CFD Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Jeg skal vannkjøle min HTPC med endel komponenter jeg har liggende og slenge. Foreløpig så tenker jeg på å kjøre paralellkjøring med 2stk pumper for å få god flow. 2x Eheim 1048 ser ut til å passe tilfredstillende. Med Eheim 1000 så må jeg være litt mer kreativ ,men det skal nok fungere. Hvilket forslag synes dere ser best ut? Og har dere noen andre alternativer? http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...sempelvann1.png http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...sempelvann2.png Kabinettet som skal brukes er det bilde av her: http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...pckabinett2.jpg Takker for alle svar. Endret 23. september 2006 av CFD Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Jeg ser ikke poenget med noen av de oppsettene du har skissert. Å kjøre en pumpe som bare pumper vann er bare bortkastet. Enten kan du kjøre to kretsløp med egne radiatorer, ellers kan du kjøre ett kretsløp med alt i SERIE. Får du da for dårlig flyt, kan du midt inni putte en pumpe til. Men med disse pumpene vil du nok ikke få problemer med det første. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 (endret) 2stk Maxijet 1000 l/t er bestilt. Jeg synes ikke Eheim 1048 var kraftig nok så det ble 2stk relativt kraftige og ikke minst små pumper som ble bestilt.. Polarflo TT blokka krever mye flow (iflg hw.no sin test) og når man har muligheten til det hvorfor ikke peise på med masse flow? EDIT: Hadde tenkt å teste forskjellen på en og 2 pumper. Men paralellkjøring er veien å gå uansett. Endret 26. september 2006 av CFD Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Jeg ville tenkt litt praktisk på hvordan dette vil funke i praksis. Skal du ha 2 pumper og en stor tank, kan du like greit bruke 2 kretsløp. Å kjøre 2 pumper i parallell der den ene bare sirkulerer vann uten mål og mening, vil du få veldig mye slanger og veldig lite ytelse. Tenk litt gjennom de tegningene du har. Skal du ha 2 parallelle pumper, kjører du ett kretsløp med pumpene i parallell, der begge suger fra samme sted (f.eks tank) og kobles sammen med en y-kobling på andre siden. Dette i kombinasjon med 1/2" slanger... Da vil du få høy gjennomstrømning! Jeg lurer også på om du har lest Skrues test av forskjellen i gjennomstrømning? Det var ikke store forskjellene han kom frem til... Red: Og for å være sikker på god nok gjennomstrømning i alle blokker/radiatorer, er serie også veien å gå Ved parallellkobling, vil forskjellen i motstand i de forskjellige kretsløpene i verste fall gjøre at du ikke får nevneverdig strøm i ett kretsløp. Med mindre du har to så å si identiske kretsløp. Endret 26. september 2006 av baronKanon Lenke til kommentar
CFD Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Hadde besøk av skrue og vi diskuterte litt om akkurat dette. Jeg har også erfart forskjeller med lav og høy flow ,men yummy/EC fikk tydeligvis nærmere 10grader forskjell ved en nesten lik radiator og en kraftigere pumpe. Jeg er veldig skeptisk til dette ,men hadde nå tenkt å teste. Hvordan kan du mene at seriekobling er veien å gå for å få mest mulig vann igjennom systemet? Jo mindre restriktiv en loop er jo mindre motrykk vil det være og jo mindre motrykk jo mer vann. Hvor kommer du til at jeg kjører en pumpe som sirkulerer uten mål og mening? Driver å leker med tanken med å kjøre alle blokkene på en pumpe og radiatorene på den andre. Men blir spennende å teste hva god flow har å si. Jeg har aldri hatt noe stor respekt for EC/yummy ,men hvis jeg ikke får en så god forbedring som yummy har gjort så vil jeg si at det slår beina under alt det han har skrevet. Endret 26. september 2006 av CFD Lenke til kommentar
kverna Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Nei du klarer vel å finne ut av dette du CFD. I believe in YOU! Walk with god.. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Fikk begge Maxijet pumpene idag og duverden så små og snertne disse var. Problemet er bare at tilkoblingene som brukes er 19mm OD og 16mm ID. http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...PC/maxijet1.jpg Får se hvordan dette går Lenke til kommentar
kverna Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Ser bra ut dette her, kan jo bare kjøpe snertne overganger vel ? Hvordan ser det ut mtp. plass til radiator ala Kverna ? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Radiator ala kverna passet rett inn =) Den skal nok gi meg mange gode stunder Slike overganger er ikke så enkle å få taki desverre. Jeg har sendt en mail til TESS for å se om de har. Ellers så kan man alltid finne en snerten løsning på det. Nå er nesten alle delene her jeg skulle ikke være forundret om det kommer noen bilder her imorgen. Kanskje burde ta det under worklogs? Takk til Skrue for en hyggelig prat og fiks av radiator Lenke til kommentar
