Gå til innhold

Sata disk gjør at pc ikke booter.

magnemoe

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et ASRock 775Dual-VSTA hovedkort med to westen digital WD1600JB 160GB pata disker.

Jeg har kjøpt en samsung spinpoint P120S 200GB sata2 disk, når jeg kobler denne til pcen nekter pc å boote. Jeg får ingen feilmelding, men når den skal begynne å boote så henger pc med sort sjerm, caps look og ctr-alt-del virker ikke heller.

Bios finner disken fint og den er satt til å boote fra orginale pata disken i bios.

Jeg prøvde å sette på jumper for 1.5Gb/s, men dette hjalp ikke.

Det virker som disken går.

Jeg har en Hiper 530W psu så det er neppe strøm.

Er det noen som har noen anelse om hva som kan være feil?

Er det noen kjente problemer med sata på dette hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med konfilkt med adresser? Eneste merknaden var at manualen kun omtalte sata1 - 1.5Gb/s.

Disken ble også funnet i bios under harddisker og under valg av harddisker og boote fra.

kan det være kabelen? Har kun en sata kabel, men tenkte å låne en annen og teste den.

Lenke til kommentar

Jeg tenker da på IRQ som er (Interrupt Request).

Det er de kanalene/liner/adressene som du ser oppstilt under POST i bios.

Så hvis det er noe annen device som sender en forspørsel til CPU samtidig som disken uten at det er disponert til det, blir det problemer.

Det er vanskelig å si hva det er.

Men siden du nevner tastatur frysing, prøve å kople fra mus og tastatur og se om det er noe der.

Og selfølgelig kabler eller dårlig kontakter kan gjøre sitt.

Edit:

Jeg burde selfølgelig nevne her vedrårende adresses, det med DMA , dvs de adressene som har med minne å gjøre (I/Q)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Hei, glemte IRQ/DMA og det var problemet, jeg hadde en gammel promise 2xp-ata 66 kontroller, tokk ut denne og da virket alt.

6924972[/snapback]

Ok det var fint. Men klarer kortet kontrolleren (promise) igjen, automatisk, eller ?

6928914[/snapback]

Nei, prøvde å sette det i et annet pci spor men det hjalp ikke, kortet er egentlig foreldet, klarer ikke disker over 120GB, men virker for dvd osv.

Fant ingen steder i bios for å styre pci irq adresser, det har det ofte vært i bios.

Rart egentlig hadde kun det kortet og sjermkortet i pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...