Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm knyttet til svchost.exe

Anbefalte innlegg

Jeg har i senere tid slitt med blåskjerm, windows krasjer etter få minutter etter inlogging. Jeg har etter prøving og feiling funnet ut at krasjingen er direkte relatert til den ene svchost.exe prosessen, mer spesifikt "Windows Audio Service"

Åpner jeg task manager og avslutter denne prosessen (som forøvrig tar runt 25mb RAM) så unngår jeg blåskjermen. Bakdelen ved dette er at windows ikke lengre lokaliserer lydkort driverne og at jeg ikke får lyd.

Koden lyder:

** STOP: 0x0000008E (0x0000005, ...

Beginning dump of physical memory. etc.

Translation:

This error appears on a blue screen in WinXP. This rare (and random) error can occur when a program references an incorrect memory address, causing your computer to crash.

Jeg har altså lokalisert kilden til feilen, men vet ikke hvordan jeg skal fikse det uten å fjerne lyden. Forventer ikke at noe hjelp siden dette later til å være et særdeles unikt problem. Jeg har googlet masse og finner ingenting i samsvar med gjeldende beskrivelse.

Jeg har prøvd det mest åpenbare (skiftet grafikk kort, klokka bios, reinstallert drivere.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du setter på minidump og sender meg på PM skal jeg titte på debug dump'en. Å sette på minidump gjør du ved å velge properties/egenskaper på my computer/min datamaskin og velger Advances/Avansert -> Settings/Egenskaper for Startup And Recover / ? på norsk ? og velger Small memory dump (64 KB) fra listen. Etter du har enablet så BSOD'er du maskina og sender fila til meg når du kommer online igjen eller fra en annen maskin. minidump'en finner du i %SystemRoot%\Minidump (vanligvis C:\WINDOWS\minidump, men du kan bare skrive %SystemRoot%\minidump i Start->Run/Kjør).

Lenke til kommentar

Hm, nå har pcn kjørt uten krasj med svchost.exe i 1 time. Jeg har ikke installert de offesielle driverne for sb lydkortet, men får lyd pga windows autodekteringsdrivere. Spørsmålet nå er altså om krasjene vil fortsette så fort jeg installerer de offesielle driverne...

Lenke til kommentar

I minidump'en du har lagt ut så er det aec.sys som forårasker feilen når den unloades. Den ender opp en 10-20 internkall med å kalle opp med invalid stack pointer. Uten complete kernel dump blir det da vanskelig å si noe mer.

Litt snodig om aec.sys ikke har vært nevnt før. Om du får ny BSOD som IKKE nevner aec.sys så kan du poste den.

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...