Gå til innhold

Win XP på Pentium 100 ?

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med å innstallere Win XP på en Pentium 100 med 64MB ram og 2,4GB harddisk. (Vet det ikke skal være mulig, XP krever vel minst 200MHz?)

Måten jeg skulle lure XP på, var at jeg satte inn harddisken i en ny og bra PC, innstallerte XP, og satte harddisken tilbake i gammel-maskinen. Nå vil ikk windows starte fordi den finner "for store endringer i maskinvaren". Hvordan fikser jeg dette? Hvis jeg sletter registeret vil den vel ikke ha noen drivere i det hele tatt og begynne å lete etter de på nytt? Er det ingen andre lure triks jeg kan gjøre? (Kan overklokke til 133MHz dersom det er det som er minstekravet)

Hva om jeg re-innstallerer XP når disken er i den nye maskinen og jeg flytter over disken til gammelmaskinen ved første restart? (Er det før da XP sjekker om maskinvaren holder mål?)

Jeg skal prøve litt til, men hvis det ikke går så går jeg tilbake til Win 2000. Noen som vet om noen gode Win XP-themes for 2000 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske at winxp krever minst 300 Mhz cpu. Installerte den på en 200 Mhz mmx cpu, og det funka fint det, men dog med 256MB ram. Uansett vil nok Windows 2000 fungere bedre på den maskina. Tror at Winxp vil gå _veldig_ tregt :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-31 17:27, skrev Ar`Kritz:

Ok, du har to reelle muligheter her: Enten slenger du inn Windows 98 SE på maskinen, eller så kaster du hele boksen. XP vil jeg ikke ha på min Pentim 2 300 MHz, og før jeg oppgraderte (Fra AMD Athlon 1000) likte jeg bedre å ha 98 SE enn XP på spillemaskinen.

Er vel bare for morro skyld han gjør det, jeg synes det høres ut som et spennede og artig proskjekt :smile:

Lenke til kommentar

Ok, jeg skjønner at noen av dere ler litt av forsøket mitt. Men jeg vil gjerne se om det funker og hvordan det funker. Har til og med tenkt å kjøre noen gamle SSS99-benchmark på den etter hvert. (P100 takler ikke SSS2000 eller nyere) Har også tenkt å se hvordan den yter når jeg plukker ut litt ram, og om det hjelper å overklokke til 133MHz.

Når det gjelder diskene så har jeg en haug gamle disker på 1-2GB jeg tenkte å bruke. Har skaffet et eldgammelt ISA Promise IDE-kort. Skal ha 5 disker på til sammen 6,5GB i maskinen. Den raskeste disken skal dedikeres til swapfil. Den siste IDE-porten bruker jeg på en 16xCD-rom.

Den kan sikkert brukes til WinAmp i stua (og spille mp3 over hus-LAN'et)

Jeg skal overklokke til 133 og prøve på nytt å få XP inn på maskinen direkte (Hvis den vil boote fra CD da)

Skal holde dere oppdatert om "P100-ekstrem prosjektet" :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-31 18:37 ]

Lenke til kommentar

Hadde forresten et "ekstrem-486-prosjekt" for noen år siden.

HW: 486DX2 66MHz@80MHz, 8 stk 4MB 30pin-ram, 3 stk 500MB harddisker (HK taklet ikke større), 4x CD-rom, hele 800x600 oppløsning på skjermen i 16 bit og 75Hz.

Resultetet ble: Win 98se kjørte litt tregt men ellers greit!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-31 18:33, skrev Simen1:

Ok, jeg skjønner at noen av dere ler litt av forsøket mitt. Men jeg vil gjerne se om det funker og hvordan det funker. Har til og med tenkt å kjøre noen gamle SSS99-benchmark på den etter hvert. (P100 takler ikke SSS2000 eller nyere) Har også tenkt å se hvordan den yter når jeg plukker ut litt ram, og om det hjelper å overklokke til 133MHz.

Når det gjelder diskene så har jeg en haug gamle disker på 1-2GB jeg tenkte å bruke. Har skaffet et eldgammelt ISA Promise IDE-kort. Skal ha 5 disker på til sammen 6,5GB i maskinen. Den raskeste disken skal dedikeres til swapfil. Den siste IDE-porten bruker jeg på en 16xCD-rom.

Den kan sikkert brukes til WinAmp i stua (og spille mp3 over hus-LAN'et)

Jeg skal overklokke til 133 og prøve på nytt å få XP inn på maskinen direkte (Hvis den vil boote fra CD da)

Skal holde dere oppdatert om "P100-ekstrem prosjektet" :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-31 18:37 ]</font>

Kult! Stilig prosjekt :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-31 18:33, skrev Simen1:

Kjører SSS2002 på en Pentium 75 @ 100MHz (48MB RAM, 2x 3,2GB hdd, 2MB skjermkort) med NT4, så det er nokk heller noe annet som hindrer deg.

Noe av det heftigste jeg har kjørt på gamle maskiner var NT5 Beta 1 (Windows 2000) på en 486DX2 66MHz med 36MB RAM og 2,5GB hdd, dette var tregt og ganske ustbilt (fant i ettertid ut at den ene RAMbrikka ikke var helt frisk.

Mine maskiner.

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-10-31 20:45 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...