kverna Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Me votes for the worklogs Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Grunnen til mine synspunkter: Vannet - som all annen type strøm - vil ta enkleste vei. Har du et sammensurium av forskjellige komponenter parallellkoblet, vil størsteparten av vannstrømmen passere gjennom den minst restriktive veien. Mao, vil BW-radiatoren få svært lav gjennomstrømning fordi den har rimelig restriktive rør, og dermed også etter min mening Men å parallellkoble pumpene i SAMME løkke, vil gi en høyere gjennomstrømning. Ser man også på ditt eksempel 2, vil pumpen til høyre pumpe vann inn og ut av tanken uten å passere noen komponenter grunnet motstandsforskjell... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Ser bra ut dette her, kan jo bare kjøpe snertne overganger vel ? Det er nok ikke så enkelt å finne "snertne overganger" til den pumpa, dessverre. Derimot må man som regel lage noe sjøl, så også i dette tilfelle. CFD hadde noen nipler med 3/8" gjengeparti som etter en tur i dreiebenken min, lot seg lime inn i innsugningsnippelen. Tror CFD legger ut noen bilder av løsningen etterhvert. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Men da fikk han jo laget snertne overganger Mye bedre enn å kjøpe. Gleder meg til workloggen jeg.. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 lol største varmekilden din kommer til å være pumpene :!: _Jeg_ ville satt alt i serie. Skulle jeg være bekymret for at den ene pumpen gikk i stykker, ville allikevel den andre pumpen sørge for nok strøm. Jeg skjønner ikke tegningen din fordi du ikke angir strømningsretning. Jeg antar du har tenkt MED klokka.. Jeg bruker den regelen at komponentet som avgir mest varme får kaldest vann. I så fall ville det være bedre å kjøre gjennom NB enten før radiatorene eller etter cpu. Hvis du har tenkt MOT klokka, er det forsåvidt helt kurant. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Dette var kun 2 raske skisser jeg la opp.. Nå blir det 2stk separate looper som blir brukt. Jeg holder på å trekke slanger nå ,men måtte gi meg pga at PVCslangene (død over PVC!) ble såpass stive pga kulden at jeg må fortsette imorgen.. Visste dere at det er pes å få en 10mm slange på en 12.7mm nippel? Noe forbanna herk, men det går ann etter litt hjelp av en fryser , litt varmtvann , litt formfett og mange stygge ord Jeg kan si at dette blir VELDIG mye slanger,men jeg satser på at dette skal gå bra.. Det blir veldig trangt i kabinettet ,men det er ikke så farlig siden kabinettet ikke skal åpnes i tide og utide. Har eksterne HD kabinetter for Pata og Sata og inn og utganger for det meste. Noen bilder av den nippelen som skrue monterte i dreiebenken: http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...jetnippel-1.jpg 12mm nippel med 3/8 gjenger. Den er liten for å være 12mm nippel og det er ikke noe problem å få på en 10mm slange. http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...videtnippel.jpg Ser dere godt på det bildet så ser dere at nippelen er utvidet som en trakt på innsiden. Dette for å ikke strupe flow.. Må takke skrue for at han tok seg tiden til å dreie av 1-2mm på gjengene til nippelen. De sitter som støpt Lenke til kommentar
kverna Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Dette var kun 2 raske skisser jeg la opp.. Nå blir det 2stk separate looper som blir brukt. Jeg holder på å trekke slanger nå ,men måtte gi meg pga at PVCslangene (død over PVC!) ble såpass stive pga kulden at jeg må fortsette imorgen.. Visste dere at det er pes å få en 10mm slange på en 12.7mm nippel? Noe forbanna herk, men det går ann etter litt hjelp av en fryser , litt varmtvann , litt formfett og mange stygge ord Jeg kan si at dette blir VELDIG mye slanger,men jeg satser på at dette skal gå bra.. Det blir veldig trangt i kabinettet ,men det er ikke så farlig siden kabinettet ikke skal åpnes i tide og utide. Har eksterne HD kabinetter for Pata og Sata og inn og utganger for det meste. Noen bilder av den nippelen som skrue monterte i dreiebenken: http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...jetnippel-1.jpg 12mm nippel med 3/8 gjenger. Den er liten for å være 12mm nippel og det er ikke noe problem å få på en 10mm slange. http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...videtnippel.jpg Ser dere godt på det bildet så ser dere at nippelen er utvidet som en trakt på innsiden. Dette for å ikke strupe flow.. Må takke skrue for at han tok seg tiden til å dreie av 1-2mm på gjengene til nippelen. De sitter som støpt 6967732[/snapback] Nå må du være forsiktig med formfettet, folk har dødd av det vet du. At du tror formfett hjelper er bare formfettets virkning på hjernen din, kutt ut formfettet nå, vennen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå