Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget pc starter ikke! *løst*

Anbefalte innlegg

Jeg er i utgangspunktet totalt uerfaren da jeg ikke har byggd opp en pc fra bunn tidligere. Jeg påtok meg oppgaven å bygge en "bestefar" pc, hele forhistorien er her. Jeg kjøpte deler fra komplett etter tips og råd fra noen litt mer kyndige, og har i dag byggd opp.

Delene:

• 321912 AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket AM2, 512KB, BOXED m/vifte
  • 319840 Apevia X-Qpack Sølv mATX, Aluminium, 3 Vinduer, 120mm Vifte, 420W Strømforsynin
  • 324428 Asus M2N-MX, nForce410+GeForce 6100, Socket-AM2, m-ATX, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16
  • 303200 Microsoft Windows XP Home SP2 Programvare Norsk OEM
  • 311521 Nexus Anti Vibrasjon Monteringssett, Monteringsdeler i Gummi for Vifter og HD

• 317099 Samsung DVD-brenner SH-W163A SATA Black OEM
  • 307912 Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM
  • 314054 Strømkabel 5.25" til 2x SATA
  • 322818 TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 512MB CL5
  • 317354 Vantec USB2 multikortleser 3.5" sort / sølv, for CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD

Handlelisten er her. Merk: cpu'n gikk ut av sortimentet bare få dager etter at jeg la inn bestillinga, men prisen som er oppgitt (5.607,-) inkluderer denne cpu'n.

Jeg satte først sammen alt, og prøvde å starte. Den slo seg på, og alt så tilsynelatende ok ut i 1-2 sek, før den slo seg av igjen. Det er dette som er feilen og uansett hva jeg har prøvd og ikke prøvd, så er det dette som er feilen.

Etter dette kobla jeg til slutt ut alt, bortsett fra hovedkort og bryter til hovedkort, cpu og ram og prøvde igjen. Samme feil.

Så prøvde jeg å ta ut og inn ram, starte opp med kun en innstallert, men uten hell.

Deretter flytta jeg over den lille plastikkbiten på ei tre-pins kontakt like ved batteriet, tok ut batteriet og lot det være ute en stund, satte alt på plass og prøvde igjen. Dette skulle i følge manualen ha en reset funksjon. Uansett, samme feil.

Så fikk jeg tips om IDE/sata, og siden jeg kun hadde sata komponenter, plukka jeg ut diskettstasjonen på en eldre pc, og prøvde med denne tilkoblet. Deretter også den gamle ide-harddisken og da med kun denne og diskettstasjonen tilkoblet. Fortsatt samme feil.

Nå har jeg koblet alt fra hverandre, tatt ut av maskina og koblet i sammen hk m cpu og ram, hd og dvd utenfor maskina, fortsatt samme feil.

Jeg leste litt på andres problemer, og kom borti spacere. Hovedkortet er ikke nedi plata under, men under prosessor "seksjonen" på hovedkortet er det en metallplate med bøyde kanter ned mot skuffen. Kortet er festet på en "skuff" som kan dras ut, og på denne metallplata er det et hull i midten, med bøyde kanter opp mot hovedkortet. Disse er ikke borti hverandre, og en skal ta i, tja, ikke mye men i hvertfall litt for å få presset disse sammen. Så, det er klaring men kanskje ikke så mye. Men likevel..

Vel, jeg er tom for ideér om hva jeg kan prøve, og så sant jeg ikke få noen fungerende tips/råd her blir det nok å ta kontakt med komplett.

Noen som har anelse om hva det kan være og hva jeg kan gjøre??

Det går som sagt 1-2 sekunder før den slår seg av igjen, og det er såpass kort at det ikke kommer signaler til skjermen. Power lampa på hovedkortet lyser hele tida. psu'en gir strøm for jeg hører både dvd-rom og hd starter opp, vifta på både psu og cpu går.

Det er akkurat som når du våkner om mårran og reiser deg opp i senga i noen sekunder, og så legger deg ned igjen...

Tar gladelig i mot tips!

edit:

saken er løst :blush:

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du bruker altså ikke spacere? Så du har ikke på noen måte festet fast hovedkortet med skruer, bortsett fra at det hviler på metallplaten under CPU, eller er det jeg som leser feil?

Du kan jo selvfølgelig jumpstarte PSU, for å se om den fungerer som den skal. Ta ut 20-pin (eller 24-pin) kontakten fra hovedkortet, ta en utbøyd binders og stikk den ene enden av den der den grønne ledningen på 20/24-pin'en går inn, og den andre enden av bindersen i en av de sorte, kommer på det samme hvilken. Trekk ut alle kabler fra maskinen når du gjør dette, men strømledningen må være i. Da skal strømforsyningen starte.

Lenke til kommentar

Jo, det er spacere på kanskje 7-8-9 mm, men pga den metallplata under hk der kantene er bøyd nedover og at kantene rundt hullet på skuffen er bøyd oppover, er ikke klaringen mer enn 1mm, toppen 2mm, der disse kantene går over hverandre / krysser hverandre. Men det skal vel være tilstrekkelig, eller? Det er jo ikke kortslutning, bare liten klaring..

Jeg har prøvd jumpstart. Jeg kortlsuttet de to punktene, og holdt de sammen. Da gikk psu vifta, og for å teste ut-spenning sjekket jeg med kabinettvifta, og den gikk rundt. Da jeg brøt kontakta mellom disse punktene, stoppet psu'en. Skal det skje eller skulle den fortsatt å gå inntil jeg koblet de punktene sammen igjen?

Lenke til kommentar

Hmm....nei var det første som slo meg.....

jeg har koblet i 24pins kontakta, dvs denne var delt i to, en på 20 og en på 4 som skulle kobles til ved siden av hverandre. Ledningene til disse var i samme strømpe også, så.. Ellers er det bare sata-ledninger til disk og dvd samt den lille ledingen til selve på/av bryteren som er koblet til hk.

Men jeg vet det var en ledningsstrømpe (med ledninger seff) ut fra psu som endte med en 4-pins kontakt uten tilknyttning til andre ledninger ut fra psu....denne du mener? Den er i så fall ikke koblet til noe...

Lenke til kommentar

Hehe, var akkurat dette jeg gjorde feil når jeg bygde PC'en min, bare at jeg tok den 4-pin fra 20-pin som gjorde den til 24-pin (hvis du skjønner). 4-pin (eller P4) kontakten gir strøm til CPU, så det er egentlig ikke så merkelig at den ikke virket, men man kan ikke vite alt, ihvertfall ikke første gangen! :thumbup:

Lenke til kommentar
Du er vel ikke den eneste som har gjort den feilen, hvis det er noen trøst  :blush:

6925828[/snapback]

Hehe, jeg tviler ikke på det, men for det så er det jo en liten brøler..! :blush:

Hehe, var akkurat dette jeg gjorde feil når jeg bygde PC'en min, bare at jeg tok den 4-pin fra 20-pin som gjorde den til 24-pin (hvis du skjønner). 4-pin (eller P4) kontakten gir strøm til CPU, så det er egentlig ikke så merkelig at den ikke virket, men man kan ikke vite alt, ihvertfall ikke første gangen! :thumbup:

6925825[/snapback]

Da jeg så den ensomme 4pins kontakta tenkte jeg som så at "jammen deg festa jeg jo ved siden av den store", og da tenkte jeg at dette sikkert var noe som skulle kobles til noe tilleggs utsyr eller no slik....men neida!

Men det ser ut til å gå fint nå! Tenker'n bestefar får pc'n sin i morra (les: seinere i dag)! Det blir vel en merkbar overgang til denne i fra en PII maskin på 300MHz med 320MB ram som kjører Xp fra en 4GB hd! :D

Takk for hjelpen! ;) Jeg kommer sikkert tilbake! :p

Lenke til kommentar
Tviler ikke!

Jaja...hmm..forresten....drivere til nettverk og lyd, skal det ligge på cd'n som fulgte med hovedkortet? I det hele tatt drivere generelt?

6926788[/snapback]

Jaja...hmm..forresten....drivere til nettverk og lyd, skal det ligge på cd'n som fulgte med hovedkortet?

Ja,vanligvis.

Grafikk kortet fra cd som fulgte med grafikk kortet.

Lenke til kommentar
Ja,vanligvis.

Grafikk kortet fra cd som fulgte med grafikk kortet.

6927118[/snapback]

Jah, eller cd'n for hovedkortet. Har ikke kjøpt med eget skjermkort, så bruker vga utgangen fra hovedkortet.

Bestefar er ingen pro-gamer så trukke det skal være noen fare ;)

PC'n er oppe og går nå, klar til overrekkelse :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...