AlleDager Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg har hørt at mikrobølgeovn er farlig er det sant? Siden når man varmer noe i mikroen så blir maten strålet på en måte. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Det kan jo være farlig, men man vet nok ikke. Hvorfor postet du dette i humor? Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) man vet at det ikke er farlig. det eneste som skjer er at kortbølget stråling får vannmolekylene i maten til å vibrere, som igjen øker temperaturen Endret 24. september 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 man vet at det ikke er farlig. det eneste som skjer er at kortbølget stråling får vannmolekylene i maten til å vibrere, som igjen øker temperaturen 6926683[/snapback] Ikke vannmolekylene. Lærern vår sa at strålinga får atomene til å vibrere. Maten varmer på en måte seg selv opp. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Xecuter88: For at ett molekyl skal vibrere, må nødvendigvis også atomene i dette molekylet vibrere, men hallo? Det er vannmolekyler som beverer på seg og skaper varme, sett noe uten vann og fett i mikrobølgeovnen og kjenn hvor varmt det blir - eller ikke varmt for den saks skyld. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Xecuter88: For at ett molekyl skal vibrere, må nødvendigvis også atomene i dette molekylet vibrere, men hallo? Det er vannmolekyler som beverer på seg og skaper varme, sett noe uten vann og fett i mikrobølgeovnen og kjenn hvor varmt det blir - eller ikke varmt for den saks skyld. 6927326[/snapback] Åy. Jeg mente alle atomer, ikke bare vann. Men jeg vet ikke. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er vel strengt tatt ikke bare vannmolekylene som vibrerer, men alle polare molekyler i det stoffet som du setter inn. De upolare (du nevner bla. fett) vil ikke vibrere. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det er vel strengt tatt ikke bare vannmolekylene som vibrerer, men alle polare molekyler i det stoffet som du setter inn. De upolare (du nevner bla. fett) vil ikke vibrere. 6927340[/snapback] Hva mener du med polare? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 At et molekyl er polart vil si at det har en positivt ladd side og en negativt ladd side. Altså to poler. Pluss og minus. Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Postet i feil kolonne, skulle være et helt annet sted. Forsking og Vitenskap kanskje. ______ Men maten blir vel varmet opp av strålinger? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Mikrobølgeovner sender ut stråling som har en frekvens på 2,5 gigahertz. Det som er spennende med stråling på akkurat denne frekvensen er at den blir absorbert av blant annet vann og fett, men ikke av plast, porselen og glass. Når disse bølgene blir absorbert av vann/fett, blir energien (bølger er energi) brukt til å få atomene til å bevege seg - altså temperaturen øker (temperatur er en måleenhet for atomfart). Håper dette forklarte litt. For å svare på emnetittelen din, JA en microbølgeovn er farlig dersom du blir utsatt for strålingen. Endret 24. september 2006 av Knut Erik Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Men på den annen side er ett trådløst nett av typen 802.11b/g også på 2.5GHz, avhengig av kanaler rudt 2,5~2,55. Jeg prøvde for moro skyld å sette på microen i nærheten av WLANet, noe som medførte at hele WLANet havarerte hele tiden mikrobølgeovnen stod på. Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Mikrobølgeovner sender ut stråling som har en frekvens på 2,5 gigahertz. Det som er spennende med stråling på akkurat denne frekvensen er at den blir absorbert av blant annet vann og fett, men ikke av plast, porselen og glass. Når disse bølgene blir absorbert av vann/fett, blir energien (bølger er energi) brukt til å få atomene til å bevege seg - altså temperaturen øker (temperatur er en måleenhet for atomfart). Håper dette forklarte litt. For å svare på emnetittelen din, JA en microbølgeovn er farlig dersom du blir utsatt for strålingen. 6927901[/snapback] ok jeg blir ikke utsatt for strålingen, men maten jeg spiser og drikken jeg drikker blir utsatt for det? Er det farlig da, å spise strålet mat? Takk for svar! Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Hvorfor i alle dager skulle det være farlig å spise oppvarmet mat? Strålingen varmer jo kun opp maten, ikke noe annet? Den blir ikke mutert på noen måte. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Sier det samme. Atomene beveger seg bare raskere og den eneste strålingen den sender ut etterpå vil være varmestråling.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg har hørt at mikrobølgeovn er farlig er det sant? Siden når man varmer noe i mikroen så blir maten strålet på en måte. 6926453[/snapback] Ja, den blir strålet - på samme måte som enhver lyskilde, varmekilde eller alt som er over det absolutte nullpunkt stråler fordi det er varmt. Stråling er ikke nødvendigvis farlig, farlig stråling er et spesialtilfelle. Det kan jo være farlig, men man vet nok ikke.Hvorfor postet du dette i humor? 6926475[/snapback] Fordi det er der dette hører hjemme. Forøvrig anbefaler jeg å bruke søkefunksjonen i forumet, dette har blitt tatt opp minst en gang før. Mikrobølgeovner sender ut stråling som har en frekvens på 2,5 gigahertz. Det som er spennende med stråling på akkurat denne frekvensen er at den blir absorbert av blant annet vann og fett, men ikke av plast, porselen og glass. Når disse bølgene blir absorbert av vann/fett, blir energien (bølger er energi) brukt til å få atomene til å bevege seg - altså temperaturen øker (temperatur er en måleenhet for atomfart). Håper dette forklarte litt. For å svare på emnetittelen din, JA en microbølgeovn er farlig dersom du blir utsatt for strålingen. 6927901[/snapback] ok jeg blir ikke utsatt for strålingen, men maten jeg spiser og drikken jeg drikker blir utsatt for det? Er det farlig da, å spise strålet mat? Takk for svar! 6927968[/snapback] Du må skille mellom forskjellige typer stråling. Mikrobølger bruker (uintuitivt nok) relativt langbølgede stråler sett i forhold til f.eks. lys. Det betyr at du bør være langt mer redd for en 1000W lampe enn en mikrobølgeovn - varmeeffekten er den samme, men en lampe er nermere å ionisere ting (den vil faktisk ionisere ting - øynene dine er stappfulle av molekyler som er spesiallaget for å la seg ionisere ved de riktige frekvensene så du kan se farger.) Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg har hørt at mikrobølgeovn er farlig er det sant? Siden når man varmer noe i mikroen så blir maten strålet på en måte. 6926453[/snapback] Ja, den blir strålet - på samme måte som enhver lyskilde, varmekilde eller alt som er over det absolutte nullpunkt stråler fordi det er varmt. Stråling er ikke nødvendigvis farlig, farlig stråling er et spesialtilfelle. Det kan jo være farlig, men man vet nok ikke.Hvorfor postet du dette i humor? 6926475[/snapback] Fordi det er der dette hører hjemme. Forøvrig anbefaler jeg å bruke søkefunksjonen i forumet, dette har blitt tatt opp minst en gang før. Mikrobølgeovner sender ut stråling som har en frekvens på 2,5 gigahertz. Det som er spennende med stråling på akkurat denne frekvensen er at den blir absorbert av blant annet vann og fett, men ikke av plast, porselen og glass. Når disse bølgene blir absorbert av vann/fett, blir energien (bølger er energi) brukt til å få atomene til å bevege seg - altså temperaturen øker (temperatur er en måleenhet for atomfart). Håper dette forklarte litt. For å svare på emnetittelen din, JA en microbølgeovn er farlig dersom du blir utsatt for strålingen. 6927901[/snapback] ok jeg blir ikke utsatt for strålingen, men maten jeg spiser og drikken jeg drikker blir utsatt for det? Er det farlig da, å spise strålet mat? Takk for svar! 6927968[/snapback] Du må skille mellom forskjellige typer stråling. Mikrobølger bruker (uintuitivt nok) relativt langbølgede stråler sett i forhold til f.eks. lys. Det betyr at du bør være langt mer redd for en 1000W lampe enn en mikrobølgeovn - varmeeffekten er den samme, men en lampe er nermere å ionisere ting (den vil faktisk ionisere ting - øynene dine er stappfulle av molekyler som er spesiallaget for å la seg ionisere ved de riktige frekvensene så du kan se farger.) 6928400[/snapback] Det kommer sikkert an på hvordan man beskriver problemstillingen da. En lampe på 1000W vil sende ut lys, og ikke noe RF bølge, så lenge den lyser konstant. I følge Planck's strålingslov blir energien ved 2.5GHz forsvinnende. Siden en lyspære sender ut synlig lys er den ikke farlig. En mikrobølge vil derimot sende ut stråling som varmer opp kroppens indre og dreper levende celler. De sprekker fordi trykket inni dem blir for stort når temperaturen øker fort. Men dette forutsetter at man blir strålt med mikrobølger da. I små mengder er de vitende uenige om effekten ved varig utsettelse. Men det er en større risiko for kreft ved langtidsbruk av mobiltelefon uten handsfree og andre utstyr. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Xecuter88: For at ett molekyl skal vibrere, må nødvendigvis også atomene i dette molekylet vibrere, men hallo? Det er vannmolekyler som beverer på seg og skaper varme, sett noe uten vann og fett i mikrobølgeovnen og kjenn hvor varmt det blir - eller ikke varmt for den saks skyld. 6927326[/snapback] Så knekkebrød vil ikke bli varme i en mikro ? og: wlan operer vel på en frekvens på 2.4ghz, ikke 2,5. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Xecuter88: For at ett molekyl skal vibrere, må nødvendigvis også atomene i dette molekylet vibrere, men hallo? Det er vannmolekyler som beverer på seg og skaper varme, sett noe uten vann og fett i mikrobølgeovnen og kjenn hvor varmt det blir - eller ikke varmt for den saks skyld. 6927326[/snapback] Så knekkebrød vil ikke bli varme i en mikro ? og: wlan operer vel på en frekvens på 2.4ghz, ikke 2,5. 6929142[/snapback] Jo, knekkebrød blir varm i mikro. Bare prøv. Det er ikke bare vannmolekyler men alle atomer som er polare som vibrerer. Mange trådløse ting oppererer ved 2,4 GHz. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Maten oppvarmet med mikroen er neppe farlig. Eneste forskjellen på maten før og etter oppvarmingen er hastigheten atomene vibrerer på som per definisjon er temperaturen. Det du må være oppmerksom på da er at hvis mikroen lekker stråling, kan den være livsfarlig å oppholde seg i nærheten av. Mikroer er og skal være sikra for at den ikke skal kunne skrues på hvis døra ikke er helt lukket. Nettingen foran vinduet må også være hel. Hullene i nettingen er mindre enn topp til topp verdien på mikrobølgene, og bølgene vil derfor ikke kunne gå igjennom de. Er nettingen ødelagt vil stråling lekke ut gjennom vinduet foran og de som står foran vil bli direkte utsatt for strålingen (det er livsfarlig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå