Gå til innhold

Avfotografering av lysbilder - Eksempel, Svalbard

Anbefalte innlegg

For litt siden var det en tråd ang.digitalisering av lysbilder. Scanning er jo et opplagt men tidkrevende alternativ. Det ble nevnt avfotografering av lærret, en metode jeg i grunn er litt tvilende til.

Selv har jeg jo en haug med dias liggende fra filmdagene. I kveld fikk jeg det for meg at jeg skulle teste ut den enklest mulige varianten; avfotografering av selve lysbildet vha et lysbort + en 20d påmontert et 100mm macroobjektiv.

ISO200 og f/8 med varierende lukker, men rundt 1sek.

Jeg må si jeg ble overrasket over hvor enkelt og greit det gikk. Kamera på auto hvitbalanse, ellers bare småjusteringer som skulle til på det ferdige bildet. Nedskalert til web er det absolutt brukbart resultat.

Vedlagt noen eksempel fra en film (flere) tatt på Svalbard i 2001. Utstyret var Canon EOS 1n + 17-35/70-200

Link til diskusjonen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...1871&hl=+slides

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Tror nesten jeg må si takk for at du har prøvd ut dette. Resultatet ble jo svært bra, iallfall med tanke på hvordan det er gjort. Bra nok i hvertfall.

Dette er jo egentlig et svar på den andre posten jeg startet, nå vet jeg hvilket resultat det er mulig å oppnå. Er bildene skutt med raw? Noe etterbehandling i ettertid?

Siden lysbordet gir likt lys hver gang så anser jeg det som mulig å stille inn både en fast lukkertid og fast hvitbalanse. Det som bekymrer meg er om det er mulig å få med det store kontrastspranget.

Jeg tenkte at det kanskje ville være best å eksponere etter høylyset. Ta et bilde av bare lysbordet, og stille eksponeringen slik at høylyset her blir rgb: 244,244,244.

Har du andre erfaringer så kom med dem!

Lenke til kommentar

Hei, perottol

Som nevnt var dette mye lettere enn jeg hadde forestillt meg. Jeg gjorde ingen spesiell innstilling i det hele tatt. Raw bruker jeg alltid så den saken er grei (og det vil jeg også anbefale deg å bruke for å lettere justere eksponering i ettertid samt evt WB innstilling) men jeg ble overrasket over at WB ble helt rett.

Den er ikke justert på noen av bildene. Ellers valgte jeg bare en blender som garanterte av det ble skarphet fra hjørne til hjørne (i tilfelle ikke kamera var justert 100% i plan med bordet).

Ang eksponeringen så stod kamera på Av. Dvs lukkertiden varierte fra 1/4 sek på bildet med rørgatene i forgrunnen til 1.6 sek på bildet av Kystvakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...