SPRCO Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Har tenkt litt på å bygge ny pc i det siste. Jeg har bestemt meg for å bruke max 9k på deler. Skjerm, tastatur og mus har jeg. Fakta er at jeg vet veldig lite om hvilke komponenter man bør legge mest penger i, hvor kraftige de bør være, hvor det er billigst å kjøpe deler osv. Pcen skal først og fremst brukes til spilling, så jeg antar at jeg trenger en kraftig prossessor og skjermkort (?). Den skal kunne takle nyere spill med høy oppløsning. Bør jeg kjøpe alle komponentene fra samme leverandør? Har det noe å si hvilket merke komponentene er? Vil de passe sammen uansett? Forslag til oppsett? -NoElite Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Hei! Et forslag til oppsett: Spillepc 10k Conroe. Du kan spare inn på minne, harddisk og cpu. Du kan ha én leverandør på hovedkort, en annen på skjermkort osv. Så lenge de passer sammen (samme socket osv.). God helg. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=25229 å denne https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=33015 Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Takk for svar. Skal se litt på den effikan. Linkene dine funker ikke kvase. Du har ikke tilgang til å endre denne handlevognen Men thanks anyway. EDIT: effikan: Er det mulig å kutte av en tusenlapp eller to, uten å få så veldig mye dårligere ytelese? Endret 24. september 2006 av NoElite Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Takk for svar. Skal se litt på den efikkan. Linkene dine funker ikke kvase. Du har ikke tilgang til å endre denne handlevognen Men thanks anyway. EDIT: efikkan: Er det mulig å kutte av en tusenlapp eller to, uten å få så veldig mye dårligere ytelese? 6930339[/snapback] Ja du kan kutte.Minne: Kingston ValueRAM DDR2-533 2048 MB (2x1024) 2028 kr CPU: Intel Core 2 Duo E6300 1473 kr Noe dårliger ytelse, men fortsatt ganske god. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Ok, jeg får se litt rundt på nettet. Men den prosessoren yter 'bare' 1.86 GHz, og koster nesten 1500 kr. Er det ikke da bedre å kjøpe en som yter 3.0 GHz, og koster like mye, som f.eks. denne. Ikke vet jeg, jeg tar sikkert helt feil nå, men jeg må nesten spørre. -NoElite Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Ok, jeg får se litt rundt på nettet. Men den prosessoren yter 'bare' 1.86 GHz, og koster nesten 1500 kr. Er det ikke da bedre å kjøpe en som yter 3.0 GHz, og koster like mye, som f.eks. denne. Ikke vet jeg, jeg tar sikkert helt feil nå, men jeg må nesten spørre. -NoElite 6932111[/snapback] Klokkefrekvens er ikke noe mål for ytelse. E6300 er Intels nye arkitektur, som gir bedre ytelse i forhold til klokkefrekvens. Og cpuen er også kjøligere på grunn av lavere frekvens. Jeg kunne utdypet det, men jeg tror selvstudium i Nyttig lærdom om CPU'er er mer effektivt. Kort sagt, gå for E6300 eller lignende du. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Javel. La oss si at jeg går for denne pcen. Hvor stort kabinett trenger jeg da. Ser at det finnes en del forskjellige størrelser som 'mini', 'midi' og 'maxi'. EDIT: Og en ting til: trenger jeg noen fler komponenter for at pcen skal fungere? Det er ikke noe jeg har oversett...? (Utenom kabinett da selvfølgelig.) -NoElite Endret 25. september 2006 av NoElite Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå