sirtommen Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Nå sitter jeg her med 3 stykk wlan routere av typen Linksys WRT54GL. Det er den routeren fra linksys som kjører linux. Jeg har flasha dem ,så nå kjører de DD-WRT v23 SP2. Nå har jeg tenkt å fordele sonene ut over leiligheten min, for å få optimal dekning over hele huset. (og litt for test, fordi denne løsningen skal jeg og kjøre på et LAN jeg er med i) Noen som har satt opp WDS før? Planen min er at en sone skal stå sentralt plassert, og den skal være "main" sone. Med kabel til kablet nettverk, og da tilgang til internett. De andre 2 skal være like soner, som skal kommunisere med "main" sona. Samme hvilken av de 2 sonene de kobler seg til, skal de komme på samme nettverk, med tilgang til det kablede nettverket via "main" sona. Hvis dere forstår? Jeg trenger litt hjelp her EDIT: håpløs setning Endret 24. september 2006 av Missy TommeN Lenke til kommentar
kulis Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 I WDS tab på main setter du tråløs mac adressen på de 2 andre routerne. På de 2 andre setter du kun main router mac adressen på hver av de slå på kryptering WPA AES og mac filtrering noen andre kan sikkert skrive en mer detaljert forklaring Lenke til kommentar
claus erik Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Som regel er det greit å bare lage link fra main og til hver av de to andre, og la vær å link mellom de to. Så hvis du ikke har no god grunn for å link de to som ikke er main, fører det kun til økt trafikk og treghet Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 men, skal jeg ha samma SSID på alle 3 sonene? hvilken mode skal jeg sette de i da? AP, Client, Ad-hoc osv.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Lønner seg å ha forskjellig SSID på de 3 da det er Macadressene som bestemmer WDS og ikke SSID. Setter du samme SSID og kanal på flere blir det forvirring Bruker du de i WDS + AP så har du alle muligheter. EDIT: Er ikke sikker på om DD-WRT har WDS+AP modus. Det har hvertfall HyperWRT. Endret 25. september 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
kulis Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Du skal ha alt i 1 nettverk sant? da beholder du samme ssid på alle for enkelthets skyld. Alle må ha samme kanal ellers vil det ikke funke og dd-wrt har AP-WDS modus disable dhcp på de 2 andre og forandre ip adresse på de eks. main: 192.168.1.1 wrtg1: 192.168.1.2 wrtg2: 192.168.1.3 og sett de opp med dns og gateway mot main, altså 192.168.1.1. Du WDS'er bare de 2 mot main og ikke de 2 mot hverandre Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Mulig det går an å mistolke svaret mitt overnfor som om at de ikke skal bruke samme kanal. De skal selvsagt stå på samme Men å bruke samme SSID er ikke så smart. Da vil alle tre svare når man prøver å koble seg opp... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Det jeg ville gjort, var å kalle de TETRE WLAN, TETRE WLAN 2 og TETRE WLAN3 TETRE var bare et eksempel, men vi har husnummer 3, i en gate som starter på te Da vet du hvilken sone du er i, og det ser kult ut også Lenke til kommentar
kulis Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Da testet jeg nettopp forskjellig ssid på 2 wrt54gl i WDS og det funker ikke, dvs du får ikke kontakt med web grensesnittet på den andre routern. testet ikke om internett funket fra den. Men det er uansett teit å ikke kunne nå web grensesnittet på WDS boksene bare for at det skal se kult ut med masse ssid'er kjører for øyeblikket dd-wrt 23 SP2 mini på begge Endret 25. september 2006 av kulis Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Da testet jeg nettopp forskjellig ssid på 2 wrt54gl i WDS og det funker ikke, dvs du får ikke kontakt med web grensesnittet på den andre routern. testet ikke om internett funket fra den. Men det er uansett teit å ikke kunne nå web grensesnittet på WDS boksene bare for at det skal se kult ut med masse ssid'er kjører for øyeblikket dd-wrt 23 SP2 mini på begge 6937279[/snapback] Grei veiledning her. Merk at du kan kun kjøre med 802.11g hvis du skal ha WPA kryptering. Har noen testet å kjøre WDS sammen med chillispot funskjonen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå