arnfinlm Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Sitter nå og ser på bilder tatt på automatisk innstilling på både 400D og D80. Begge har Tamron 17-50. Det jeg merker er at 400D ser ut til å undereksponere mens D80 overeksponerer kanskje bitte litt. For 400D gjelder det både med og uten blits. Jeg kan fint bruke AV etc mode på min D80 for å kompensere men er det noen mulighet for å endre eksponeringen i 400D i automatikk modus? Bestefar er ikke så avansert enda. :-) Kan prøve å ta noen sammenlignings bilder i morgen. Kan jo bli en fin sammenligning av bilder tatt av D80 vs 400D. Forøvrig er jeg utrolig fornøyd med at jeg valgte D80 isteden for 400D for meg selv. Synes den er bedre og holde i, mye bedre søker, bedre posisjonering av knapper, bedre med to skrollehjul, lettere tilgang til instillinger etc. (Kanskje er dette fordi jeg har satt meg best inn i D80) Har desverre ikke gjort noen orntlig test av sammenligning av billedkvaliteten. men er ihvertfall med 17-50 ser det ut som om bildene er bedre rett fra kameraet. All vurdering med forbehold siden jeg ikke har fått dykka orntlig ned i de enda. Forøvrig merket jeg i kveld at med 400d's innstillingsoversikt på skjermen ble det slitsomt for øyet og tilpasse seg mørket etter å ha blitt blendet rett før man legger øyet inntil søkeren. OK! spørsmålet var iallefall hvordan man evt kan sette en fast innstilling på kompensasjon for eksponering for 400D. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 På min 350 går det ikke å bruke eksponeringskompensasjon i auto mudus, ekskomp. virker bare i den kreative sonen. Ellers kan det være gøy å se en sammenlingnig mellom D80 og 400D. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 ..men er det noen mulighet for å endre eksponeringen i 400D i automatikk modus? Bestefar er ikke så avansert enda. :-) 6926772[/snapback] I god gammaldags Canonånd er Grønn firkant (som du vel tenker på som automatikk) en fullstendig dummy-modus. Dvs det eneste du kan gjøre er stort sett å trykke på utløseren. Point and shoot. Imidlertid anbefales det at man kommer seg bort fra denne så snart som råd er om man ikke bare har tenkt å bruke 8-10.000 kroners investeringen til mer enn et kompaktkamera Vrir du hjulet over på P derimot er mulighetene mye større, men du er fortsatt i fullautomatikk-modus. Her kan du kompensere eksponeringen, du kan endre ISO, endre blender/lukker når utløser er halvveis nede, hindre at blitsen popper opp, bruke diverse cusom fuksjoner og ikke minst får du mulighet til Raw-opptak. Og mer til som jeg ikke kommer på her og nå. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Vælg blændeprioritet (AV), største blænde (laveste blændetal f.eks. f2,8), fokuser på en bogreol, et hegn eller lignende i en vinkel på 45 grader og tag billedet. Prøv nu at gå ned på blænde 20 eller deromkring (mest lyskrævende blænde) og gør det samme. Du vil nu se at der er flere ting foran/ bag fokuspunktet, der er skarpt, men at lukketiden bliver meget langsommere. Det er hurtigt gjort, og så har du en ide om hvad blænden gør. Kan du ikke forklare bedstefar det det ? Jeg ville foretrække en svag undereksponering da man ikke kan redde udbrændte områder ... Endret 24. september 2006 av Kigulu Lenke til kommentar
arnfinlm Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Ja da, vet hvordan blenderen fungerer. ;-) Får desverre ikke lagt ut bilder før til helga men har tatt noen for sammenligning. Tror faktisk D80 overeksponerer mer enn 400D undereksponerer. Bestefar er 85 og det går ikke så kjapt lengre. Synes han er flink som får overført bildene til pc og redigere de i photoshop jeg. Derfor tar det tid og lære ham over undereksponering det. Grunnen til at han kjøpte 400D var at han fra før hadde noen ok canon objektiver fra før som han ønsket og benytte seg av. Disse fungerer som bare det men likt som på den nye tamronen og virker de også litt undereksponert. I P-mode kan man jo bruke eksponeringskompensasjon som blir husket. men er det da mulig å ha f.eks automatisk blits? Hva er andre forskjeller på "grønn" og P mode på 400D? Nå har jeg ikke helt kontroll på dette med lysmåling og over/undereksponering.. Når jeg setter 400D og D80 i manuell og setter de på samme blender og lukkertid ser jeg at d80 ligger 0.7/1.0 under 400D. DVS at d80 tror den trenger mer lys for å eksponere riktig. Auto mode lurte jeg på om det rett og slett er mulig å endre dette, f.eks vha software. Kanskje en liten hack... Dette ligger vel uansett i software formelen for hvordan den f.eks beregner lukkertid og blender basert på EV i lysmålingen. Hvis man bruker Eksponeringskompensasjon Er det slik at i blenderprioritet blir eksponeringstida lavere og i lukkertidprioritert endres blenderen? Eller er det en kombinasjon? Er ganske på tynn is her.... må nok lese mer. Bildet blir lagt ut seinere :-) Arnfinn Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Jeg har testet Tamron 17-50 på diverse Nikon og Canon, og jeg er enig med trådstarter i at det virker som det er noe galt med eksponeringen. På samtlige Nikon modeller jeg testet det på så overeksponerte det mye. På Canon virket det litt mer stabilt. Det første partiet med 17-50 som ble sluppet for Nikon ble dessuten trukket tilbake pga feilproduksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå