Joey444 Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Maskinen til en kamerat av meg finner ikke hardiksen lenger. HArdisken funka helt fint til han dro ut strømkabelen og når han skulle sette den i igjen så ville ikke maskienen finne den. Testa hardisken på min maskin og eg fant den med en gang. En kamerat av han sa det kunne være noe med filsystemet å gjøre. Kan det? eller hva tror dere er galt? [ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-11-01 13:51 ] Lenke til kommentar
Terje_2002 Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Er det BIOS som ikke finner HDD eller windows/linux Hvis BIOS ikke klarer å registrere disken da kan det umulig være noe med filsystemet å gjøre,dette fordi BIOS er totalt uavhengig av operativsystemet Det er bare å dobbel skjekke at jumper settingen på hardisken er riktig ( master, slaver, cable select osv... ) Kan også være en mulighet å sjekke powerkablen som du tilfører harddisken Pass også på at IDE kabelen er plassert godt ned i IDE porten Lykke Til Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Etter at du har skjekket at harddisken står på "auto" i bios, så bytter du IDE-kabel. Min IDE-kabel er veldig dårlig, men hvis jeg rister litt på den (eller PCen hvis jeg ikke gidder å skru den opp), så funker den igjen. Etter et strømbrudd fant heller ikke biosen min harddisken, men etter en noen spark, løft-slipp-i-gulvet, osv, så funka det. Lenke til kommentar
Terje_2002 Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 For all del ikke ta noen spark, løft-slipp-i-gulvet på harddisken din da er det liten sjanse for at BIOS eller OS finner den Lese og skrivehode på en harddisk er meget ømfintlige greier, de ligger bare noen milimeter over platene inne i harddisken kommer hodet borti platen da er den mest sannsynlig ødelagt, om ikke med en gang så langsomt over tid Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Mente jo ikke at han skulle mishandle PCen sin, er bare meg som gjør det... Og leserhodene ligger mye lavere over magnetplatene enn noen få millimeter. De ligger jo så lavt at de kan scanne overflaten på disken, ville tippe at dem ligger 0,1 - 1 mikrometer over platene. Men det er jo når disken er på, når disken er av er hodene låst i en eller annen stilling. Men selv om disken er på, og hodene nesten berører platene, så tåler jo HDDen litt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Joey444 Har mistanke om at kameraten din har en dårlig strøm kontakt, Prøv å bytt den ut med en nye. Har opplevd at en av de fire pinnen var litt slakke i fisken. Lenke til kommentar
Joey444 Skrevet 1. november 2002 Forfatter Del Skrevet 1. november 2002 Hardisken funka fint på min pc. Han har prøvd å teste den hos mange andre men det er bare jeg som finner den på min maskin, så jeg tviler på at det er noe med strømkabelen hans å gjøre. Merkelig at det er bare jeg som finner den. En av de han testa hos sa at det kunne være noe med filsystemet,men det tviler jeg på. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 At det er bare du som finner den kan ha noe med bios'en å gjøre. At du har en nye og de andre litt eldre, Eller at du har på auto på harddisk gjennkjenning de andre ikke? De kan og ha kobblet feil? Det skader ikke å prøve med en nye strøm kabel til disken og du kan og prøve clear CMOS. Er jo ikke noe galt med disken hans når du får den opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå