Noman Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Først -Rommet jeg skal montere prosjekteren i . Lengde :4m Bredde :1.85m Høyde :2.95m Dvs at rommet mitt er :7.4 kvm Hvor stor lerret kan jeg ha i tommer? Og langt bør den være fra lerretet ? Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Etter hva jeg har lært skal man sitte lerretstørrelse x 3 fra lerretet. Så det vi si at hvis du skal sitte 4 meter fra : 4meter / 3 = 1,333m lerretstørrelse. 1,3333m = 133cm / 2,54 = 52,36" Så et lerret på rundt 52 tommer ville være passe. Personlig ville jeg valgt litt mindre. Mulig det blir litt kornete med såpass stort. (Hvis noen finner "regnefeil" så skrik ut! ) Endret 24. september 2006 av Chris_LoX Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Du kan jo prøve denne: Projection Calculator Classic eller denne som bl.a tar hensyn til lysforhold, gain, etc: Projection Calculator Pro Valg av lerretstørrelse, gain og lysets innvirkning avhenger av type projektor du har eller skal kjøpe deg. Lenke til kommentar
Wannabe Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Du kan også kjøpe et malerlerret. Ganske billig.. Det er stort nok til ditt formål. Ferdig oppspent går opp til 100x150 ellers kan det spesial lages. Sjekk ut Artifix Endret 15. mars 2007 av Wannabe Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Og langt bør den være fra lerretet ? 6924787[/snapback] Med "den", mener du projektoren eller sitteplassen? De forskjellige projektorene har forskjellige kasteavstander, sjekk manualen til den aktuelle projektoren. På en vegg som kun er 1.85 meter bred ville jeg definitivt ha valgt så stort lerret som det er plass til. Du skal vel ha høyttalere også, regner jeg med, og da blir det ikke mye plass igjen. Etter hva jeg har lært skal man sitte lerretstørrelse x 3 fra lerretet. Så det vi si at hvis du skal sitte 4 meter fra : 4meter / 3 = 1,333m lerretstørrelse. 1,3333m = 133cm / 2,54 = 52,36" Så et lerret på rundt 52 tommer ville være passe. Personlig ville jeg valgt litt mindre. Mulig det blir litt kornete med såpass stort. (Hvis noen finner "regnefeil" så skrik ut! ) 6927373[/snapback] 3X avstand var jo voldsomt da.. 52" på 4 meter er knøttlite, da kan man like godt kjøpe en TV. Selv har jeg 106" på ca samme avstand, og synes det er passe. Jeg vet at enkelte foretrekker enda større bilde, men husk at veldig stort bilde stiller større krav til kilden. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 52" var lite ja. Selv har jeg 78" på 2,8 meter og det oppleves ikke som annet enn god kinofølelse. Sitter ikke å vrir unødig på hodet eller noe og bildet framstår ikke som kornete i det hele tatt. Ser ikke piksler før jeg sitter mellom 1,5 og 2 meter fra lerretet. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Noe sånt jeg hadde også. Diggbart det der. sitter vel på ca 3.5-4.0 meter. Og det passet helt utmerket. Skaff deg et rammelerret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå