Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

oljelampa blinker på tomgang


Anbefalte innlegg

oljelampa blinker bare når den er på tomgang. forsvinner så fort jeg gir litt gass. er ikke noe ulyd i motoren. kan det også være oljepumpa. da hadde jeg kansje hørt det på motoren. eller oljetrykksmåleren. el giveren. er en golf 3 1.6 93mod.

er det 2 givere? lett å bytte? hvor sitter de?

 

 

På forhånd takk :cool:

Endret av turbo_princezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du separat oljetrykksmåler? Hvis du har dårlig oljetrykk vil du "kanskje" høre det når du belaster motoren. Ventilkakling osv.. Kjøp deg en oljetrykksmåler hvis du ikke har det og monter i føleren i en ledig oljeplugg i blokka... På min B27 har jeg over 4 bars trykk på tomgang og varm motor... Husk at oljetrykket faller ved tomgang...

Lenke til kommentar

Oljepumpa KAN selvsagt være dårlig, evt. er lagrene såpass slitt at oljetrykket faller. Brenner motoren mye olje også?

 

Utelukk alle andre muligheter før du begynner med mer drastiske tiltak:

- Sjekk at du bruker olje med riktig viskositet (tykkelse)

- Er oljen gammel? Oljer av dårlig kvalitet kan miste viskositets-egenskapene når den eldes, de blir for tynne når de varmes opp, prøv å bytte olje isåfall.

- Har du nytt oljefilter? Et gammelt, småtett filter kan være årsaken.

- Er tomgangsturtallet riktig? For lavt turtall gir for lavt trykk.

- Kjør en motorrens med et velrennomert produkt, vær forsiktig med 10-minutters "flush" -produkter, følg bruksanvisningen nøye uansett hvilket produkt du bruker.

Lenke til kommentar

Det er to oljetrykksbrytere på bilen din, en på filterbraketten og en på enden av toppen. Den ene er hvit (1,8bar) og aktiveres over 2000 rpm, den andre er blå eller brun (0,25 bar) og er aktivert hele tiden. Prøv å bytte lavtrykkbryteren (blå eller brun). Det beste er å måle oljetrykket hvis dette ikke virker. Trykket på disse bilene skal være over 2 bar ved 2000rpm og driftsvarm motor. Noenganger kan det hjelpe å bytte til noe tykkere olje. Disse motorene liker 15w-40 olje :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...