Shruggie Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg bor midt i Oslosuppa, og har nå fått meg en jobb som er nær nok til at det er bortkastet å ta buss, og langt nok til at det er kjipt å gå. Jeg kan selvsagt sykle, men jeg vurderer å kjøpe en scooter i stedet. Et problem er at jeg ikke har lappen, så det må jeg selvsagt skaffe først. Noen spørsmål: Jeg forstår det slik at en scooter egentlig er en moped? Men jeg kan ta billappen klasse B og kjøre scooter uten noen andre kurs eller sertifiseringer? Hvis jeg gjør det, hvordan skal jeg lære å kjøre scooter? Ta en moped-time? Jeg regner jo med at det ikke er hjernekirurgi, men det er greit å kunne holde balansen nedover Ring 3! Hvor mye koster det å ha en scooter? Da tenker jeg på faste avgifter. Er det noen registreringsavgift, veiavgift eller slikt? Og hva med forsikringen? Hvor mye vil det koste i året ca.? Hvordan forhindrer man at noen bare plukker opp scooteren og hiver den på et lasteplan på samme måte som folk stjeler sykler fire ganger i måneden der jeg bor? Til slutt, noen som har noen gode argumenter for å scrape ideen og bare kjøpe en sykkel? Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 1. ja du kan bruke bilappen til å kjøre scooter, men har du trafikalt grunnkurs? læring av scooter er ikke så vanskelig, det kan gjøre er rett og slett øvelelses kjøre i bakgården. så lenge du har tatt trafikalt grunnkurs, så kan du det. 2. Når du kjøper en scooter hos en forhandler eller privat så må du skifte/registere ny eier. hos en forhandler med ny moped og årsavgift betalt for det året er 990kr. da har du skilter,registering og scootern i ditt eierskap og ditt navn. forsikring kommer ann på, skal du ha full casco som dekker for det meste, er det på en 2500-3000kr kommer ann på om du setter på mor/far eller deg selv, og modell osv. 3. du har en modell som heter Keeway Focus hadde vært en fin for deg, den har en egen alarm, og en kontroll som du starter og slår av scootern med, nøkkel derimot vet jeg ikke om du kan ha eller ikke trenger. den er vel sikker. tillegg så fins det forskjellige rattlåser på disse, så du trenger nesten å ha med deg en verktøykasse for å kunne stjele den. Jeg selv er snart 16 og er snart ferdig med lappen, og enda ikke kjøpt sykkel. men så fort jeg har lappen osv. så har jeg tenkt på en scooter selv. ettersom jeg har veldig lyst på girmoped, men det blir vanskelig etter sykdommer tar litt knekken på det. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. september 2006 Forfatter Del Skrevet 24. september 2006 Takk for opplysningene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå