iChristian Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg vurderer å bytte fra Kubuntu til Xubuntu. Jeg har tidligere vært innom Ubuntu. Så det jeg lurer på er da hva som er eventuelle fordeler med å bruke Xfce istedenfor GNOME/KDE? (Ja jeg vet at jeg bare kan laste ned Xubuntu-desktop via pakkesystemet, og at jeg på den måten kan få testet det ut for meg selv, men det er ikke det jeg er interessert i å høre om. Jeg vil veldig gjerne vite eventuelle fordeler å ulemper) Om det er noen tilleggspakker man bare "MÅ" ha så er det kjempefint om man også legger ved navn på dem. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 En ganske stor fordel er at systemet ditt kommer mest sansynlig til å respondere en del raskere, da xfce er en del mindre resurskrevende en både kde og gnome. Er det noen spesiell grunn for at du ikke liker hverken kde eller gnome? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Jeg vet ikke faktisk, rastløs kan det vel kalles hehe. Litt lei av "XP"-looken til KDE i øyeblikket, så skader ikke å bytte litt for å prøve å finne min favoritt skrivebordsmiljø. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg har alltid brukt Fluxbox (Blackbox før det) og er ikke egentlig noe fan av DEs, men det siste tiden har jeg kjørt XFCE 4.4 og jeg må si jeg liker det. Nå har jeg ikke forlatt Fluxbox, men hvis jeg skal kjøre DE er XFCE den eneste valget for meg. XFCE er veldig konfigurerbar og veldig "ren" i forhold til KDE/GNOME der man har et kaos av pakker. Når det gjelder ressurser er XFCE helt ok, har lagt på seg litt siden 4.2, men kan fremdeles brukes på litt dårligere maskiner. Synes fremdeles at KDE (konfigurert rett) er kjappere en XFCE/GNOME på lowend maskinvare (hvis man har 256mb+). Lenke til kommentar
comicz Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Det beste er nok å teste og se screenshots og slikt. Det er et hav av WM'er der ute, test i vei :-) Ser ingen grunn til å legge inn alt på nytt om det var det du tenkte på, systemet er det samme. xubuntu-metapakken vil gjøre jobben. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Det beste er nok å teste og se screenshots og slikt. Det er et hav av WM'er der ute, test i vei :-)Ser ingen grunn til å legge inn alt på nytt om det var det du tenkte på, systemet er det samme. xubuntu-metapakken vil gjøre jobben. 6926942[/snapback] I know, men jeg har lyst til å ha en litt mer dyptgående rydding, er litt lei av å ha alle pakkene til ubuntu og kubuntu som fyller opp menyene hehe Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Xfce, så da ikke så ravgærlig ut det da. Sitter å laster den ned selv, nå. Tenkte jeg skulle prøve den, se om den var noe særlig. Ikke det at jeg kommer til å bytte ut Gnome tror jeg, men det er morsomt å prøve noe nytt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg vet ikke faktisk, rastløs kan det vel kalles hehe.Litt lei av "XP"-looken til KDE i øyeblikket, så skader ikke å bytte litt for å prøve å finne min favoritt skrivebordsmiljø. 6926287[/snapback] Prøv en haug, skader ikke Enig ang. kommentaren om KDE. Jeg har alltid brukt Fluxbox (Blackbox før det) og er ikke egentlig noe fan av DEs, men det siste tiden har jeg kjørt XFCE 4.4 og jeg må si jeg liker det. Nå har jeg ikke forlatt Fluxbox, men hvis jeg skal kjøre DE er XFCE den eneste valget for meg. XFCE er veldig konfigurerbar og veldig "ren" i forhold til KDE/GNOME der man har et kaos av pakker. Når det gjelder ressurser er XFCE helt ok, har lagt på seg litt siden 4.2, men kan fremdeles brukes på litt dårligere maskiner. Synes fremdeles at KDE (konfigurert rett) er kjappere en XFCE/GNOME på lowend maskinvare (hvis man har 256mb+). 6926508[/snapback] "Kaos av pakker" - xfce er da også en del pakker... Ellers så er det en ting jeg hater dypt og inderlig ved xfce - programmer legger seg oppå menyen i bånn, som heller ikke fyller ut hele skjermen. Ellers så er den grei nok på gamle treige maskiner, men jeg foretrekker nå likevel gnome. Programmene som skal kjøre krever jo litt de også, og ofte laster de inn en haug av de samme bibliotekene som kde og gnome (gtk, qt etc.) uansett... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) "Kaos av pakker" - xfce er da også en del pakker... Ellers så er det en ting jeg hater dypt og inderlig ved xfce - programmer legger seg oppå menyen i bånn, som heller ikke fyller ut hele skjermen. Ellers så er den grei nok på gamle treige maskiner, men jeg foretrekker nå likevel gnome. Programmene som skal kjøre krever jo litt de også, og ofte laster de inn en haug av de samme bibliotekene som kde og gnome (gtk, qt etc.) uansett... 6928325[/snapback] Prøvd XFCE 4.4? Den er langt bedre enn tidligere versjoner etter min mening. Skjønte ikke helt hva du siktet til om menyene, men det meste kan jo konfigureres. Den toolbar/taskbar-greia nederst hos meg dekker i hvertfall hele skjermens bredde. Her hos meg ser det ganske lekkert ut ihvertfall. Likner egentlig en del på GNOME, men kjappere Endret 24. september 2006 av Langbein Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) "Kaos av pakker" - xfce er da også en del pakker... XFCE ligger ca på en 13 pakker hos meg, det er ikke akkurat mye. Iallefall ikke i forhold til GNOME. Poenget jeg prøver å få fra er at XFCE er mer elegant/ren løsning i forhold til GNOME. Såklart min mening. Programmene som skal kjøre krever jo litt de også, og ofte laster de inn en haug av de samme bibliotekene som kde og gnome (gtk, qt etc.) uansett... Når det gjelder GTK-programmer er det fordi den som pakket programmet kompilerte mot GNOME, noe som er for det meste unødvendig. Hos meg har jeg ingen GNOME-bibliotek, og jeg bruker bare GTK-programmer. Endret 24. september 2006 av olear Lenke til kommentar
9001 Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 XFCE lider av det samme som GNOME: - For få konfigrasjonsmuligheter - En WM som hemmer brukeren i å jobbe effektivt (dog så er XFCE sin et stort hakk bedre enn GNOMEs) Brukte XFCE før, men etter jeg fikk en litt kjappere PC gikk jeg over til GNOME+Openbox, og jeg har aldri sett tilbake. Vel, nesten aldri. Installer og prøv, værre er det ikke Og olear, XFCE er den del pakker. Teller 24 (her) jeg, + avhengighetene. Fortsatt mindre enn GNOME, men et hav flere enn f.eks Fluxbox Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Og olear, XFCE er den del pakker. Teller 24 (her) jeg, + avhengighetene. Fortsatt mindre enn GNOME, men et hav flere enn f.eks Fluxbox Jeg tok med det som var på maskinen min. Man kan ikke sammenligne en DE og en WM Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Jeg sitter på en P-M 1.6 så det er nok ikke ytelsen jeg sliter med da hehe Så finnes det tilleggsprogrammer som øker muligheten for globale snarveier i Xfce? Og er det noen VM som folk kunne anbefale som bedre enn den som blir levert som standard i Xfce da? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Mulig jeg har blitt "litt" negativ ovenfor "alternative" DE/WM's etter å ha sett totalt ukyndige blitt *utsatt for* FFWM på UiO. De som kom på å bruke den møkka skulle vært stilt opp etter veggen og hmm... onde planer... AH! De skulle blitt plasert (dvs. låst fast i stolen med låsbart "setebelte") på førstelinje support, og telefonnummeret (et gratis 800-nummer seff.) tapetsert på alle veggene i alt som er av termstuer... Eller ennå bedre - en telefon som ringer rett dit integrert i alle og enhver av pc'ne. I tillegg kunne nummeret dit blitt posta i div. avisers telesex-seksjon. Noen som kommer på noe ondere? hmm. Jo. De skulle blitt tvunget til å ha goatse som skrivebordsbakgrunn. For resten av livet. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Mulig jeg har blitt "litt" negativ ovenfor "alternative" DE/WM's etter å ha sett totalt ukyndige blitt *utsatt for* FFWM på UiO. 6931776[/snapback] OT: Hehe, jeg var senest oppe på UiO og "frelste" noen stakkarer for et par måneder siden. De hadde gått der i 2 år men aldri endret noe på oppsettet, og hadde heller ingen peil på hvordan man gjør slikt. Så da jeg fyrte opp KDE og GNOME på 2 PCer ved siden av hverandre og spurte hvilket av dem de ville ha, ble det litt som å spørre en liten guttunge om han vil ha en gratis Ferrari eller Lamborghini Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 OT: Hehe, jeg var senest oppe på UiO og "frelste" noen stakkarer for et par måneder siden. De hadde gått der i 2 år men aldri endret noe på oppsettet, og hadde heller ingen peil på hvordan man gjør slikt. Så da jeg fyrte opp KDE og GNOME på 2 PCer ved siden av hverandre og spurte hvilket av dem de ville ha, ble det litt som å spørre en liten guttunge om han vil ha en gratis Ferrari eller Lamborghini 6933037[/snapback] Snill du var mot dem Lenke til kommentar
comicz Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Haha. Jeg kjører FVWM! Fabelaktig om du kan konfigurere litt, men hvorfor de kjører det på UiO er et godt spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå