Gå til innhold

Er HK ødelagt?

_WaX^_

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Aopen XC-Cube EA65-II MCE

Denne manglet jeg alle drivere å cder til og måtte ty til nedlastninger fra Aopens hjemmeside.

Problemene kom da BIOS skulle oppdateres og feilmeldingen "Check bios protection jumper" kom opp på skjermen. Regnet med at jeg måtte skru av maskinen og leite etter jumper. men dette er en pc med så å si ingen jumpere.

Da jeg skrudde denne maskinen på igjen kom det opp:

Award bootblock bios v1.0

Bios rom checksum error

Detecting floppy drive A media

(og selvfølgelig error siden den ikke finner A: floppy drive)

Problemet er:

Maskinen har ikke floppy drive eller tilkobling til det på HK

Kan maskinen repareres med USB-floppy drive?

BIOS er loddet fast i HK og kan ikke byttes ut.

BIOS resetting er også prøvd men misslykket.

MAO så står eg helt fast å aner ikke hva jeg kan gjøre. tror heller ikke det er mulig å fremskaffe nytt HK til denne maskinen :(

Noen som har hatt lignende problemer og har den minste anelse om hva som må gjøres for å få dette til?

HK har et serienummer... men man kan ikke finne det på nettet. finnes ingen informasjon om det what so ever. :( så det har kanskje ikke så mye for seg å leite etter hovedkort nummeret.

Håper noen kan hjelpe. er ganske desperat siden jeg aldri fikk testet pcen etter nettop å ha kjøpt den.

-Takk på forhand-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disable floppy seek og kutt ut den i Bios (samma plass som IDE-søk)

6924793[/snapback]

Den er allerede disabled.. det er den som standard siden floppy disk ikke er tilgjengelig på dette hk. man kan ikke stille på noe når den menyen som jeg beskrev øverst kommer opp. alt er totalt låst og kan ikke gjøres noe med før bios er fikset opp... selvfølgelig fra floppydisk.... og eg vil fortsette å få error message så lenge jeg ikke har mulighet til å kunne koble til en floppy disk drive.

Så det jeg gjerne skulle vist var om det finnes noe trix for dette. holde inne noen knapper eller lignende?

Lenke til kommentar
Disable floppy seek og kutt ut den i Bios (samma plass som IDE-søk)

6924793[/snapback]

Den er allerede disabled.. det er den som standard siden floppy disk ikke er tilgjengelig på dette hk. man kan ikke stille på noe når den menyen som jeg beskrev øverst kommer opp. alt er totalt låst og kan ikke gjøres noe med før bios er fikset opp... selvfølgelig fra floppydisk.... og eg vil fortsette å få error message så lenge jeg ikke har mulighet til å kunne koble til en floppy disk drive.

Så det jeg gjerne skulle vist var om det finnes noe trix for dette. holde inne noen knapper eller lignende?

6925412[/snapback]

Slå av all errors i BIOS(detektering av IDE-enheter), flash bios online hvis mulig og se om det hjelper... :)

Lenke til kommentar
Problemene kom da BIOS skulle oppdateres og feilmeldingen "Check bios protection jumper" kom opp på skjermen. Regnet med at jeg måtte skru av maskinen og leite etter jumper. men dette er en pc med så å si ingen jumpere.

6924775[/snapback]

Er du sikker på at det ikke er en jumper til å resette bios på hovedkortet? Se godt etter i nærheten av bios eller cmos batteriet om du ikke finner en jumper der. Den skal ha to pinner, til vanlig skal jumperen jumperen bare festet på 1 av pinnene, men ved resetting brukes begge pinnene. Sett jumperen tilbake på den ene pinnen etter ca 10 sekunder, da vil cmos minnet være slettet, og bios deufault vil lastes ved oppstart.

Lenke til kommentar

Slå av all errors i BIOS(detektering av IDE-enheter), flash bios online hvis mulig og se om det hjelper... :)

6925482[/snapback]

Fortsatt. viss dere alle leser hva jeg har skrevet er biosen ødelagt... ikke feil konfigurert. award bios block tingen er en fail safe ting som kommer opp når bios er skadet eller mangler informasjon. dvs at man kan ikke stille på noe. heller ikke komme inn i windows eller dos. man kan ikke gjøre annet en å koble til en diskettstasjon og sette i en diskett med bios programmvare. enten det eller så må man sette i ny bios chip. noe som er umulig siden biosen ikke er demonterbar på dette kortet.

problemet er heller ikke å kunne resette bios. det er heller ikke noe problem. men det nytter ikke å resette noe som ikke er der. ;)

så.. fortsatt. hva gjør jeg?

oppsummering:

PC uten mulighet what so ever for å sette inn diskettstasjon grunnet ingen tilkoblinger på HK

Bios er feilaktig oppdatert. så biosen er ikke funksjonabel.

Dette er den feilmeldingen som er det eneste som er mulig å få opp på skjermen så lenge pcen sviver.

også piper pcen ustanselig kontinuerlig som om du holdt inne en tast under oppstart.

"Award bootblock bios v1.0

Bios rom checksum error

Detecting floppy drive A media"

Lenke til kommentar
Kjøpt en demosak eller?

Da kan alle innstillinger være feil i bios osv..

6926043[/snapback]

Det er ikke feil bios instillinger. det er feilflashing :(

Varsel om at bios var sperret. men alikevel hadde biosen fått forandringer :(

Endret av _WaX^_
Lenke til kommentar

Hmm. nå har jeg vert innom et verksted å hørt om det var mulig å fikse dette hovedkortet :( det ser dårlig ut.. og enda verre er det at det ikke er mulig å bestille nytt :'(

Hva gjør jeg? noen som helst forslag? alt står helt stilit. aner ikke hva som kan gjøres nå... kunne mixa å trixa veldig for å fått dette til men er vel ikke vits?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...