengre :(

trykker man på en av side-tallene eller tekst-url'n så virker alt fint.

eneste forskjell på linkene er dette: (den med bilde nederst)

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=652831&hl=
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=652831&view=getnewpost

Nok en edit:

Er også problem hvis man trykker på "Vis nye poster"-linken...

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Takker for oppklaring Lurifaksen..  :thumbup:

Da vil jeg anta at man rett og slett må "debugge" hva som skjer både i Opera-koden og på Linux server (Invision) når en bruker (Opera Windows > 8.5) navigerer via 'z'/"back".

Irriterende feil er det ihvertfall... så irriterende at jeg holder meg til ver.8.5 av Opera. :)

6953217[/snapback]

Det samme gjelder for versjon 9.10 på linux. Veldig irriterende er det.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Jeg har også samme problem med:

Versjon: 9.02

Versjonssteg: 8585

Plattform: Win32

System: Windows XP

Nettleser-identifisering: Opera/9.02 (Windows NT 5.1; U; nb)

Jeg bruker dog aldri user posted image -knappen, men jeg opplever dette med posting, til tider ved bruk av mine innlegg og ved bruk av "Vis nye poster".

Håper Opera og/eller diskusjon.no snart kan finne en løsning på problemet. Dette kan jo være en Opera-feil, men jeg tror og at det er fullt mulig for hardware.no og også fikse dette problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er nok en opera-feil vil jeg nå være tilbøyelig til å tro, men det kan hende de som har kodet Opera mener noe annet. Hw har vel konkludert med at dette er en "ikke-sak".

Denne "bug'en" er så irriterende faktisk (for meg) at jeg velger å holde meg på ver. 8.5. Uansett hvem som "har skylden".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...